30 SEPTEMBER &
1 OKTOBER 2026

Consumenten willen hun gezondheid en welzijn steeds vaker behouden

Nieuws

Consumenten willen hun gezondheid en welzijn steeds vaker behouden

09/12/2025

Steeds meer consumenten zijn op zoek naar manieren om hun gezondheid en welzijn te behouden. Volgens Innova Market Insights vormt de toenemende focus op gezondheid een belangrijke megatrend die wereldwijd de voorkeuren van consumenten beïnvloedt. Volgens het rapport ‘Innova's Top Health & Nutrition Trends for 2026-Globally’ hebben zorgsystemen steeds meer moeite om aan de stijgende vraag en kosten te voldoen. Door de vergrijzing is er meer aandacht voor actief en gezond leven, terwijl voedingstrends steeds vaker gericht zijn op preventieve gezondheid en welzijn.

 

Gezondheids- en voedingstrends

Het Innova Market Insights onderzoek naar gezondheids- en voedingstrends geeft aan dat Gen Z en Millennials zich vooral richten op hun mentale welzijn, waarbij stress, angst en zorgen de belangrijkste problemen vormen. Consumenten focussen nu vooral op fysieke gezondheid in hun dieet en besteden minder aandacht aan mentaal welzijn.

 


Foto's: doc. Google Gemini

 

Trend 1: Natuurlijke welzijn

De belangrijkste voedingstrend voor 2026 benadrukt volgens Innova hoe dieet een significante invloed heeft op het welzijn van consumenten en wereldwijd ligt de nadruk sterk op natuurlijke alternatieven. Volgens Innova kiest 30% van de wereldwijde consumenten vooral voor natuurlijke voeding, gevolgd door reductionisme. Bovendien ervaren consumenten plantaardige eiwitten als natuurlijker dan dierlijke eiwitten, vooral bij jongere generaties. Daarom kan het benadrukken van de voordelen van plantaardige producten merken helpen zich aan te passen aan jongere consumenten en een concurrentievoordeel te behalen.

 

Gen Z en Millennials zien natuurlijkheid wereldwijd holistisch. Eiwitten en vitamines zijn van groot belang voor deze groepen en meer dan de helft van deze consumenten neemt ze actief op in hun voedingspatroon. Daarnaast beperken Gen Z en Millennials ook toevoegingen, zoals toegevoegde suikers, kunstmatige zoetstoffen en verzadigde vetten. Wie deze groep consumenten wil benaderen vermijdt dan ook best deze ingrediënten.

 


Foto's: doc. Google Gemini

 

Trend 2: Gewichtsverschuiving

Wereldwijd blijft gewicht een belangrijk gezondheidsprobleem. Bijna 1 op de 2 consumenten noemt gewichtsbeheer als een belangrijk lichamelijk gezondheidsprobleem. Hoewel overgewicht de grootste gewichtsuitdaging vormt voor consumenten wereld, is het primaire einddoel voor de meerderheid het bereiken van algehele fitheid en het verbeteren van de gezondheid.

 

Trend 3: Positieve veroudering

Driekwart (73%) van de wereldwijde consumenten beschouwt gezond ouder worden als extreem of zeer belangrijk. Het terugdringen van het gebruik van ingrediënten vormt eveneens een cruciaal aspect van gezond ouder worden over meerdere generaties. Suiker en alcohol de belangrijkste ingrediënten die worden vermeden, waarbij Boomers ook prioriteit geven aan zoutvermindering.

 

Naarmate consumenten ouder worden, verschuiven hun prioriteiten. Het onderzoek naar gezondheidstrends van Innova toont aan dat Gen Z en Millennials zich zorgen maken over ziektepreventie, terwijl Gen X en Boomers hun mobiliteit willen behouden. Verder blijkt dat supplementen erg belangrijk zijn voor oudere consumenten. Multivitaminen en mineralen zijn de belangrijkste supplementtypes die door Gen X en Boomers worden gebruikt, gevolgd door vitamine C om energie te verhogen.

 


Foto's: doc. Google Gemini

 

Trend 4: Haar gezondheid

Gerichte voeding speelt een groeiende rol in de gezondheid van vrouwen, met extra aandacht voor de hormoonbalans. Wereldwijd bevindt twee derde van de vrouwen zich in een natuurlijke hormonale cyclus of in de menopauze. Vrouwen tussen 18 en 44 jaar bevinden zich midden in hun natuurlijke cyclus, wat betekent dat merken de menstruatieproblemen van deze vrouwen tijdens hun vruchtbare jaren kunnen aanpakken. Er is ook een mogelijkheid om de rol van hormoonbalans te benadrukken bij het ondersteunen van hersen-, bot- en gewichtsgezondheid voor vrouwen in de pre-, peri- of postmenopauzale processen, aangezien 27% van de consumenten van 45 jaar en ouder op zoek is naar producten, die hen helpen goed ouder te worden.

 

Trend 5: Mentale voeding

Consumenten vinden mentale en emotionele gezondheid belangrijk en gebruiken voeding steeds vaker om zich emotioneel goed te voelen. Wereldwijd heeft 27% van de consumenten hun voedingspatroon aangepast om hun mentale gezondheid te beheren. Het onderzoek geeft aan dat voor consumenten die een verandering doorvoerden volwaardige voeding, een koolhydraatarm en een plantaardig dieet de belangrijkste benaderingen zijn voor het managen van mentale gezondheid. Daarom presenteren sommige merken koolhydraatarme producten als hulpmiddel om een emotioneel evenwicht te bereiken.

 

Bovendien komt stress vrijwel universeel voor. Bijna 1 op de 4 consumenten gebruikt voedsel en drinken om hiermee om te gaan. Koolzuurhoudende dranken en energiedrankjes, evenals chocolade en zoetigheid behoren tot de topcategorieën bij emotioneel snacken onder stress. Bovendien beschouwen consumenten slaap als essentieel voor geest en lichaam om stress te beheersen. Daarom kunnen merken producten promoten, zoals melatonine, magnesium of B-vitamines, die rust en herstel ondersteunen om gezondheidsbewuste consumenten te bereiken.

 

Rapport: Top Health and Nutrition Trends 2026: Global Market Overview, Innova Market Insights, oktober 2025

 

https://www.innovamarketinsights.com/

Gerelateerd nieuws

09/12/2025

De voedings- en procesindustrie evolueert snel en digitalisering speelt daarin een sleutelrol. Het gaat niet alleen om technologie, maar om het creëren van slimme, verbonden processen die bedrijven helpen om efficiënter, veiliger en duurzamer te werken. Toch brengt deze digitale transformatie ook uitdagingen met zich mee, zoals het opzetten van...

09/12/2025

Het nieuwe voedingsmiddelenbewakingssysteem Nutrivigilantie van de FOD Volksgezondheid rapporteerde in 2024 voor het eerst 167 meldingen, waarvan er 130 zijn afgehandeld. Van deze meldingen was 84% afkomstig van producenten en distributeurs; de overige meldingen kwamen van burgers, overheidsinstanties en zorgverleners.

09/12/2025

“Met het programma ‘Animal-free milk proteins’ willen we binnen een consortium niet alleen een doorbraak bereiken in de wetenschap, maar ook bijdragen aan de maatschappij door een duurzaam alternatief voor melkeiwitten te ontwikkelen”, stelt professor Kasper Hettinga van Wageningen Universiteit en Research (WUR).

09/12/2025

Brecht D’hont van internationale ingrediëntenbedrijf Solina signaleert drie trends in de vleessector: hogere vleesprijzen, gezondere voeding en lagere CO2-emissie. “Wij bieden ondersteuning aan de sector bij het ontwikkelen van innovatieve hybridevleesproducten die een antwoord bieden op deze 3 trends.”

Deze website gebruikt cookies om u een betere ervaring te bieden terwijl u deze site bezoekt.