Op 24 april 2024 wijzigde de Europese Unie de regelgeving voor rookaroma's radicaal. “Deze beslissing heeft de voedingsindustrie op zijn kop gezet, met grote gevolgen voor de producten waar we allemaal van houden”, zegt Yaron Vanwildemeersch van Food Ingredients Technologies.
“Fabrikanten krijgen twee tot vijf jaar de tijd -afhankelijk van het product- om hun receptuur aan te passen, maar zijn 'hevig teleurgesteld'.” Food Ingredients Technologies heeft meer nieuws te vertellen op de Intrafood.
Yaron Vanwildemeersch, Technical Advisor bij Food Ingredients Technologies, constateert enkele knelpunten binnen verschillende sectoren binnen de voedingsindustrie. “Een groot aantal bedrijven is niet op de hoogte van de EU-wetgeving. Over vijf jaar mag helemaal niks meer van gerookt of gerookt bewerkt product in het eindproduct verwerkt zitten. Andere knelpunten zijn dat bedrijven geen of weinig alternatieven hebben en slecht ondersteund worden in de transitie. Ook is de smaak van producten niet altijd gemakkelijk te creëren met een alternatief product. Ook weten de voedingsbedrijven het belang van rookaroma niet.
Alternatieven
“We hebben alvast een compleet assortiment alternatieve gerookte smaken in verschillende vormen: poeder, vloeibaar, oplosbaar in water of olie aangepast, die alvast voldoen aan de nieuwe normen en zullen dat minstens de komende vijf jaar blijven doen”, vervolgt Vanwildemeersch. “Bovendien bieden we alternatieve producten met het label ‘natuurlijk aroma’ die voldoen aan de specifieke vereisten voor de ingrediëntendeclaratie. Door vandaag voor onze oplossingen te kiezen, kunnen voedingsbedrijven de duurzaamheid hun producten voor de komende tien jaar garanderen, onder voorbehoud van verdere wijzigingen in de regelgeving.”
Kokumi
Ander nieuws. Naast de vijf basissmaken: zout, zoet, zuur, bitter en umami is er volgens de Technical Advisor een nieuwe sensatie die anders en sterker is dan het bekende umami-effect en die Kokumi wordt genoemd. “Terwijl umami een hartige smaak of vlezigheid geeft, creëert Kokumi een gevoel van rijkdom, body en complexiteit dat sommigen vergelijken met de manier waarop wijnen of kazen verouderen en hun algehele smaak in de loop van de tijd verbeteren”, legt Vanwildemeersch uit. “Wij hebben dit aan het licht gebracht in onze proeffabriek. Het maken van gehaktballetjes met kleine hoeveelheden van onze Kokumi Flavour liet een ander effect zien dan dat van balletjes met onze Umami White.” Een bijkomend effect van de Kokumi is dat minder zout of suiker nodig is in de recepten. Vanwildemeersch: “Kokumi zal op een belangrijke manier kansen zal bieden voor de voedingsmarkt. Tegenwoordig letten mensen immers meer op de kwaliteit en smaak van het voedsel dat ze eten en zijn ze altijd op zoek naar lekkerder eten. Als ze kunnen verminderen met stoffen die slecht zijn voor de gezondheid, is dat mooi meegenomen.”
“Het is aangeraden om altijd een kritisch oog te blijven hebben voor je eigen producten en deze aan te passen aan de noden van de tijd indien gewenst”, benadrukt Marijke Adriaens van diepvriesbedrijf Fribona. “Voor de consument blijft smaak het belangrijkst. Bijsturen naar vooral een lekker en goed uitziend product is primordiaal.” Naast CEO is...
Wetenschappers van KU Leuven ontdekten hoe olie snacks binnendringt tijdens en na het frituren. Recente onderzoeksresultaten wijzen op geavanceerde frituurtechnieken die de olieabsorptie verminderen, evenals innovatieve methodes om de olie-opname tijdens het afkoelingsproces te beperken. Hierdoor kunnen gezonde snacks worden ontwikkeld zonder...
Voedingsbedrijven richten zich tegenwoordig op een breder scala van consumentengroepen. Volgens Julian Mellentin van New Nutrition Business, tijdens een event van Fenavian, biedt deze strategie aanzienlijke mogelijkheden om in te spelen op de diverse gezondheidsbehoeften en interesses van de consument. “Consumenten genieten van zowel dierlijke...
Met steun van financiële partners lanceert Start it @KBC het acceleratorprogramma Scale it Agro voor scale-ups met duurzame en innovatieve landbouwoplossingen voor de bedrijven in de land- en tuinbouwsector. Kjell Clarysse, programmadirecteur Scale it Agro, legt een en ander uit.