30 SEPTEMBER &
1 OKTOBER 2026

Op zoek naar voedingsbedrijven die gezond en duurzaam willen innoveren

Nieuws

Op zoek naar voedingsbedrijven die gezond en duurzaam willen innoveren

18/03/2022

De voedingsindustrie bevindt zich in een eiwittransitie. Duurzaamheid en gezondheid staan, mede door de coronapandemie, bovenaan de agenda van de ondernemingen. Voor productontwikkelaars is de uitdaging om onderscheidende concepten te ontwikkelen. “Het gaat erom iets anders te doen dan iedereen al doet”, zegt Joost van Schip van High Fibe.

 


© High Fibe

 

“Belangrijk is binnen voedingsbedrijven de mensen te vinden die open staan voor baanbrekende innovaties en deze producten ook naar de markt kunnen brengen. Kortom, de consument duurzamere en gezondere producten aanbieden, naast de gangbare producten, zodat de consument een gezondere keuze kan maken.”, zegt Joost van Schip van High Fibe. Als agent biedt hij gezonde en duurzame ingrediënten aan, waaronder zeewier, zeekraal, microalgen, krekelpoeder, alsook eiwit en zetmeelfracties uit breukstukjes rijst’. “Ik realiseer me dat ik me in een nichemarkt bevind”, zegt van Schip. “Het zijn geen alledaagse ingrediënten.”

 


© High Fibe

 

Veganmarkt

 

Volgens van Schip staat in het bijzonder de veganmarkt van vlees- en visvervangers open voor gezondere en duurzamere ingrediënten omdat deze dezelfde doelgroep aanspreken. “Producenten en consumenten van traditionele voedingsproducenten staan hier minder voor open.” Evenwel ziet hij dat de meeste producenten van veganproducten nu bezig zijn met het ontwikkelen van dezelfde type producten. Van Schip wil deze bedrijven hiervan bewust maken en hen inspireren tot onderscheidende concepten. Ook de markten van bakkerij, eiwitrepen en proteïne shakes hebben interesse in dit type ingrediënten.

 


© High Fibe

 

Het verhaal

 

Om de voedingsbedrijven te bereiken, vertelt van Schip zijn verhaal vooral aan externe voedingsadviseurs, waaronder ook vooruitstrevende chef-koks. “Uiteindelijk gaat het er mij om voedingsbedrijven en leveranciers samen te brengen en samen aan de slag te gaan met productontwikkeling.” Uiteraard is het van belang dat de producten goed smaken, een goede voedingswaarde hebben en succesvol zijn in de markt. “Belangrijk hierbij is de eiwitkwaliteit van het product, waarbij ook naar de aminozuursamenstelling moet worden gekeken.” Over de smaak van deze nieuwe ingrediënten, zegt hij dat de consument hier aan zou kunnen wennen. “Het verleden heeft dat wel aangetoond.”

 

www.highfibe.nl

Gerelateerd nieuws

09/09/2025

Wetenschappers van Gembloux Agro-Bio Tech, behorend tot de Universiteit van Luik, hebben een studie uitgevoerd naar de invloed van extrusieparameters en oliegehalte op maïsmeelsnacks. Het onderzoek levert drie essentiële bevindingen op.

09/09/2025

“Voedingsbedrijven kiezen voor circulair water als dit financieel voordeliger is dan regulier water, of als het kansen biedt om de productie uit te breiden”, weten Charlotte Boeckaert en Dirk Halet van VITO Kennispunt Water. Op 14 juli jl. lanceerde de Vlaamse Regering de Blue Deal 2.0.

09/09/2025

“In de vlees- en charcuteriesector zien we dat consumenten vandaag niet enkel zoeken naar smaak, maar ook naar betekenis. Vlees is niet langer een anoniem product op het bord, maar maakt deel uit van een breder verhaal over authenticiteit, herkomst, en identiteit”, zegt Luc De Laet, zaakvoerder van De Laet & Van Haver. “Ambachtelijke bereidingen,...

09/09/2025

Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) meldt dat Belgische voedingsbedrijven in 2024 in totaal 283 producten bij consumenten hebben teruggeroepen. Meer dan 70% van deze terugroepingen was gerelateerd aan chemische of microbiologische risico’s. Het autocontrolesysteem maakt voedingsbedrijven zelf verantwoordelijk voor...

Deze website gebruikt cookies om u een betere ervaring te bieden terwijl u deze site bezoekt.