30 SEPTEMBER &
1 OKTOBER 2026

Voedingsbedrijven passen zich aan diverse consumentenbehoeftes aan

Nieuws

Voedingsbedrijven passen zich aan diverse consumentenbehoeftes aan

23/06/2025

Voedingsbedrijven richten zich tegenwoordig op een breder scala van consumentengroepen. Volgens Julian Mellentin van New Nutrition Business, tijdens een event van Fenavian, biedt deze strategie aanzienlijke mogelijkheden om in te spelen op de diverse gezondheidsbehoeften en interesses van de consument. “Consumenten genieten van zowel dierlijke als plantaardige eiwitten.”

 

“Een van de meest significante megatrends is de toenemende variëteit aan perspectieven bij consumenten met betrekking tot voeding, dieet en gezondheid”, zegt Julian Mellentin, oprichter van New Nutrition Business, een toonaangevend consultancybureau voor de voedings- en drankenindustrie. Iets meer dan de helft van de consumenten tussen 18 en 34 jaar gebruikt sociale media als informatiebron over het dieet en gezonde voeding. Bij personen tussen 35 en 44 jaar daalt dit tot 40%. Boven 45 jaar blijft die impact van social media verder teruglopen: 45 - 54 jaar 19%, 55 - 64 jaar 20% en bij consumenten boven 65 jaar en ouder amper nog 10%.

 

Afnemend vertrouwen

“Het afnemende vertrouwen in experts – te wijten aan veranderende en vaak tegenstrijdige berichten – heeft bijgedragen aan de versnippering van overtuigingen”, laat Mellentin weten. Hij citeert Janet C. King, PhD, emeritus hoogleraar voedingswetenschappen aan de Universiteit van Berkeley, voorzitter van de commissie voor voedingsrichtlijnen in 2005. “Het gebrek aan actualisering van deze wetenschappelijke inzichten heeft ertoe geleid dat voedzame voedingsmiddelen, zoals eieren, vlees en volvette zuivelproducten, onterecht negatief worden beoordeeld. Die spelen samen een cruciale rol in een gezond dieet. En er is meer te melden. De richtlijnen blijven vijandig tegenover verzadigde vetten, ondanks recente bewijzen die hun verband met hartaandoeningen ter discussie stellen."

 

 

Duurzaamheid

Volgens een onderzoek, dat in 2024 is uitgevoerd door het Europees Instituut voor Innovatie en Technologie (EIT) onder 19.642 consumenten in 18 Europese landen, blijkt dat slechts ongeveer 50% van de Europeanen rekening houdt met de duurzaamheid van hun voeding. Uit het rapport van het EIT blijkt ook dat de intentie van consumenten om duurzaam te eten tussen 2020 en 2024 aanzienlijk is afgenomen.

 

 

Keytrends zuivel

De wereldwijde vraag naar dierlijke eiwitten, met name zuivelproducten, is aanzienlijk en blijft stijgen. “Consumenten zijn geïnteresseerd in deze producten vanwege hun voordelen.”
Volgens Mellentin zal het groeiende besef van voedingswaarde en eiwitkwaliteit een verdere groei stimuleren. Hij schetst een tijdlijn tussen 1999 en 2020. In 1999 gebruikten atleten en bodybuilders vooral zuiveleiwit vanwege de voedingswaarde en voor spierherstel. In 2010 werd wetenschappelijk aangetoond dat eiwitten een essentiële rol spelen in effectieve gewichtsbeheersingsprogramma's. Vanuit die optiek zagen we tussen 2012 en 2020 een gestage toename van succesvolle merken, wat leidde tot genormaliseerde eiwitclaims in de supermarkt. Hierdoor was eiwit niet langer alleen een "hot item" in het sportmilieu, maar kreeg het ook een vaste plek op de markt van verwenproducten.

 

 

Kwark

De stijgende verkoop van kwark is een goede illustratie van de aantrekkingskracht van zuiveleiwitten. Hoewel het waar is dat sociale media een sleutelrol hebben gespeeld in de opmars van kwark, was dit alleen mogelijk omdat kwark aansluit bij wat consumenten willen: een eenvoudig, natuurlijk, veelzijdig, goed smakend voedingsproduct dat een goede eiwitbron is. Als gevolg hiervan groeide de verkoop van Amerikaanse kwark in 2024 met 16% in waarde en 11% in volume, een verbazingwekkende prestatie in een periode waarin de meeste supermarktcategorieën vlakke cijfers lieten optekenen. In Zweden groeide de verkoop van kwark het afgelopen jaar met 30%, met een groeistijging van 40% in het Groot-Brittannië. Diezelfde groei zie je terug in allerlei soorten eiwitrijke zuivelproducten, van yoghurt tot kwark. 

 

www.new-nutrition.com

www.fenavian.be

Gerelateerd nieuws

23/06/2025

“Het is aangeraden om altijd een kritisch oog te blijven hebben voor je eigen producten en deze aan te passen aan de noden van de tijd indien gewenst”, benadrukt Marijke Adriaens van diepvriesbedrijf Fribona. “Voor de consument blijft smaak het belangrijkst. Bijsturen naar vooral een lekker en goed uitziend product is primordiaal.” Naast CEO is...

23/06/2025

Wetenschappers van KU Leuven ontdekten hoe olie snacks binnendringt tijdens en na het frituren. Recente onderzoeksresultaten wijzen op geavanceerde frituurtechnieken die de olieabsorptie verminderen, evenals innovatieve methodes om de olie-opname tijdens het afkoelingsproces te beperken. Hierdoor kunnen gezonde snacks worden ontwikkeld zonder...

23/06/2025

Met steun van financiële partners lanceert Start it @KBC het acceleratorprogramma Scale it Agro voor scale-ups met duurzame en innovatieve landbouwoplossingen voor de bedrijven in de land- en tuinbouwsector. Kjell Clarysse, programmadirecteur Scale it Agro, legt een en ander uit.

23/06/2025

De juiste verwerking maakt Chlorella vulgaris tot een veelbelovende en duurzame eiwitbron die zowel plantaardige als dierlijke eiwitten kan vervangen. Hoewel er nog uitdagingen zijn met betrekking tot de smaak en de efficiëntie van eiwitextractie, kunnen microalgeneiwitten een aanvulling vormen op duurzame en innovatieve voedingsproducten. Dat...

Deze website gebruikt cookies om u een betere ervaring te bieden terwijl u deze site bezoekt.