30 SEPTEMBER &
1 OKTOBER 2026

Bij een recall staat voedselveiligheid voor de consument altijd voorop

Nieuws

Bij een recall staat voedselveiligheid voor de consument altijd voorop

09/09/2025

Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) meldt dat Belgische voedingsbedrijven in 2024 in totaal 283 producten bij consumenten hebben teruggeroepen. Meer dan 70% van deze terugroepingen was gerelateerd aan chemische of microbiologische risico’s. Het autocontrolesysteem maakt voedingsbedrijven zelf verantwoordelijk voor de voedselveiligheid van hun producten. Dit systeem waarborgt de voedselveiligheid van voedingsmiddelen en dranken.

 

Er zijn 66 waarschuwingen uitgegeven, vooral door ontbrekende allergenenvermeldingen op etiketten. Maar hoe ga je als voedingsbedrijf om met een recall. We legden ons oor te luister bij Johan Van Nerum, afdelingshoofd Quality voor Colruyt Group: “Alles draait in de eerste plaats om zo snel mogelijk de voedselveiligheid van onze consument te garanderen. Dit doen we  in het geval van een recall door actief te informeren. Tegelijkertijd worden er enkele interne processen opgestart.”

 

Welke maatregelen moet Colruyt Group nemen gedurende een recall?

Johan Van Nerum, afdelingshoofd Quality voor Colruyt Group : “Vooraf ligt de nadruk op een goed werkend QMS (Quality Management System), waarbij we streven naar continuous improvement op vlak van procedures en dit alles in een food safety culture (een cultuur waarbij voedselveiligheid de hoogste prioriteit is voor alle medewerkers). Zo werken we onder andere met een gevalideerd analyseplan (intern, alsook met externe geaccrediteerde labo’s) om producten te analyseren op veiligheid en conformiteit.”

 

 

Welke maatregelen zijn belangrijk tijdens de recall?

Johan Van Nerum: “Alles draait in de eerste plaats om zo snel mogelijk de voedselveiligheid van onze consument te garanderen. Dit doen we door actief te informeren. Zo verspreiden we een persbericht via het Belgische persagentschap Belga, na goedkeuring van FAVV. Verder publiceren we dit bericht ook op onze verschillende websites, alsook hangen we affiches in de betrokken verkooppunten om de klanten ook via deze weg te informeren. In de meeste gevallen worden klanten daarbij ook nog eens persoonlijk geïnformeerd via een mail om hen op de hoogte te brengen van de recall. Dit zijn allemaal acties om de consument, die het product al gekocht heeft, zo spoedig mogelijk te informeren.”

 

Naast het informeren lopen er ook in parallel enkele interne processen om verdere verkoop/ stocks/ leveringen tegen te houden. Het afdelingshoofd Quality bij Colruyt Group somt ze even op:

  1. “De barcode wordt geblokkeerd. Dat wil zeggen dat het product in kwestie niet meer voorbij de kassa geraakt.”
  2. “Er vertrekt een interne communicatie naar de verkooppunten, om alle betrokken loten uit de rekken en de magazijnen te halen. Op die manier willen we elk risico tot verwarring bij de klanten minimaliseren. Verkooppunten zijn vervolgens ook verplicht te bevestigen of ze het nodige gedaan hebben. We volgen dit heel nauwgezet op met een dedicated team.”
  3. “Als een voorraad nog niet tot in de winkel geraakt is en zich dus nog in de transitzone van één van onze distributiecentra bevindt, dan wordt dit uiteraard ook geblokkeerd.”
  4. “Eenmaal de barcode geblokkeerd wordt, kan de klant het product dus niet meer kopen. Deze producten worden door een speciaal team opgevangen en vernietigd, zodat ze niet meer in de voedselketen terecht kunnen komen. Als er toch nog klanten zijn die het product in hun bezit hebben, dan worden zij opgeroepen om het terug te brengen naar de winkel en wordt het product terugbetaald.”
  5. “Verder wordt met onze leverancier een grondige oorzaakanalyse uitgevoerd en zorgen we ervoor dat onze consument veilige/ kwaliteitsvolle producten kan blijven aankopen binnen de diverse handelszaken van Colruyt Group.”

 Vraag: Welke afdelingen zijn betrokken bij een standaard recall?

Van Nerum:  “Deze situeren zich breed doorheen de Colruyt Group-organisatie, gaande van onder andere de directie, de kwaliteitsafdeling, decommunicatiediensten (zowel interne als externe communicatie), de verkoop (verkoopsmedewerkers en management), de logistiek (rondhalen voor de winkels en transport van en naar de winkels), B2B-verkoopskanalen en de aankoopafdeling die contact heeft met de betrokken leverancier.”

 

 

Vraag: Welke zijn de voornaamste impacts van een recall op een volledige onderneming?

Van Nerum: “De snelle mobilisering van de verschillende departementen is cruciaal om de juiste processen en acties te nemen in het volledige verhaal. We willen als retailer te allen tijde dat onze consumenten vertrouwen hebben in hun aangekochte producten. Deze moeten in de eerste plaats veilig zijn.
Alle acties die ondernomen worden kosten uiteraard tijd en energie. Tevens is er ook een financieel plaatje aan verbonden, maar we staan als retailer gekend om de veiligheid van onze consument op de eerste plaats te zetten. Gelukkig zijn onze systemen zeer goed uitgewerkt en efficiënt ingericht zodat hier op een goede manier mee omgegaan kan worden.

 

We blijven ook steeds heel kritisch evalueren en bekijken waar het anders/beter/nog efficiënter kan: door proactief stappen te zetten, door na elke recall een evaluatie uit te voeren en zaken die beter kunnen aan te passen. Al deze zaken passen in een goed functionerend Quality Management System. We maken er een punt van om goede afspraken te maken met leveranciers, continu te evalueren en waar nodig bij te sturen en/of te verbeteren.”


www.colruytgroup.com/nl

Gerelateerd nieuws

09/09/2025

Wetenschappers van Gembloux Agro-Bio Tech, behorend tot de Universiteit van Luik, hebben een studie uitgevoerd naar de invloed van extrusieparameters en oliegehalte op maïsmeelsnacks. Het onderzoek levert drie essentiële bevindingen op.

09/09/2025

“Voedingsbedrijven kiezen voor circulair water als dit financieel voordeliger is dan regulier water, of als het kansen biedt om de productie uit te breiden”, weten Charlotte Boeckaert en Dirk Halet van VITO Kennispunt Water. Op 14 juli jl. lanceerde de Vlaamse Regering de Blue Deal 2.0.

09/09/2025

“In de vlees- en charcuteriesector zien we dat consumenten vandaag niet enkel zoeken naar smaak, maar ook naar betekenis. Vlees is niet langer een anoniem product op het bord, maar maakt deel uit van een breder verhaal over authenticiteit, herkomst, en identiteit”, zegt Luc De Laet, zaakvoerder van De Laet & Van Haver. “Ambachtelijke bereidingen,...

09/09/2025

“Sinds corona waarderen consumenten versheid, ambacht en lokale producten meer dan ooit, wat de sector een boost geeft”, onderstreept Bruno Van Vaerenbergh, Global Culinary Manager Bakery bij Debic, dat onderdeel is van FrieslandCampina Professional. “Dit momentum biedt kansen om de rol van de bakker-ondernemer te versterken.”

Deze website gebruikt cookies om u een betere ervaring te bieden terwijl u deze site bezoekt.