25-26 SEPTEMBER 2024

Etikettering en logo’s op de verpakking mogen onder de loep

Nieuws

Etikettering en logo’s op de verpakking mogen onder de loep

26/10/2023

Consumenten zien door de ingrediëntenregelgeving op de verpakking nogal eens de bomen door het bos niet meer. Thierry Cattoir van Remarkable verwijst naar de ingrediëntenlijst en de logo’s. Hij pleit voor vereenvoudiging. Hij stelt ook vragen bij de uiteenlopende logo’s.

 

‘Alleen essentiële informatie voor de consument hoort thuis op het etiket. De voedingswaarde kan korter want die is nu te gedetailleerd’, zegt Europees Merkengemachtigde Thierry Cattoir, oprichter en directeur van merkbureau Remarkable. ‘Bedrijven dekken zich in door alles te vermelden, in het bijzonder door de ontwikkeling van vegan en hybride producten. Dit leidt tot complexere etikettering.’

 

 

Opdracht voor overheid

In zijn ogen ligt hier een opdracht voor de overheid en de voedingsindustrie. ‘Wat moet de consument wel en wat niet weten. Is het belangrijk dat er ascorbinezuur of andere voor de consument moeilijk begrijpbare ingrediënten vermeld worden’, vraagt Cattoir zich af.

 

Een mooi voorbeeld hoe het wel kan, is babyvoeding. ‘Op de verpakking staan de relevante ingredienten in volgorde van belangrijkheid en de relevante informatie die belangrijk is voor de baby’, legt Cattoir uit. ‘Babyvoeding legt doorgaans de noodzakelijke bijdrage in de dagelijkse voedingsinname uit.’

 

 

Vele logo’s

Cattoir, die ook voorzitter is van de jury voor de Gouden Tavola’s, hekelt ook de wildgroei in allerlei logo’s op de verpakkingen. Dat gaat van logo’s over de samenstelling, gezondheid, duurzaamheid, milieu, herkomst, eerlijke prijs. ‘Het is niet altijd goed duidelijk welke organisaties of bedrijven achter de criteria van het logo zitten. Het certificeren wordt te vaak aan privéorganisaties overgelaten.’ Cattoir is van oordeel dat certificaten door de overheid erkend moeten zijn voor de geloofwaardigheid en het vertrouwen van de consument.

 

 

Keurmerkenwijzer

Hij verwijst naar Nederland waar de overheidsorganisatie Milieu Centraal de Keurmerkenwijzer ontwikkelde. Milieu Centraal is opgericht door de overheid. Vanwege haar onafhankelijke voorlichtingsrol ontvangt deze organisatie subsidies van verschillende ministeries. De Keurmerkenwijzer van Milieu Centraal geeft informatie over zo'n 300 keurmerken en logo’s. Milieu Centraal beoordeelt deze op basis van de informatie die beeldmerken op hun website publiceren hoe streng de eisen van de keurmerken en logo’s zijn. Bovendien wordt meegewogen hoe de controle op het voldoen aan de eisen geregeld is.

 

www.remarkable.be

Gerelateerd nieuws

14/03/2024

Wat wil de consument morgen écht op zijn bord? Met deze uitdagende vraag gaan food bedrijven telkens opnieuw aan de slag om producten te ontwikkelen die tegemoetkomen aan de wensen van de bewuste consument.

14/03/2024

Eiwitverrijkte voedingsproducten geven convenience aan wie wil of wie best meer eiwit moet innemen. Doorgaans is het niet nodig om deze te consumeren.

14/03/2024

“We krijgen steeds meer vragen van onze klanten over het uitsluiten van kruiscontaminatie bij het mengen en verpakken van droge ingrediënten voor de voedingsindustrie”, zegt Domien Sierens van Food Blending. “Hygiëne en kwaliteitsborging staan voorop.”

14/03/2024

Maisonie lanceert tijdens de gastronomische vakbeurs Tavola, 17-19 maart, vier smaken desserts met extra eiwit. Twee zijn voedingskundig een bron van eiwit en twee zijn eiwitrijk, deelt Nathalie Van der Straeten alvast mee. Ook verklapt ze welke plantaardige eiwitten toe zijn gevoegd.

Deze website gebruikt cookies om u een betere ervaring te bieden terwijl u deze site bezoekt.