Voedingsbedrijven staan bij de ontwikkeling van veganproducten voor complexe uitdagingen. Dat gaat van de smaak over de gezondheid tot de textuur van het product. Ook het productieproces mag niet uit het oog worden verloren
Het gebruik van functionele pure vleeseiwitten bij de productie van varkens-, rundvlees- en kipproducten sluit van nature aan bij de huidige trends in de voeding. Dit biedt perspectief voor productontwikkelaars.
Voedingsfabrikanten die willen benadrukken dat al hun ingrediënten en grondstoffen uit België komen en de producten ook in België maken, kunnen dit vrijwillig (!) nadrukkelijk op het etiket vermelden. Dit is voorzien in de EU Food Information to Consumer (FIC) Verordening 1169/2011.
De voedingsindustrie bevindt zich in een eiwittransitie. Duurzaamheid en gezondheid staan, mede door de coronapandemie, bovenaan de agenda van de ondernemingen. Voor productontwikkelaars is de uitdaging om onderscheidende concepten te ontwikkelen. “Het gaat erom iets anders te doen dan iedereen al doet”, zegt Joost van Schip van High Fibe.
Uit onderzoek van Food & Lipids, KU Leuven Campus Kulak Kortrijk blijkt dat microalgen van nature minder gevoelig zijn voor zuurstof dan visolie. “Microalgen zijn daarmee een geschikte bron voor lange keten omega-3 vetzuren EPA en DHA voor de voedselverrijking”, legt prof. dr. ir. Imogen Foubert uit.
Tijdens de Intrafood beurs is er op 28 oktober een seminarie over Duurzaam Aankopen. Deskundigen belichten de onderwerpen vanuit verschillende invalshoeken
Tijdens de Intrafood beurs is er op 27 oktober een seminarie over de Eiwittransitie. Deskundigen belichten de onderwerpen vanuit verschillende invalshoeken.
Als leverancier van onder andere paneermeel is het belangrijk in te spelen op de gezondheidstrends, zegt commercieel directeur André Vink van De Korrel Beheer.
Co-creatie van verpakken en het uitbesteden van (om)verpakken en logistiek zijn belangrijke trends in de voedingsindustrie, zegt Chris Mullie van Barias. Recent is zijn bedrijf verkozen tot onderneming van het jaar.
“Steeds meer voedingsbedrijven kopen mediterrane ingrediënten rechtstreeks bij de leveranciers”, zegt Richard Peper van foodbroker Don Pepe. “De importeur/distributeur slaan de voedingsbedrijven over. Dat scheelt in de kosten, maar dat niet alleen.”
Dossche Mills herlanceert FLINN als merknaam voor haar fysisch behandelde bloemsoorten. Het familiebedrijf, opgericht in 1875, zet in op duurzaamheid.
Uit onderzoek van UCLL en KU Leuven blijkt dat consumenten bij het inschatten van hoe (on)gezond een voedingsproduct is, meer belang hechten aan de Nutri-Score dan de voedingswaardetabel op de verpakking.