“De grootste uitdaging voor voedingsbedrijven die gezonde producten aanbieden, is zorgen dat het etiket begrijpelijk en transparant is voor Generatie Z”, zegt trendwatcher Tom Palmaerts van Trendwolves. “Zij letten goed op de prijs.”
“Een E-nummer wordt negatief ervaren, terwijl dat niet zo is”, benadrukt trendwatcher Tom Palmaerts van Trendwolves. De uitdaging voor voedingsbedrijven is dan ook duidelijk te zijn over de ingrediënten en additieven in hun producten.” Duurzaamheid, klimaatzorg, gezondheid en well-being zijn de trends die Generatie Z, geboren tussen 1995 en 2010, omhelst. Over well-being voegt Palmaerts toe dat de helft van de jongeren zich regelmatig eenzaam voelt. “Twintigers zijn aan het werk en hebben meer stress dan ouderen. En volgens Deloitte is voor 46% van Generatie Z het geld aan het einde van de maand op.”
Ander eetpatroon
“Twintigers die nu aan het werk zijn en tijdens de studieperiodes thuis zaten, veranderden van eetpatroon: niet meer drie keer eten - ’s morgens, ‘s middags en ’s avonds - maar zeven keer kleinere porties”, gaat Palmaerts verder. “Dat zagen we al voor de coronaperiode, maar werd versterkt door deze pandemie.” Werden snacks voorheen gekozen uit een gevoel van guilty pleasure, nu vanuit self care. “Producten moeten voor 75% van de consumenten gezond en smakelijk zijn”, verwijst Palmaerts naar marktonderzoekbureau Mintel. Een voorbeeld is Callebaut NXT voor vegan-, lactose-, zuivel- en allergene lekkernijen. Het moet gezond zijn, maar 39% wil hiervoor inboeten op smaak, weet de trendwatcher. “Omdat generatie Z opgroeit in een diverse samenleving en via TikTok de wereld binnenkrijgt, is er veel potentie voor ingrediënten die voor ons nieuw zijn, zoals insecten in snacks. Kriket in België speelt hier goed op in.”
Betaalbare voeding
De Generatie Z let ook de prijs van de producten en de kosten van gezond en duurzaam eten. “In de winkel zoeken ze goedkope ingrediënten voor hun maaltijden en zoeken de promoties in de folders en de winkel”, merkt de trendwatcher op. De Too Good To Go-app is ook populair. “De producten zijn niet alleen voor een prikje te koop. Tegelijk wordt voorkomen dat de producten anders weg worden gegooid, vanwege de houdbaarheidsdatum. Is dat niet duurzaam?"
“De gemiddelde Belg is toch een Bourgondiër. Als producenten van bereide maaltijden additieven gebruiken, is dat omdat die – net als de andere ingrediënten – een functie hebben. Het is een misvatting dat van alles zo maar aan maaltijden wordt toegevoegd”, stelt de directeur Anneleen Vandewynckel van de sectorfederatie BReMa duidelijk.
Hoe kunnen micro-organismen gebruikt worden om alternatieve (melk)eiwitten te fabriceren? Dat kan op twee manieren lichtte Julia Keppler van Wageningen University & Research toe tijdens het voorjaarcongres van het Genootschap ter Bevordering van Melkkunde.
"Voedingsbedrijven voegen additieven aan hun producten toe omwille van een specifieke functie", communiceert de federatie van de Belgische voedingsindustrie FEVIA. “Uitspraken tegen ‘ultrabewerkte’ voeding zijn vaak wetenschappelijk ongegrond.”
Natuurlijk magnesiumchloride (MgCl2) is een gezond, innovatief alternatief voor natriumchloride (NaCl), in de volksmond zout. Nedmag bracht dit in februari op de markt. Applicatietechnoloog Jetze Wijnia bespreekt de voordelen. “Het ingrediënt, dan wel additief, is niet alleen natuurlijk, het is in staat de hoeveelheid natrium in voedingsproducten...