25-26 SEPTEMBER 2024

Etikettering en logo’s op de verpakking mogen onder de loep

Nieuws

Etikettering en logo’s op de verpakking mogen onder de loep

26/10/2023

Consumenten zien door de ingrediëntenregelgeving op de verpakking nogal eens de bomen door het bos niet meer. Thierry Cattoir van Remarkable verwijst naar de ingrediëntenlijst en de logo’s. Hij pleit voor vereenvoudiging. Hij stelt ook vragen bij de uiteenlopende logo’s.

 

‘Alleen essentiële informatie voor de consument hoort thuis op het etiket. De voedingswaarde kan korter want die is nu te gedetailleerd’, zegt Europees Merkengemachtigde Thierry Cattoir, oprichter en directeur van merkbureau Remarkable. ‘Bedrijven dekken zich in door alles te vermelden, in het bijzonder door de ontwikkeling van vegan en hybride producten. Dit leidt tot complexere etikettering.’

 

 

Opdracht voor overheid

In zijn ogen ligt hier een opdracht voor de overheid en de voedingsindustrie. ‘Wat moet de consument wel en wat niet weten. Is het belangrijk dat er ascorbinezuur of andere voor de consument moeilijk begrijpbare ingrediënten vermeld worden’, vraagt Cattoir zich af.

 

Een mooi voorbeeld hoe het wel kan, is babyvoeding. ‘Op de verpakking staan de relevante ingredienten in volgorde van belangrijkheid en de relevante informatie die belangrijk is voor de baby’, legt Cattoir uit. ‘Babyvoeding legt doorgaans de noodzakelijke bijdrage in de dagelijkse voedingsinname uit.’

 

 

Vele logo’s

Cattoir, die ook voorzitter is van de jury voor de Gouden Tavola’s, hekelt ook de wildgroei in allerlei logo’s op de verpakkingen. Dat gaat van logo’s over de samenstelling, gezondheid, duurzaamheid, milieu, herkomst, eerlijke prijs. ‘Het is niet altijd goed duidelijk welke organisaties of bedrijven achter de criteria van het logo zitten. Het certificeren wordt te vaak aan privéorganisaties overgelaten.’ Cattoir is van oordeel dat certificaten door de overheid erkend moeten zijn voor de geloofwaardigheid en het vertrouwen van de consument.

 

 

Keurmerkenwijzer

Hij verwijst naar Nederland waar de overheidsorganisatie Milieu Centraal de Keurmerkenwijzer ontwikkelde. Milieu Centraal is opgericht door de overheid. Vanwege haar onafhankelijke voorlichtingsrol ontvangt deze organisatie subsidies van verschillende ministeries. De Keurmerkenwijzer van Milieu Centraal geeft informatie over zo'n 300 keurmerken en logo’s. Milieu Centraal beoordeelt deze op basis van de informatie die beeldmerken op hun website publiceren hoe streng de eisen van de keurmerken en logo’s zijn. Bovendien wordt meegewogen hoe de controle op het voldoen aan de eisen geregeld is.

 

www.remarkable.be

Gerelateerd nieuws

26/10/2023

‘Donuts zijn nog steeds een groeiende markt’, zegt Pascale Dupont, Category & Brand Manager Pastry & Sweet treats bij Vandemoortele.

26/10/2023

The ProteInn Club informeert, faciliteert en versnelt de ontwikkeling van bedrijven rond fermentatie-gebaseerde eiwitten. ‘De ontwikkelingen bieden hen veel opportuniteiten’, zegt Karen Verstraete van ILVO. Ze gaat ook in op enkele uitdagingen.

26/10/2023

'Gezond eten lijkt al moeilijk genoeg. Vegan en vegetarische diëten maken dit alleen maar complexer', zegt Inge Coene van NICE. 'Voedingsmiddelen kunnen niet zomaar 1-op-1 vervangen worden.' Er is nood aan nutritionele richtlijnen voor alternatieve plantaardige producten, zoals in Nederland.

28/06/2023

“De grootste uitdaging voor voedingsbedrijven die gezonde producten aanbieden, is zorgen dat het etiket begrijpelijk en transparant is voor Generatie Z”, zegt trendwatcher Tom Palmaerts van Trendwolves. “Zij letten goed op de prijs.”

Deze website gebruikt cookies om u een betere ervaring te bieden terwijl u deze site bezoekt.

Noodzakelijke cookies (zijn nodig voor de correcte werking van de website)


Enkel geselecteerde cookies accepteren | Instellingen wissen