30 SEPTEMBER &
1 OKTOBER 2026

BIOFORUM

Nieuws

BIOFORUM

26/08/2021

“Probeer samenwerkingen op te zetten waardoor nieuwe biologische ketens ontstaan”, is het advies van Alexander Claeys van Bioforum aan de bedrijven die deze voedingsmarkt op willen. “Dit geldt natuurlijk ook voor bedrijven die hun positie willen versterken.” Wat zijn de kansen en de bedreigingen?

”KANSEN EN BEDREIGINGEN IN DE BIOLOGISCHE MARKT

 

“Probeer samenwerkingen op te zetten waardoor nieuwe biologische ketens ontstaan”, is het advies van Alexander Claeys van Bioforum aan de bedrijven die deze voedingsmarkt op willen. “Dit geldt natuurlijk ook voor bedrijven die hun positie willen versterken.” Wat zijn de kansen en de bedreigingen?

 

De bestedingen in biologisch producten kenden in 2020, mede door de coronacrisis, een groei van 14%. Dat is 2% meer dan de retailmarkt. Het marktaandeel bio steeg in België in volume van 3,1% naar 3,2%. “Dat is positief, want dit betekent dat de prijzen stabiel blijven en de marges voor alle schakels in de keten goed zijn”, vat de voorzitter van Bioforum Alexander Claeys samen. “Dat is belangrijk voor de biosector als geheel.” Stimulerend voor de biologische sector zijn uiteraard de Europe Farm to Fork-strategie en het Vlaamse strategisch biologisch plan 2022. Vanuit Europa is er de ambitie om 25% van de Europese landbouw bio te maken tegen 2030. “Hiervoor komt geld beschikbaar om landbouwers te doen omschakelen.”

 

Meerwaarde

 

De meerwaarde van biologische producten is het strenge lastenboek dat een garantie is voor de kwaliteit en de certificering met een ruime controle over de hele keten. Duurzaamheid staat hierbij hoog in het vaandel. Positief is ook de hernieuwde aandacht voor de herkomst van ons eten als gevolg van de coronacrisis, die de Vlaamse consument aan het denken zet over lokaal geproduceerd, gezondheid, milieu, eerlijke prijs, … . “De consument heeft vertrouwen in biologische voeding en het verhaal hierachter.”

 

Communiceren en transparant

 

Voor de verdere groei is het volgens Claeys vooral van belang dat alle schakels, van teler tot retailer, met elkaar communiceren en transparant overleggen. “En dat staat niet alleen. Alle schakels moeten hun verantwoordelijkheid nemen.” De voorzitter doelt vooral op serieuze contracten die zekerheid geven aan de leveranciers. Een mooi voorbeeld is het onlangs op de markt gebrachte Korenbrood van biobakkerij De Trog. “Vijf partners, van graantelers tot retail, hebben de handen ineengeslagen.”

Omschakelen

 

 

Omschakelen van gangbare naar biologische landbouw kost tijd. Een boer moet twee jaar wachten vooraleer hij naar bio kan omschakelen, omdat de productie gebaseerd is op de bodem die de tijd nodig heeft om zich aan te passen aan de biologische methodes. Voor fruitteelt kan dat zelfs drie jaar duren. Verwerkende bedrijven hebben geen omschakelingsperiode. En toch is die transitie niet voor elk bedrijf een evident proces. Volgens Alexander moeten we erover waken dat elke schakel in de keten op een correcte manier wordt verloond: “Leveranciers en voedingsbedrijven moeten hier goede afspraken over maken. Vraag en aanbod moeten in evenwicht zijn.”

Gerelateerd nieuws

09/09/2025

Wetenschappers van Gembloux Agro-Bio Tech, behorend tot de Universiteit van Luik, hebben een studie uitgevoerd naar de invloed van extrusieparameters en oliegehalte op maïsmeelsnacks. Het onderzoek levert drie essentiële bevindingen op.

09/09/2025

“Voedingsbedrijven kiezen voor circulair water als dit financieel voordeliger is dan regulier water, of als het kansen biedt om de productie uit te breiden”, weten Charlotte Boeckaert en Dirk Halet van VITO Kennispunt Water. Op 14 juli jl. lanceerde de Vlaamse Regering de Blue Deal 2.0.

09/09/2025

“In de vlees- en charcuteriesector zien we dat consumenten vandaag niet enkel zoeken naar smaak, maar ook naar betekenis. Vlees is niet langer een anoniem product op het bord, maar maakt deel uit van een breder verhaal over authenticiteit, herkomst, en identiteit”, zegt Luc De Laet, zaakvoerder van De Laet & Van Haver. “Ambachtelijke bereidingen,...

09/09/2025

Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) meldt dat Belgische voedingsbedrijven in 2024 in totaal 283 producten bij consumenten hebben teruggeroepen. Meer dan 70% van deze terugroepingen was gerelateerd aan chemische of microbiologische risico’s. Het autocontrolesysteem maakt voedingsbedrijven zelf verantwoordelijk voor...

De Intrafood nieuwsbrief brengt 4x per jaar sectornieuws

Partners & Sponsors

Be Sup Logo W300 Fevia Logo Purple Rgb@2X Logo Ie Net Food Community W400 Download (1) IF24 Blanco DUYNIE LOGO Payoff RGB Cr Fidesse W300 Microsoftteams Image Prova W300

Deze website gebruikt cookies om u een betere ervaring te bieden terwijl u deze site bezoekt.