25-26 SEPTEMBER 2024

BIOFORUM

Nieuws

BIOFORUM

26/08/2021

“Probeer samenwerkingen op te zetten waardoor nieuwe biologische ketens ontstaan”, is het advies van Alexander Claeys van Bioforum aan de bedrijven die deze voedingsmarkt op willen. “Dit geldt natuurlijk ook voor bedrijven die hun positie willen versterken.” Wat zijn de kansen en de bedreigingen?

”KANSEN EN BEDREIGINGEN IN DE BIOLOGISCHE MARKT

 

“Probeer samenwerkingen op te zetten waardoor nieuwe biologische ketens ontstaan”, is het advies van Alexander Claeys van Bioforum aan de bedrijven die deze voedingsmarkt op willen. “Dit geldt natuurlijk ook voor bedrijven die hun positie willen versterken.” Wat zijn de kansen en de bedreigingen?

 

De bestedingen in biologisch producten kenden in 2020, mede door de coronacrisis, een groei van 14%. Dat is 2% meer dan de retailmarkt. Het marktaandeel bio steeg in België in volume van 3,1% naar 3,2%. “Dat is positief, want dit betekent dat de prijzen stabiel blijven en de marges voor alle schakels in de keten goed zijn”, vat de voorzitter van Bioforum Alexander Claeys samen. “Dat is belangrijk voor de biosector als geheel.” Stimulerend voor de biologische sector zijn uiteraard de Europe Farm to Fork-strategie en het Vlaamse strategisch biologisch plan 2022. Vanuit Europa is er de ambitie om 25% van de Europese landbouw bio te maken tegen 2030. “Hiervoor komt geld beschikbaar om landbouwers te doen omschakelen.”

 

Meerwaarde

 

De meerwaarde van biologische producten is het strenge lastenboek dat een garantie is voor de kwaliteit en de certificering met een ruime controle over de hele keten. Duurzaamheid staat hierbij hoog in het vaandel. Positief is ook de hernieuwde aandacht voor de herkomst van ons eten als gevolg van de coronacrisis, die de Vlaamse consument aan het denken zet over lokaal geproduceerd, gezondheid, milieu, eerlijke prijs, … . “De consument heeft vertrouwen in biologische voeding en het verhaal hierachter.”

 

Communiceren en transparant

 

Voor de verdere groei is het volgens Claeys vooral van belang dat alle schakels, van teler tot retailer, met elkaar communiceren en transparant overleggen. “En dat staat niet alleen. Alle schakels moeten hun verantwoordelijkheid nemen.” De voorzitter doelt vooral op serieuze contracten die zekerheid geven aan de leveranciers. Een mooi voorbeeld is het onlangs op de markt gebrachte Korenbrood van biobakkerij De Trog. “Vijf partners, van graantelers tot retail, hebben de handen ineengeslagen.”

Omschakelen

 

 

Omschakelen van gangbare naar biologische landbouw kost tijd. Een boer moet twee jaar wachten vooraleer hij naar bio kan omschakelen, omdat de productie gebaseerd is op de bodem die de tijd nodig heeft om zich aan te passen aan de biologische methodes. Voor fruitteelt kan dat zelfs drie jaar duren. Verwerkende bedrijven hebben geen omschakelingsperiode. En toch is die transitie niet voor elk bedrijf een evident proces. Volgens Alexander moeten we erover waken dat elke schakel in de keten op een correcte manier wordt verloond: “Leveranciers en voedingsbedrijven moeten hier goede afspraken over maken. Vraag en aanbod moeten in evenwicht zijn.”

Gerelateerd nieuws

14/03/2024

Wat wil de consument morgen écht op zijn bord? Met deze uitdagende vraag gaan food bedrijven telkens opnieuw aan de slag om producten te ontwikkelen die tegemoetkomen aan de wensen van de bewuste consument.

14/03/2024

Eiwitverrijkte voedingsproducten geven convenience aan wie wil of wie best meer eiwit moet innemen. Doorgaans is het niet nodig om deze te consumeren.

14/03/2024

“We krijgen steeds meer vragen van onze klanten over het uitsluiten van kruiscontaminatie bij het mengen en verpakken van droge ingrediënten voor de voedingsindustrie”, zegt Domien Sierens van Food Blending. “Hygiëne en kwaliteitsborging staan voorop.”

14/03/2024

Maisonie lanceert tijdens de gastronomische vakbeurs Tavola, 17-19 maart, vier smaken desserts met extra eiwit. Twee zijn voedingskundig een bron van eiwit en twee zijn eiwitrijk, deelt Nathalie Van der Straeten alvast mee. Ook verklapt ze welke plantaardige eiwitten toe zijn gevoegd.

De Intrafood nieuwsbrief brengt 4x per jaar sectornieuws

Partners & Sponsors

Download (1) Microsoftteams Image Fevia Logo Purple Rgb@2X Ie Net Hoge Resolutie Nieuwebaseline RGB

Deze website gebruikt cookies om u een betere ervaring te bieden terwijl u deze site bezoekt.