30 SEPTEMBER &
1 OKTOBER 2026

Vlees en charcuterie draaien vandaag om meer dan enkel de smaak

Nieuws

Vlees en charcuterie draaien vandaag om meer dan enkel de smaak

09/09/2025

“In de vlees- en charcuteriesector zien we dat consumenten vandaag niet enkel zoeken naar smaak, maar ook naar betekenis. Vlees is niet langer een anoniem product op het bord, maar maakt deel uit van een breder verhaal over authenticiteit, herkomst, en identiteit”, zegt Luc De Laet, zaakvoerder van De Laet & Van Haver. “Ambachtelijke bereidingen, dry aged cuts, lang gerijpte charcuterie of unieke fermentatieprocessen winnen aan belang. Het zijn stuk voor stuk bewuste keuzes van consumenten, die opnieuw willen voelen wat ze eten. Dit versterkt het gevoel van echtheid en verbondenheid met wat ze eten.”

 

Internationaler

Tegelijk merkt Luc De Laet dat smaak steeds internationaler wordt ingevuld. “Het gaat om culinaire invloeden (zowel technieken als smaken) van buiten Europa, die overgenomen worden. Deze wereldse smaakprofielen vinden hun weg naar de slagerij en charcuterie.”

 

 

Van Koreaanse marinades tot Latijns-Amerikaanse rooktechnieken, we zien ze nu ook opduiken in onze slagerijen. Deze grensvervaging past perfect binnen de culinaire ‘global flavours’-trend, zolang ze authentiek en respectvol worden toegepast. Dit houdt in dat traditionele vlees- en charcuterieproducten verrijkt worden met smaakmakers of bereidingswijzen uit andere landen. Voorbeelden zijn yakitori-spiesjes in een Belgisch vleesassortiment of Latijns-Amerikaanse rooktechnieken toegepast op ham.

 

Hybride

Daarnaast ziet Luc De Laet dat de rol van vlees evolueert. “In een tijd waarin gezondheid en eiwitconsumptie centraal staan, zoeken mensen naar balans. Niet altijd méér vlees, maar beter vlees. Er is ruimte voor innovatieve, eiwitrijke toepassingen en zelfs hybride producten, waarbij vlees gecombineerd wordt met groenten of peulvruchten. Voor slagers betekent dat inspelen op nieuwe behoeften, zonder het vakmanschap uit het oog te verliezen.”

 

 

Wijzigend eetgedrag

“Tenslotte zien we dat ook de manier van consumeren verandert. Klanten eten frequenter, maar kleinere porties. Denk aan charcuterie als snack of fingerfood, eerder dan enkel als broodbeleg. Deze ‘snackification’ opent kansen om vlees opnieuw te positioneren in het dagelijkse eetpatroon: als smaakmaker, als traktatie, of als onderdeel van een beleving” stelt Luc De Laet.

 

 

Slager als gids

De slager van morgen is volgens De Laet niet enkel producent, maar ook gids: iemand die weet wat goed vlees is, het kan verpakken in een verhaal en het op de juiste momenten bij de juiste mensen krijgt.Hij helpt klanten kiezen door advies te geven over kwaliteit, bereiding en duurzaamheid. Daarnaast vertelt hij het verhaal achter het product: waarom een bepaald stuk vlees uniek is, hoe het gerijpt werd of hoe het best tot zijn recht komt. Zo wordt de slager een vertrouwenspersoon en bron van inspiratie voor de consument.”

 

www.delaet-vanhaver.com

 

Het beste van Broodway, Meat Expo en Taste of Tavola werd gebundeld in één nieuw concept: ARTISAN 2025, waar de vleessector uitgebreid onder de aandacht komt van een publiek van vakmannen en -vrouwen.

 

28 september t.e.m. 1 oktober 2025 in Kortrijk Xpo

 

www.artisan-xpo.be

 

Registreer voor uw gratis toegang

Gerelateerd nieuws

09/12/2025

De voedings- en procesindustrie evolueert snel en digitalisering speelt daarin een sleutelrol. Het gaat niet alleen om technologie, maar om het creëren van slimme, verbonden processen die bedrijven helpen om efficiënter, veiliger en duurzamer te werken. Toch brengt deze digitale transformatie ook uitdagingen met zich mee, zoals het opzetten van...

09/12/2025

Steeds meer consumenten zijn op zoek naar manieren om hun gezondheid en welzijn te behouden. Volgens Innova Market Insights vormt de toenemende focus op gezondheid een belangrijke megatrend die wereldwijd de voorkeuren van consumenten beïnvloedt. Volgens het rapport ‘Innova's Top Health & Nutrition Trends for 2026-Globally’ hebben zorgsystemen...

09/12/2025

Het nieuwe voedingsmiddelenbewakingssysteem Nutrivigilantie van de FOD Volksgezondheid rapporteerde in 2024 voor het eerst 167 meldingen, waarvan er 130 zijn afgehandeld. Van deze meldingen was 84% afkomstig van producenten en distributeurs; de overige meldingen kwamen van burgers, overheidsinstanties en zorgverleners.

09/12/2025

“Met het programma ‘Animal-free milk proteins’ willen we binnen een consortium niet alleen een doorbraak bereiken in de wetenschap, maar ook bijdragen aan de maatschappij door een duurzaam alternatief voor melkeiwitten te ontwikkelen”, stelt professor Kasper Hettinga van Wageningen Universiteit en Research (WUR).

Deze website gebruikt cookies om u een betere ervaring te bieden terwijl u deze site bezoekt.