“Samen met onze klanten zoeken we uit wat zij echt nodig hebben voor hun productontwikkeling”, zegt Hendriek Bazyn, manager business unit Chocolade bij Fuji Oil. Deze leverancier ontwikkelde bijvoorbeeld een gezonder vet, Redusat, dat geen negatief effect heeft op de textuur en de smaak van het originele product.
“Samen met onze klanten zoeken we uit wat zij echt nodig hebben voor hun productontwikkeling”, zegt Hendriek Bazyn, manager business unit Chocolade bij Fuji Oil. Deze leverancier ontwikkelde bijvoorbeeld een gezonder vet, Redusat, dat geen negatief effect heeft op de textuur en de smaak van het originele product.
“Als producent van zowel plant-gebaseerde oliën en vetten, alsook vullingen en coatings benutten we onze kennis in twee richtingen”, zegt product manager Karen Saey van Fuji Oil. “Onze klanten zoeken functionaliteit, betrouwbare verwerkbaarheid volgens hun procesmogelijkheden en natuurlijk een heerlijke smaak. Achter elk van deze facetten schuilt een schat aan kennis en ervaring alsook een open, doch discrete co-ontwikkelingsaanpak.” Dat is nog niet alles. Consumenten willen graag gezonder eten en letten meer op voedingsetiketten. “Ze zijn op zoek naar een heerlijke verwennerij, om zonder schuldgevoel en nutritioneel verantwoord te kunnen genieten”, weet Saey.
Bazyn wijst erop dat voedingsbedrijven bij hun productontwikkeling voor een lagere Nutri-Score de doelgroep goed in het oog houden. Hij noemt als voorbeeld een chocoladevulling voor pannenkoeken voor kinderen. “Als die gezonder kan - gezondere (!) vetten, minder suiker en meer vezels - is dat voor deze generatie van groot belang voor hun fysieke ontwikkeling.”
Saey voegt hieraan toe dat - als onderdeel van de Europese Farm-to-Fork-strategie - naar verwachting eind 2022 een geharmoniseerde verplichte ‘front-of-pack’-etikettering van kracht zal zijn. “Consumenten kunnen gemakkelijker gezondere keuzes maken, mede dankzij de Nutri-Score en andere gezondheidslogo’s en claims, naast de voedingswaardedeclaratie.”
Op het vlak van duurzaamheid en traceerbaarheid levert Fuji Oil gesegregeerde palmolie, gegarandeerd ontbossings-vrij en 100% traceerbaar tot de plantage waar het palmfruit vandaan komt. “Op deze wijze waken we goed over het milieu en de mensenrechten”, benadrukt Saey.
Als alternatief voor palmolie levert het bedrijf shea boter. “Ons Tebma Kandu-programma zet zich in voor de lokale vrouwengemeenschappen in Ghana. Het programma omvat continue verbeteractiviteiten op vlak van herbebossing, vrouwenemancipatie en lokale waardecreatie.”
Wat wil de consument morgen écht op zijn bord? Met deze uitdagende vraag gaan food bedrijven telkens opnieuw aan de slag om producten te ontwikkelen die tegemoetkomen aan de wensen van de bewuste consument.
Eiwitverrijkte voedingsproducten geven convenience aan wie wil of wie best meer eiwit moet innemen. Doorgaans is het niet nodig om deze te consumeren.
“We krijgen steeds meer vragen van onze klanten over het uitsluiten van kruiscontaminatie bij het mengen en verpakken van droge ingrediënten voor de voedingsindustrie”, zegt Domien Sierens van Food Blending. “Hygiëne en kwaliteitsborging staan voorop.”
Maisonie lanceert tijdens de gastronomische vakbeurs Tavola, 17-19 maart, vier smaken desserts met extra eiwit. Twee zijn voedingskundig een bron van eiwit en twee zijn eiwitrijk, deelt Nathalie Van der Straeten alvast mee. Ook verklapt ze welke plantaardige eiwitten toe zijn gevoegd.