“De waarden van onze investeringsonderneming zijn voortgekomen uit het DNA van de familie Colruyt en haar jarenlange ervaring in duurzaam en op waarden gericht ondernemerschap”, aldus Hilde Van der Straeten, Investment Director van Korys. “We zijn ervan overtuigd dat het soms meer tijd vergt om duurzame waarde te creëren.”
De impact van voedsel en landbouw op klimaatverandering is diepgaand, maar niet onoverkomelijk. “Door duurzame praktijken aan te nemen en bewuste keuzes te maken, kunnen we onze ecologische voetafdruk verkleinen en bijdragen aan een gezondere planeet. Het is onze collectieve verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat onze voedselsystemen veerkrachtig, duurzaam en in staat zijn om zowel mensen als de planeet te voeden”, zegt Hilde Van der Straeten.
Drie investeringsthema’s
Korys werd in 2012 opgericht met als focus drie investeringsthema's: de bewuste consument, de energietransitie en gezond leven. “Op deze manier bouwen we een groot ecosysteem waarin de betrokken bedrijven elkaar aanvullen en versterken en zo de gezamenlijke impact vergroten”, verduidelijkt Van der Straeten. “De familie Colruyt wil haar middelen inzetten om de planeet te beschermen tegen verdere schade voor toekomstige generaties. Daarbij spelen verschillende aspecten een belangrijke rol, zoals het gebruik van land, energie en de materialen die worden geconsumeerd.”
Duurzamere, functionele ingrediënten
“Bij IFHS – een portfoliobedrijf van Korys company – beschouwen we trends niet als vluchtige hypes, maar als noodzakelijke fundamenten voor duurzame ontwikkelingen in de food-, health- en petfoodsector”, aldus CEO Geert Feys. “Zo zetten we zero waste-initiatieven om in concrete resultaten: bijproducten uit zowel de food- als non-food industrie benutten we als volwaardige ingrediënten. Hiermee verminderen we verspilling en stimuleren we een circulaire economie. Onze aandacht voor health en longliving voor mens en dier krijgt steeds meer betekenis. Bij de ontwikkeling van gezond én lekker voedsel staan natuurlijke, nutra-ingrediënten centraal in onze strategie. Consumenten verlangen immers transparantie; ze willen precies weten wat er in hun producten zit en welke impact hun keuzes hebben op onze planeet. Heldere etiketten met natuurlijke ingrediënten maken dit inzichtelijk en helpen bij het maken van bewuste, verantwoorde keuzes.”
Korys gaf tijdens de laatste editie van Intrafood ook een presentatie over duurzaamheid in de voedingsindustrie. Klik hier om deze te herbekijken:
Wetenschappers van Gembloux Agro-Bio Tech, behorend tot de Universiteit van Luik, hebben een studie uitgevoerd naar de invloed van extrusieparameters en oliegehalte op maïsmeelsnacks. Het onderzoek levert drie essentiële bevindingen op.
“Voedingsbedrijven kiezen voor circulair water als dit financieel voordeliger is dan regulier water, of als het kansen biedt om de productie uit te breiden”, weten Charlotte Boeckaert en Dirk Halet van VITO Kennispunt Water. Op 14 juli jl. lanceerde de Vlaamse Regering de Blue Deal 2.0.
“In de vlees- en charcuteriesector zien we dat consumenten vandaag niet enkel zoeken naar smaak, maar ook naar betekenis. Vlees is niet langer een anoniem product op het bord, maar maakt deel uit van een breder verhaal over authenticiteit, herkomst, en identiteit”, zegt Luc De Laet, zaakvoerder van De Laet & Van Haver. “Ambachtelijke bereidingen,...
Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) meldt dat Belgische voedingsbedrijven in 2024 in totaal 283 producten bij consumenten hebben teruggeroepen. Meer dan 70% van deze terugroepingen was gerelateerd aan chemische of microbiologische risico’s. Het autocontrolesysteem maakt voedingsbedrijven zelf verantwoordelijk voor...