“Croky-chips zijn bekend om zijn sterke smaken en knapperigheid. Deze eigenschappen zijn belangrijk, zeker gezien andere merken hun smaakintensiteit onlangs hebben verminderd”, zegt Matilde Taverniers van Roger and Roger.
Bij Croky, gelegen op de gewestgrens in Moeskroen, zijn het afgelopen jaar voor het eerst meer dan 85 miljoen zakjes Croky geproduceerd. “Chips zijn de voorbije jaren steeds meer dé snack van de Belgen geworden, van jong tot oud. En zeker in de groep tussen 15 en 25 jaar. Die evolutie is onder meer te danken aan een sterke toename van variëteiten en smaken”, weet directeur Wim Gallet, directeur bij Roger and Roger, het bedrijf achter het merk Croky. “De jongere generaties, zoals Generatie Z, streven naar innovatieve concepten en smaken binnen het snacksegment en staan open voor het uitproberen van nieuwe producten.”
De volledige range is glutenvrij en het merendeel van de smaken is vegan. Hiermee spelen we bewust in op de groter wordende groep die plantbased eten belangrijk vindt.
Gedurfde smaakcombinaties
"De consument wenst graag verrast te worden en optimaal te genieten van zijn snackmoment", vervolgt Matilde Taverniers, product manager Croky bij Roger & Roger. “Onze gedurfde smaakcombinaties, zoals Explosions Cheese & Pear met gorgonzola en groene peer, bieden iets nieuws. Bestaande smaken zoals Thai Curry en Sweet Chili brengen de wereldkeuken naar snacks. We introduceren ook limited edition Sweeties, waarbij we zoete smaken zoals Salted Caramel, S’Mores, en Churros combineren op zoute ribbelchips. Deze "Swalty" (Sweet & Salty) trend is al populair in zoete producten.”
De productmanager ziet ook een trend van pikante smaken in verschillende segmenten, zoals super spicy noodles en pikante sausjes. “Onze pikante Explosions Hot & Spicy Sriracha saus speelt hierop in, met een pittige maar smakelijke toets.”
Tortilla-gamma
“In het najaar gaan we ons assortiment bovendien verder uitbreiden met een eigen tortilla-gamma onder het merk Croky en brengen we in tussentijd enkele compleet nieuwe smaken op de markt”, blikt Gallet vooruit. “Onze laboranten hebben de voorbije maanden hard gewerkt om unieke smaken te ontwikkelen en testen. Daarvan komen er dit jaar drie op de markt onder de naam ‘Sweeties’: een heerlijke balans tussen ‘sweet’ en ‘salty’, wat trending is.”
Wetenschappers van Gembloux Agro-Bio Tech, behorend tot de Universiteit van Luik, hebben een studie uitgevoerd naar de invloed van extrusieparameters en oliegehalte op maïsmeelsnacks. Het onderzoek levert drie essentiële bevindingen op.
“Voedingsbedrijven kiezen voor circulair water als dit financieel voordeliger is dan regulier water, of als het kansen biedt om de productie uit te breiden”, weten Charlotte Boeckaert en Dirk Halet van VITO Kennispunt Water. Op 14 juli jl. lanceerde de Vlaamse Regering de Blue Deal 2.0.
“In de vlees- en charcuteriesector zien we dat consumenten vandaag niet enkel zoeken naar smaak, maar ook naar betekenis. Vlees is niet langer een anoniem product op het bord, maar maakt deel uit van een breder verhaal over authenticiteit, herkomst, en identiteit”, zegt Luc De Laet, zaakvoerder van De Laet & Van Haver. “Ambachtelijke bereidingen,...
Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) meldt dat Belgische voedingsbedrijven in 2024 in totaal 283 producten bij consumenten hebben teruggeroepen. Meer dan 70% van deze terugroepingen was gerelateerd aan chemische of microbiologische risico’s. Het autocontrolesysteem maakt voedingsbedrijven zelf verantwoordelijk voor...