30 SEPTEMBER &
1 OKTOBER 2026

ALICE DOWN THE RABBIT HOLE

Nieuws

ALICE DOWN THE RABBIT HOLE

26/08/2021

Vanuit een moderne benadering van productontwikkeling die gericht is op de visie van de consument, kunnen voedings- en ingrediëntenbedrijven met meer succes producten op de markt brengen, weet Charlotte Boone van het adviesbureau Alice down the rabbit hole. Het draait om co-creatie.

“PROBEER NIET IN HET HOOFD VAN DE CONSUMENT TE KRUIPEN”

 

Vanuit een moderne benadering van productontwikkeling die gericht is op de visie van de consument, kunnen voedings- en ingrediëntenbedrijven met meer succes producten op de markt brengen, weet Charlotte Boone van het adviesbureau Alice down the rabbit hole. Het draait om co-creatie.

 

“De klassieke aanpak start met de bedrijfsstrategie, vervolgens worden trends- en marktrapporten geraadpleegd. Ideetjes kristalliseren uit, een selectie wordt gemaakt en verder uitgewerkt, waarna een of meer producten op de markt komen. Kort voor de productie worden de producten uitgetest en geproefd. Dat gebeurt weleens door een groep medewerkers, die zeggen of ze het lekker vinden. Maar je medewerkers zijn geen gewone consumenten; de vraag blijft of de consument dit product ook wil.” Aan het woord is Charlotte Boone, medeoprichtster van Alice down the rabbit hole. Ze stelt het scherp, maar het beeld is toch herkenbaar. “Denk niet in plaats van de consument, maar vraag wat de consument denkt. Probeer niet in hun hoofd te kruipen. Dat lukt toch niet echt.”

Co-creatie

In de moderne co-creatie aanpak die het adviesbureau naar voren brengt, wordt de consument vanaf het begin bij elke fase van het productontwikkelingsproces betrokken. Alle intrinsieke en extrinsieke productkenmerken zijn hierbij van belang. “Praat met de doelgroepen die je voor ogen staan”, adviseert de bio-ingenieur zowel aan voedingsbedrijven als ingrediëntenleveranciers. “Van belang is te weten welke ingrediënten relevant zijn voor de consument en welke niet. Als een ingrediënt niet aanslaat bij de consument zal het met deze aanpak ook niet aanslaan in de voedingsindustrie.”

Kwalitatief en kwantitatief consumentenonderzoek

 

Belangrijk is onderscheid te maken tussen kwalitatief en kwantitatief consumentenonderzoek, vervolgt Boone. “Beide zijn niet alleen waardevol voor het bekomen van verschillende soorten informatie. Ze zijn ook complementair.” Ze raadt bedrijven aan om deze oefeningen regelmatig te doen. Ze legt uit dat kwantitatief onderzoek focust op inzicht in de algemene voorkeuren van je doelpubliek. “Wat valt bij de meesten in de smaak? Hoeveel zijn ze bereid te betalen? Belangrijk hier is dat je testpubliek voldoende groot is, want meningen kunnen weleens verschillen, en dat de testgroep ook representatief is voor je doelpubliek.” Bij kwalitatief onderzoek gaat het meer om de redenen waarom de consument bepaalde keuzes maakt. “Dit geeft een betere sturing aan het productontwikkelingsproces en de positionering van de producten”, verduidelijkt Boone. “Het gaat dus niet echt om de voorkeur an sich, maar eerder om de denkpatronen en gedragingen. Hier is het dus ook des te meer belangrijk om de juiste mensen te bevragen. Je wilt zo veel mogelijk verschillende types mensen uit het doelpubliek betrekken. Stadsmensen hebben soms andere voorkeuren dan mensen op het platteland. Dit geldt ook voor de verschillende generaties.”

 

Gerelateerd nieuws

09/09/2025

Wetenschappers van Gembloux Agro-Bio Tech, behorend tot de Universiteit van Luik, hebben een studie uitgevoerd naar de invloed van extrusieparameters en oliegehalte op maïsmeelsnacks. Het onderzoek levert drie essentiële bevindingen op.

09/09/2025

“Voedingsbedrijven kiezen voor circulair water als dit financieel voordeliger is dan regulier water, of als het kansen biedt om de productie uit te breiden”, weten Charlotte Boeckaert en Dirk Halet van VITO Kennispunt Water. Op 14 juli jl. lanceerde de Vlaamse Regering de Blue Deal 2.0.

09/09/2025

“In de vlees- en charcuteriesector zien we dat consumenten vandaag niet enkel zoeken naar smaak, maar ook naar betekenis. Vlees is niet langer een anoniem product op het bord, maar maakt deel uit van een breder verhaal over authenticiteit, herkomst, en identiteit”, zegt Luc De Laet, zaakvoerder van De Laet & Van Haver. “Ambachtelijke bereidingen,...

09/09/2025

Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) meldt dat Belgische voedingsbedrijven in 2024 in totaal 283 producten bij consumenten hebben teruggeroepen. Meer dan 70% van deze terugroepingen was gerelateerd aan chemische of microbiologische risico’s. Het autocontrolesysteem maakt voedingsbedrijven zelf verantwoordelijk voor...

De Intrafood nieuwsbrief brengt 4x per jaar sectornieuws

Partners & Sponsors

Be Sup Logo W300 Fevia Logo Purple Rgb@2X Logo Ie Net Food Community W400 Download (1) IF24 Blanco DUYNIE LOGO Payoff RGB Cr Fidesse W300 Microsoftteams Image Prova W300

Deze website gebruikt cookies om u een betere ervaring te bieden terwijl u deze site bezoekt.