30 SEPTEMBER &
1 OKTOBER 2026

Vlees en charcuterie draaien vandaag om meer dan enkel de smaak

Nieuws

Vlees en charcuterie draaien vandaag om meer dan enkel de smaak

09/09/2025

“In de vlees- en charcuteriesector zien we dat consumenten vandaag niet enkel zoeken naar smaak, maar ook naar betekenis. Vlees is niet langer een anoniem product op het bord, maar maakt deel uit van een breder verhaal over authenticiteit, herkomst, en identiteit”, zegt Luc De Laet, zaakvoerder van De Laet & Van Haver. “Ambachtelijke bereidingen, dry aged cuts, lang gerijpte charcuterie of unieke fermentatieprocessen winnen aan belang. Het zijn stuk voor stuk bewuste keuzes van consumenten, die opnieuw willen voelen wat ze eten. Dit versterkt het gevoel van echtheid en verbondenheid met wat ze eten.”

 

Internationaler

Tegelijk merkt Luc De Laet dat smaak steeds internationaler wordt ingevuld. “Het gaat om culinaire invloeden (zowel technieken als smaken) van buiten Europa, die overgenomen worden. Deze wereldse smaakprofielen vinden hun weg naar de slagerij en charcuterie.”

 

 

Van Koreaanse marinades tot Latijns-Amerikaanse rooktechnieken, we zien ze nu ook opduiken in onze slagerijen. Deze grensvervaging past perfect binnen de culinaire ‘global flavours’-trend, zolang ze authentiek en respectvol worden toegepast. Dit houdt in dat traditionele vlees- en charcuterieproducten verrijkt worden met smaakmakers of bereidingswijzen uit andere landen. Voorbeelden zijn yakitori-spiesjes in een Belgisch vleesassortiment of Latijns-Amerikaanse rooktechnieken toegepast op ham.

 

Hybride

Daarnaast ziet Luc De Laet dat de rol van vlees evolueert. “In een tijd waarin gezondheid en eiwitconsumptie centraal staan, zoeken mensen naar balans. Niet altijd méér vlees, maar beter vlees. Er is ruimte voor innovatieve, eiwitrijke toepassingen en zelfs hybride producten, waarbij vlees gecombineerd wordt met groenten of peulvruchten. Voor slagers betekent dat inspelen op nieuwe behoeften, zonder het vakmanschap uit het oog te verliezen.”

 

 

Wijzigend eetgedrag

“Tenslotte zien we dat ook de manier van consumeren verandert. Klanten eten frequenter, maar kleinere porties. Denk aan charcuterie als snack of fingerfood, eerder dan enkel als broodbeleg. Deze ‘snackification’ opent kansen om vlees opnieuw te positioneren in het dagelijkse eetpatroon: als smaakmaker, als traktatie, of als onderdeel van een beleving” stelt Luc De Laet.

 

 

Slager als gids

De slager van morgen is volgens De Laet niet enkel producent, maar ook gids: iemand die weet wat goed vlees is, het kan verpakken in een verhaal en het op de juiste momenten bij de juiste mensen krijgt.Hij helpt klanten kiezen door advies te geven over kwaliteit, bereiding en duurzaamheid. Daarnaast vertelt hij het verhaal achter het product: waarom een bepaald stuk vlees uniek is, hoe het gerijpt werd of hoe het best tot zijn recht komt. Zo wordt de slager een vertrouwenspersoon en bron van inspiratie voor de consument.”

 

www.delaet-vanhaver.com

Gerelateerd nieuws

09/09/2025

Wetenschappers van Gembloux Agro-Bio Tech, behorend tot de Universiteit van Luik, hebben een studie uitgevoerd naar de invloed van extrusieparameters en oliegehalte op maïsmeelsnacks. Het onderzoek levert drie essentiële bevindingen op.

09/09/2025

“Voedingsbedrijven kiezen voor circulair water als dit financieel voordeliger is dan regulier water, of als het kansen biedt om de productie uit te breiden”, weten Charlotte Boeckaert en Dirk Halet van VITO Kennispunt Water. Op 14 juli jl. lanceerde de Vlaamse Regering de Blue Deal 2.0.

09/09/2025

Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) meldt dat Belgische voedingsbedrijven in 2024 in totaal 283 producten bij consumenten hebben teruggeroepen. Meer dan 70% van deze terugroepingen was gerelateerd aan chemische of microbiologische risico’s. Het autocontrolesysteem maakt voedingsbedrijven zelf verantwoordelijk voor...

09/09/2025

“Sinds corona waarderen consumenten versheid, ambacht en lokale producten meer dan ooit, wat de sector een boost geeft”, onderstreept Bruno Van Vaerenbergh, Global Culinary Manager Bakery bij Debic, dat onderdeel is van FrieslandCampina Professional. “Dit momentum biedt kansen om de rol van de bakker-ondernemer te versterken.”

Deze website gebruikt cookies om u een betere ervaring te bieden terwijl u deze site bezoekt.