30 SEPTEMBER &
1 OKTOBER 2026

Generatie Z wil gezonde, duurzame en smaakvolle producten voor een scherpe prijs

Nieuws

Generatie Z wil gezonde, duurzame en smaakvolle producten voor een scherpe prijs

28/06/2023

“De grootste uitdaging voor voedingsbedrijven die gezonde producten aanbieden, is zorgen dat het etiket begrijpelijk en transparant is voor Generatie Z”, zegt trendwatcher Tom Palmaerts van Trendwolves. “Zij letten goed op de prijs.”

 

“Een E-nummer wordt negatief ervaren, terwijl dat niet zo is”, benadrukt trendwatcher Tom Palmaerts van Trendwolves. De uitdaging voor voedingsbedrijven is dan ook duidelijk te zijn over de ingrediënten en additieven in hun producten.” Duurzaamheid, klimaatzorg, gezondheid en well-being zijn de trends die Generatie Z, geboren tussen 1995 en 2010, omhelst. Over well-being voegt Palmaerts toe dat de helft van de jongeren zich regelmatig eenzaam voelt. “Twintigers zijn aan het werk en hebben meer stress dan ouderen. En volgens Deloitte is voor 46% van Generatie Z het geld aan het einde van de maand op.”

 

 

Ander eetpatroon

“Twintigers die nu aan het werk zijn en tijdens de studieperiodes thuis zaten, veranderden van eetpatroon: niet meer drie keer eten - ’s morgens, ‘s middags en ’s avonds - maar zeven keer kleinere porties”, gaat Palmaerts verder. “Dat zagen we al voor de coronaperiode, maar werd versterkt door deze pandemie.” Werden snacks voorheen gekozen uit een gevoel van guilty pleasure, nu vanuit self care. “Producten moeten voor 75% van de consumenten gezond en smakelijk zijn”, verwijst Palmaerts naar marktonderzoekbureau Mintel. Een voorbeeld is Callebaut NXT voor vegan-, lactose-, zuivel- en allergene lekkernijen. Het moet gezond zijn, maar 39% wil hiervoor inboeten op smaak, weet de trendwatcher. “Omdat generatie Z opgroeit in een diverse samenleving en via TikTok de wereld binnenkrijgt, is er veel potentie voor ingrediënten die voor ons nieuw zijn, zoals insecten in snacks. Kriket in België speelt hier goed op in.”

 

 

Betaalbare voeding

De Generatie Z let ook de prijs van de producten en de kosten van gezond en duurzaam eten. “In de winkel zoeken ze goedkope ingrediënten voor hun maaltijden en zoeken de promoties in de folders en de winkel”, merkt de trendwatcher op. De Too Good To Go-app is ook populair. “De producten zijn niet alleen voor een prikje te koop. Tegelijk wordt voorkomen dat de producten anders weg worden gegooid, vanwege de houdbaarheidsdatum. Is dat niet duurzaam?"

 

www.trendwolves.com

Gerelateerd nieuws

23/06/2025

“Het is aangeraden om altijd een kritisch oog te blijven hebben voor je eigen producten en deze aan te passen aan de noden van de tijd indien gewenst”, benadrukt Marijke Adriaens van diepvriesbedrijf Fribona. “Voor de consument blijft smaak het belangrijkst. Bijsturen naar vooral een lekker en goed uitziend product is primordiaal.” Naast CEO is...

23/06/2025

Wetenschappers van KU Leuven ontdekten hoe olie snacks binnendringt tijdens en na het frituren. Recente onderzoeksresultaten wijzen op geavanceerde frituurtechnieken die de olieabsorptie verminderen, evenals innovatieve methodes om de olie-opname tijdens het afkoelingsproces te beperken. Hierdoor kunnen gezonde snacks worden ontwikkeld zonder...

23/06/2025

Voedingsbedrijven richten zich tegenwoordig op een breder scala van consumentengroepen. Volgens Julian Mellentin van New Nutrition Business, tijdens een event van Fenavian, biedt deze strategie aanzienlijke mogelijkheden om in te spelen op de diverse gezondheidsbehoeften en interesses van de consument. “Consumenten genieten van zowel dierlijke...

23/06/2025

Met steun van financiële partners lanceert Start it @KBC het acceleratorprogramma Scale it Agro voor scale-ups met duurzame en innovatieve landbouwoplossingen voor de bedrijven in de land- en tuinbouwsector. Kjell Clarysse, programmadirecteur Scale it Agro, legt een en ander uit.

Deze website gebruikt cookies om u een betere ervaring te bieden terwijl u deze site bezoekt.