25-26 SEPTEMBER 2024

De marge moet zoveel mogelijk constant blijven in de tijd

Nieuws

De marge moet zoveel mogelijk constant blijven in de tijd

09/06/2022

Landbouweconoom professor Xavier Gellynck van de Universiteit Gent deelt zijn visie over de impact van de Oekraïne-crisis op de voedingssector. Ook geeft hij adviezen aan ingrediëntenleveranciers en voedingsbedrijven.

 

  1. Hoe kijkt u als landbouweconoom naar de huidige situatie voor de ingrediëntenleveranciers en hun klanten in de voedingsindustrie?

Xavier Gellynck: “Net zoals alle andere sectoren binnen onze economie zullen ook zij geconfronteerd worden met hogere prijzen, vooral diegene die in belangrijke mate energieafhankelijk zijn. Bij de klanten is dit niet altijd evident om de prijsstijgingen door te rekenen. Probeer ook in te schatten of de klant dit al dan niet makkelijk kan doorrekenen. Stijgende prijzen betekent vaak ook dalende vraag of verschuivingen binnen de vraag. Denk hierbij aan substitutie van ingrediënten zoals bijvoorbeeld het vervangen van dierlijk door plantaardig eiwit. Eénmaal deze shift doorgevoerd, keren bedrijven zelden terug naar de oorspronkelijke toestand. Dit heeft vooral te maken met bijkomende kosten op vlak van receptuur en processing.”

 

  1. Welke adviezen heeft u voor de leveranciers in deze onzekere tijden?

Xavier Gellynck: “In onzekere tijden verhogen de risico's en deze moeten nauwlettend gemanaged worden. Hou de vinger op de knip. Bekijk de betalingsvoorwaarden, in het bijzonder het al dan niet verstrekken van krediet aan de klant. Werk met voorschotten en betalingsschijven. Dit zou op vandaag geen probleem mogen zijn voor de klanten aangezien cash zeer goedkoop is en zelfs negatief getaxeerd wordt bij de bank. Wanneer klanten daar moeilijk over doen, is dit een knipperlicht dat gaat branden. Ga vooral in zee met klanten waarvan je hun business (en problemen) goed kent. Met andere woorden: anticipeer op wat komen gaat.”

 

  1. Welke adviezen heeft u voor de afnemers van ingrediënten in deze onzekere tijden?

Xavier Gellynck: “Hoe meer conjunctuurgevoelig de markt waarop het bedrijf actief is, des te meer zullen prijsstijgingen een omgekeerd effect hebben op de finale vraag. Belangrijk is de marge in het oog te houden, dus niet enkel de finale prijs maar het verschil tussen de finale prijs en de kosten. De marge moet zoveel mogelijk constant blijven in de tijd.”

 

 

  1. Gelooft u dat de transparantie en de samenwerking tussen beide partijen door de crisis versterkt zal worden?

Xavier Gellynck: “Ik geloof sterk in duurzame partnerships tussen leverancier en klant, en bij uitbreiding tussen leverancier van de leverancier en klant van de klant. Met andere woorden: meerdere schakels binnen de keten zitten samen en werken gemeenschappelijk oplossingen uit - het overstijgt dus het bilaterale en wordt echt een partnership op ketenniveau.”

Gerelateerd nieuws

14/03/2024

Wat wil de consument morgen écht op zijn bord? Met deze uitdagende vraag gaan food bedrijven telkens opnieuw aan de slag om producten te ontwikkelen die tegemoetkomen aan de wensen van de bewuste consument.

14/03/2024

Eiwitverrijkte voedingsproducten geven convenience aan wie wil of wie best meer eiwit moet innemen. Doorgaans is het niet nodig om deze te consumeren.

14/03/2024

“We krijgen steeds meer vragen van onze klanten over het uitsluiten van kruiscontaminatie bij het mengen en verpakken van droge ingrediënten voor de voedingsindustrie”, zegt Domien Sierens van Food Blending. “Hygiëne en kwaliteitsborging staan voorop.”

14/03/2024

Maisonie lanceert tijdens de gastronomische vakbeurs Tavola, 17-19 maart, vier smaken desserts met extra eiwit. Twee zijn voedingskundig een bron van eiwit en twee zijn eiwitrijk, deelt Nathalie Van der Straeten alvast mee. Ook verklapt ze welke plantaardige eiwitten toe zijn gevoegd.

Deze website gebruikt cookies om u een betere ervaring te bieden terwijl u deze site bezoekt.