Natuurlijk magnesiumchloride (MgCl2) is een gezond, innovatief alternatief voor natriumchloride (NaCl), in de volksmond zout. Nedmag bracht dit in februari op de markt. Applicatietechnoloog Jetze Wijnia bespreekt de voordelen. “Het ingrediënt, dan wel additief, is niet alleen natuurlijk, het is in staat de hoeveelheid natrium in voedingsproducten tot 40% te reduceren. Ook heeft het ingrediënt gezondheidsvoordelen.”
Nedmag wil in de eerste plaats een actieve bijdrage leveren aan de oproep van de World Health Organization (WHO) om minder natrium te nuttigen. “Het magnesiumchloride maakt deel uit van het Pure Health & Earth assortiment van Nedmag”, zegt Jetze Wijnia, senior food application technologist. “Nedmag wint het magnesiumzout uit een unieke zoutlaag, bijna tweeduizend meter onder de grond bij Veendam in het noordoosten van Nederland. Deze zoutlaag is het restant van de voormalige Zechsteinzee. Het mineraal wordt foodgrade geproduceerd om het als ingrediënt of additief toe te kunnen passen.”
Natriumreductie
Nedmag zet met magnesiumchloride vooral in op natriumreductie en magnesiumverrijking in voeding. Wijnia: “In samenwerking met diverse partijen in de Nederlandse bakkerij-industrie is een nieuw bakkerszout in ontwikkeling: lager in natrium en verrijkt met magnesium. Afhankelijk van de recepturen kan het vervangen van natriumchloride door magnesiumchloride tot tientallen procenten in zuivel, brood en vlees/vegaproducten.
Bij een reductie van meer dan 25% natriumchloride kunnen interessante claims met betrekking tot natriumreductie gevoerd worden, zoals ‘low in sodium’. “We zien nu ook dat magnesiumchloride ingezet wordt om de Nutri-Score van producten te verbeteren. Productontwikkelaars in de levensmiddelenindustrie zijn druk bezig om door bijvoorbeeld vetverlaging en vezeltoevoeging de Nutri-Score van een levensmiddel te verbeteren. Door daarbij ook magnesiumchloride te gebruiken voor natriumreductie, kan de Nutri-Score in bepaalde gevallen zelfs twee stappen omlaag gebracht worden, bijvoorbeeld van D naar B bij hybride vleesproducten.
Magnesiumverrijking
Magnesiumverrijking biedt ook een gezondheidsvoordeel. Zo draagt magnesium onder meer bij aan het behoud van sterke botten en sterke spieren. Wijnia: “Eerder dit jaar ontwikkelde Nedmag in samenwerking met kaasmakerij Slob een met magnesium verrijkte kaas, die de naam Veendammer kreeg. Deze kaas bevat 120 milligram magnesium per 100 gram kaas, wat gelijk staat aan 32% van de geadviseerde dagelijkse inname aan magnesium.”
Meer voordelen
Er zijn nog meer pluspunten. Wijnia: “Nu wij intensief samenwerken met productontwikkelaars in de levensmiddelenindustrie, ontdekken we steeds meer interessante eigenschappen van magnesiumchloride. Door de hoge ionsterkte is magnesiumchloride tevens zeer geschikt voor conservering in rauwe producten, zoals vis, vlees en kaas. Ook werkt magnesiumchloride net als gewoon zout als smaakversterker in soepen en sauzen, waardoor je nog makkelijker het natrium kunt reduceren aangezien magnesiumchloride zeer goed wateroplosbaar is. Het gebruik in gezondheidsvoeding en zeker ook sportdranken ligt daarom voor de hand.”
Wetenschappers van Gembloux Agro-Bio Tech, behorend tot de Universiteit van Luik, hebben een studie uitgevoerd naar de invloed van extrusieparameters en oliegehalte op maïsmeelsnacks. Het onderzoek levert drie essentiële bevindingen op.
“Voedingsbedrijven kiezen voor circulair water als dit financieel voordeliger is dan regulier water, of als het kansen biedt om de productie uit te breiden”, weten Charlotte Boeckaert en Dirk Halet van VITO Kennispunt Water. Op 14 juli jl. lanceerde de Vlaamse Regering de Blue Deal 2.0.
“In de vlees- en charcuteriesector zien we dat consumenten vandaag niet enkel zoeken naar smaak, maar ook naar betekenis. Vlees is niet langer een anoniem product op het bord, maar maakt deel uit van een breder verhaal over authenticiteit, herkomst, en identiteit”, zegt Luc De Laet, zaakvoerder van De Laet & Van Haver. “Ambachtelijke bereidingen,...
Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) meldt dat Belgische voedingsbedrijven in 2024 in totaal 283 producten bij consumenten hebben teruggeroepen. Meer dan 70% van deze terugroepingen was gerelateerd aan chemische of microbiologische risico’s. Het autocontrolesysteem maakt voedingsbedrijven zelf verantwoordelijk voor...