25-26 SEPTEMBER 2024

Generatie Z wil gezonde, duurzame en smaakvolle producten voor een scherpe prijs

Nieuws

Generatie Z wil gezonde, duurzame en smaakvolle producten voor een scherpe prijs

28/06/2023

“De grootste uitdaging voor voedingsbedrijven die gezonde producten aanbieden, is zorgen dat het etiket begrijpelijk en transparant is voor Generatie Z”, zegt trendwatcher Tom Palmaerts van Trendwolves. “Zij letten goed op de prijs.”

 

“Een E-nummer wordt negatief ervaren, terwijl dat niet zo is”, benadrukt trendwatcher Tom Palmaerts van Trendwolves. De uitdaging voor voedingsbedrijven is dan ook duidelijk te zijn over de ingrediënten en additieven in hun producten.” Duurzaamheid, klimaatzorg, gezondheid en well-being zijn de trends die Generatie Z, geboren tussen 1995 en 2010, omhelst. Over well-being voegt Palmaerts toe dat de helft van de jongeren zich regelmatig eenzaam voelt. “Twintigers zijn aan het werk en hebben meer stress dan ouderen. En volgens Deloitte is voor 46% van Generatie Z het geld aan het einde van de maand op.”

 

 

Ander eetpatroon

“Twintigers die nu aan het werk zijn en tijdens de studieperiodes thuis zaten, veranderden van eetpatroon: niet meer drie keer eten - ’s morgens, ‘s middags en ’s avonds - maar zeven keer kleinere porties”, gaat Palmaerts verder. “Dat zagen we al voor de coronaperiode, maar werd versterkt door deze pandemie.” Werden snacks voorheen gekozen uit een gevoel van guilty pleasure, nu vanuit self care. “Producten moeten voor 75% van de consumenten gezond en smakelijk zijn”, verwijst Palmaerts naar marktonderzoekbureau Mintel. Een voorbeeld is Callebaut NXT voor vegan-, lactose-, zuivel- en allergene lekkernijen. Het moet gezond zijn, maar 39% wil hiervoor inboeten op smaak, weet de trendwatcher. “Omdat generatie Z opgroeit in een diverse samenleving en via TikTok de wereld binnenkrijgt, is er veel potentie voor ingrediënten die voor ons nieuw zijn, zoals insecten in snacks. Kriket in België speelt hier goed op in.”

 

 

Betaalbare voeding

De Generatie Z let ook de prijs van de producten en de kosten van gezond en duurzaam eten. “In de winkel zoeken ze goedkope ingrediënten voor hun maaltijden en zoeken de promoties in de folders en de winkel”, merkt de trendwatcher op. De Too Good To Go-app is ook populair. “De producten zijn niet alleen voor een prikje te koop. Tegelijk wordt voorkomen dat de producten anders weg worden gegooid, vanwege de houdbaarheidsdatum. Is dat niet duurzaam?"

 

www.trendwolves.com

Gerelateerd nieuws

14/03/2024

Wat wil de consument morgen écht op zijn bord? Met deze uitdagende vraag gaan food bedrijven telkens opnieuw aan de slag om producten te ontwikkelen die tegemoetkomen aan de wensen van de bewuste consument.

14/03/2024

Eiwitverrijkte voedingsproducten geven convenience aan wie wil of wie best meer eiwit moet innemen. Doorgaans is het niet nodig om deze te consumeren.

14/03/2024

“We krijgen steeds meer vragen van onze klanten over het uitsluiten van kruiscontaminatie bij het mengen en verpakken van droge ingrediënten voor de voedingsindustrie”, zegt Domien Sierens van Food Blending. “Hygiëne en kwaliteitsborging staan voorop.”

14/03/2024

Maisonie lanceert tijdens de gastronomische vakbeurs Tavola, 17-19 maart, vier smaken desserts met extra eiwit. Twee zijn voedingskundig een bron van eiwit en twee zijn eiwitrijk, deelt Nathalie Van der Straeten alvast mee. Ook verklapt ze welke plantaardige eiwitten toe zijn gevoegd.

Deze website gebruikt cookies om u een betere ervaring te bieden terwijl u deze site bezoekt.