30 SEPTEMBER &
1 OKTOBER 2026

ALICE DOWN THE RABBIT HOLE

Nieuws

ALICE DOWN THE RABBIT HOLE

26/08/2021

Vanuit een moderne benadering van productontwikkeling die gericht is op de visie van de consument, kunnen voedings- en ingrediëntenbedrijven met meer succes producten op de markt brengen, weet Charlotte Boone van het adviesbureau Alice down the rabbit hole. Het draait om co-creatie.

“PROBEER NIET IN HET HOOFD VAN DE CONSUMENT TE KRUIPEN”

 

Vanuit een moderne benadering van productontwikkeling die gericht is op de visie van de consument, kunnen voedings- en ingrediëntenbedrijven met meer succes producten op de markt brengen, weet Charlotte Boone van het adviesbureau Alice down the rabbit hole. Het draait om co-creatie.

 

“De klassieke aanpak start met de bedrijfsstrategie, vervolgens worden trends- en marktrapporten geraadpleegd. Ideetjes kristalliseren uit, een selectie wordt gemaakt en verder uitgewerkt, waarna een of meer producten op de markt komen. Kort voor de productie worden de producten uitgetest en geproefd. Dat gebeurt weleens door een groep medewerkers, die zeggen of ze het lekker vinden. Maar je medewerkers zijn geen gewone consumenten; de vraag blijft of de consument dit product ook wil.” Aan het woord is Charlotte Boone, medeoprichtster van Alice down the rabbit hole. Ze stelt het scherp, maar het beeld is toch herkenbaar. “Denk niet in plaats van de consument, maar vraag wat de consument denkt. Probeer niet in hun hoofd te kruipen. Dat lukt toch niet echt.”

Co-creatie

In de moderne co-creatie aanpak die het adviesbureau naar voren brengt, wordt de consument vanaf het begin bij elke fase van het productontwikkelingsproces betrokken. Alle intrinsieke en extrinsieke productkenmerken zijn hierbij van belang. “Praat met de doelgroepen die je voor ogen staan”, adviseert de bio-ingenieur zowel aan voedingsbedrijven als ingrediëntenleveranciers. “Van belang is te weten welke ingrediënten relevant zijn voor de consument en welke niet. Als een ingrediënt niet aanslaat bij de consument zal het met deze aanpak ook niet aanslaan in de voedingsindustrie.”

Kwalitatief en kwantitatief consumentenonderzoek

 

Belangrijk is onderscheid te maken tussen kwalitatief en kwantitatief consumentenonderzoek, vervolgt Boone. “Beide zijn niet alleen waardevol voor het bekomen van verschillende soorten informatie. Ze zijn ook complementair.” Ze raadt bedrijven aan om deze oefeningen regelmatig te doen. Ze legt uit dat kwantitatief onderzoek focust op inzicht in de algemene voorkeuren van je doelpubliek. “Wat valt bij de meesten in de smaak? Hoeveel zijn ze bereid te betalen? Belangrijk hier is dat je testpubliek voldoende groot is, want meningen kunnen weleens verschillen, en dat de testgroep ook representatief is voor je doelpubliek.” Bij kwalitatief onderzoek gaat het meer om de redenen waarom de consument bepaalde keuzes maakt. “Dit geeft een betere sturing aan het productontwikkelingsproces en de positionering van de producten”, verduidelijkt Boone. “Het gaat dus niet echt om de voorkeur an sich, maar eerder om de denkpatronen en gedragingen. Hier is het dus ook des te meer belangrijk om de juiste mensen te bevragen. Je wilt zo veel mogelijk verschillende types mensen uit het doelpubliek betrekken. Stadsmensen hebben soms andere voorkeuren dan mensen op het platteland. Dit geldt ook voor de verschillende generaties.”

 

Gerelateerd nieuws

23/06/2025

“Het is aangeraden om altijd een kritisch oog te blijven hebben voor je eigen producten en deze aan te passen aan de noden van de tijd indien gewenst”, benadrukt Marijke Adriaens van diepvriesbedrijf Fribona. “Voor de consument blijft smaak het belangrijkst. Bijsturen naar vooral een lekker en goed uitziend product is primordiaal.” Naast CEO is...

23/06/2025

Wetenschappers van KU Leuven ontdekten hoe olie snacks binnendringt tijdens en na het frituren. Recente onderzoeksresultaten wijzen op geavanceerde frituurtechnieken die de olieabsorptie verminderen, evenals innovatieve methodes om de olie-opname tijdens het afkoelingsproces te beperken. Hierdoor kunnen gezonde snacks worden ontwikkeld zonder...

23/06/2025

Voedingsbedrijven richten zich tegenwoordig op een breder scala van consumentengroepen. Volgens Julian Mellentin van New Nutrition Business, tijdens een event van Fenavian, biedt deze strategie aanzienlijke mogelijkheden om in te spelen op de diverse gezondheidsbehoeften en interesses van de consument. “Consumenten genieten van zowel dierlijke...

23/06/2025

Met steun van financiële partners lanceert Start it @KBC het acceleratorprogramma Scale it Agro voor scale-ups met duurzame en innovatieve landbouwoplossingen voor de bedrijven in de land- en tuinbouwsector. Kjell Clarysse, programmadirecteur Scale it Agro, legt een en ander uit.

De Intrafood nieuwsbrief brengt 4x per jaar sectornieuws

Partners & Sponsors

Be Sup Logo W300 Fevia Logo Purple Rgb@2X Logo Ie Net Food Community W400 Download (1) IF24 Blanco DUYNIE LOGO Payoff RGB Cr Fidesse W300 Microsoftteams Image Prova W300

Deze website gebruikt cookies om u een betere ervaring te bieden terwijl u deze site bezoekt.