Als leverancier van onder andere paneermeel is het belangrijk in te spelen op de gezondheidstrends, zegt commercieel directeur André Vink van De Korrel Beheer.
Als leverancier van onder andere paneermeel is het belangrijk in te spelen op de gezondheidstrends, zegt commercieel directeur André Vink van De Korrel Beheer.
“De groeiende aandacht van de consument voor gezondere voeding is voor De Korrel Beheer een belangrijke trend, waar het bedrijf met verschillende producten op inspeelt”, zegt André Vink. Hij verwijst hierbij naar een gamma clean label paneermeelproducten, zonder kunstmatige kleurstoffen. “Ook hebben we nu 100% volkoren paneermeel.”
Naast paneermeel levert het Nederlandse bedrijf coating solutions, producten op het gebied van taste en functional blends voor de vlees-, vis- en pluimveeverwerkende industrie en de aardappelindustrie.
Het Nederlandse bedrijf produceert naast een aantal handelsproducten haar producten zelf. Het bedrijf heeft IFS, GMP+ en Riskplaza+ en beschikt over een eigen R&D-afdeling waar specialisten samen met de klant nieuw recepturen ontwikkelen.
Oven en airfryer
Relatief nieuw is ook een speciaal assortiment coatings voor de groeiende markt van snacks die thuis niet gefrituurd worden, maar uit gezondheidsoogpunt verhit worden in de oven of airfryer. Omdat de bereiding en de verwerkingstijd anders is dan bij frituren zijn aangepaste coatings nodig. “Deze coatings zijn geschikt voor reguliere batter- en paneerlijnen”, weet de Vink.
Vegetarische producten
Vegetarische producten zijn ook voor De Korrel Beheer een belangrijke groeimarkt. Veel bedrijven zijn aan het transformeren van traditionele vleesproducten naar hybride en vegetarische producten “Wij bieden hier diverse oplossingen voor op het gebied van smaak en textuur”, besluit de commercieel directeur.
Wetenschappers van Gembloux Agro-Bio Tech, behorend tot de Universiteit van Luik, hebben een studie uitgevoerd naar de invloed van extrusieparameters en oliegehalte op maïsmeelsnacks. Het onderzoek levert drie essentiële bevindingen op.
“Voedingsbedrijven kiezen voor circulair water als dit financieel voordeliger is dan regulier water, of als het kansen biedt om de productie uit te breiden”, weten Charlotte Boeckaert en Dirk Halet van VITO Kennispunt Water. Op 14 juli jl. lanceerde de Vlaamse Regering de Blue Deal 2.0.
“In de vlees- en charcuteriesector zien we dat consumenten vandaag niet enkel zoeken naar smaak, maar ook naar betekenis. Vlees is niet langer een anoniem product op het bord, maar maakt deel uit van een breder verhaal over authenticiteit, herkomst, en identiteit”, zegt Luc De Laet, zaakvoerder van De Laet & Van Haver. “Ambachtelijke bereidingen,...
Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) meldt dat Belgische voedingsbedrijven in 2024 in totaal 283 producten bij consumenten hebben teruggeroepen. Meer dan 70% van deze terugroepingen was gerelateerd aan chemische of microbiologische risico’s. Het autocontrolesysteem maakt voedingsbedrijven zelf verantwoordelijk voor...