Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) meldt dat Belgische voedingsbedrijven in 2024 in totaal 283 producten bij consumenten hebben teruggeroepen. Meer dan 70% van deze terugroepingen was gerelateerd aan chemische of microbiologische risico’s. Het autocontrolesysteem maakt voedingsbedrijven zelf verantwoordelijk voor de voedselveiligheid van hun producten. Dit systeem waarborgt de voedselveiligheid van voedingsmiddelen en dranken.
Er zijn 66 waarschuwingen uitgegeven, vooral door ontbrekende allergenenvermeldingen op etiketten. Maar hoe ga je als voedingsbedrijf om met een recall. We legden ons oor te luister bij Johan Van Nerum, afdelingshoofd Quality voor Colruyt Group: “Alles draait in de eerste plaats om zo snel mogelijk de voedselveiligheid van onze consument te garanderen. Dit doen we in het geval van een recall door actief te informeren. Tegelijkertijd worden er enkele interne processen opgestart.”
Welke maatregelen moet Colruyt Group nemen gedurende een recall?
Johan Van Nerum, afdelingshoofd Quality voor Colruyt Group : “Vooraf ligt de nadruk op een goed werkend QMS (Quality Management System), waarbij we streven naar continuous improvement op vlak van procedures en dit alles in een food safety culture (een cultuur waarbij voedselveiligheid de hoogste prioriteit is voor alle medewerkers). Zo werken we onder andere met een gevalideerd analyseplan (intern, alsook met externe geaccrediteerde labo’s) om producten te analyseren op veiligheid en conformiteit.”
Welke maatregelen zijn belangrijk tijdens de recall?
Johan Van Nerum: “Alles draait in de eerste plaats om zo snel mogelijk de voedselveiligheid van onze consument te garanderen. Dit doen we door actief te informeren. Zo verspreiden we een persbericht via het Belgische persagentschap Belga, na goedkeuring van FAVV. Verder publiceren we dit bericht ook op onze verschillende websites, alsook hangen we affiches in de betrokken verkooppunten om de klanten ook via deze weg te informeren. In de meeste gevallen worden klanten daarbij ook nog eens persoonlijk geïnformeerd via een mail om hen op de hoogte te brengen van de recall. Dit zijn allemaal acties om de consument, die het product al gekocht heeft, zo spoedig mogelijk te informeren.”
Naast het informeren lopen er ook in parallel enkele interne processen om verdere verkoop/ stocks/ leveringen tegen te houden. Het afdelingshoofd Quality bij Colruyt Group somt ze even op:
Vraag: Welke afdelingen zijn betrokken bij een standaard recall?
Van Nerum: “Deze situeren zich breed doorheen de Colruyt Group-organisatie, gaande van onder andere de directie, de kwaliteitsafdeling, decommunicatiediensten (zowel interne als externe communicatie), de verkoop (verkoopsmedewerkers en management), de logistiek (rondhalen voor de winkels en transport van en naar de winkels), B2B-verkoopskanalen en de aankoopafdeling die contact heeft met de betrokken leverancier.”
Vraag: Welke zijn de voornaamste impacts van een recall op een volledige onderneming?
Van Nerum: “De snelle mobilisering van de verschillende departementen is cruciaal om de juiste processen en acties te nemen in het volledige verhaal. We willen als retailer te allen tijde dat onze consumenten vertrouwen hebben in hun aangekochte producten. Deze moeten in de eerste plaats veilig zijn.
Alle acties die ondernomen worden kosten uiteraard tijd en energie. Tevens is er ook een financieel plaatje aan verbonden, maar we staan als retailer gekend om de veiligheid van onze consument op de eerste plaats te zetten. Gelukkig zijn onze systemen zeer goed uitgewerkt en efficiënt ingericht zodat hier op een goede manier mee omgegaan kan worden.
We blijven ook steeds heel kritisch evalueren en bekijken waar het anders/beter/nog efficiënter kan: door proactief stappen te zetten, door na elke recall een evaluatie uit te voeren en zaken die beter kunnen aan te passen. Al deze zaken passen in een goed functionerend Quality Management System. We maken er een punt van om goede afspraken te maken met leveranciers, continu te evalueren en waar nodig bij te sturen en/of te verbeteren.”
Wetenschappers van Gembloux Agro-Bio Tech, behorend tot de Universiteit van Luik, hebben een studie uitgevoerd naar de invloed van extrusieparameters en oliegehalte op maïsmeelsnacks. Het onderzoek levert drie essentiële bevindingen op.
“Voedingsbedrijven kiezen voor circulair water als dit financieel voordeliger is dan regulier water, of als het kansen biedt om de productie uit te breiden”, weten Charlotte Boeckaert en Dirk Halet van VITO Kennispunt Water. Op 14 juli jl. lanceerde de Vlaamse Regering de Blue Deal 2.0.
“In de vlees- en charcuteriesector zien we dat consumenten vandaag niet enkel zoeken naar smaak, maar ook naar betekenis. Vlees is niet langer een anoniem product op het bord, maar maakt deel uit van een breder verhaal over authenticiteit, herkomst, en identiteit”, zegt Luc De Laet, zaakvoerder van De Laet & Van Haver. “Ambachtelijke bereidingen,...
“Sinds corona waarderen consumenten versheid, ambacht en lokale producten meer dan ooit, wat de sector een boost geeft”, onderstreept Bruno Van Vaerenbergh, Global Culinary Manager Bakery bij Debic, dat onderdeel is van FrieslandCampina Professional. “Dit momentum biedt kansen om de rol van de bakker-ondernemer te versterken.”