“We zijn verheugd om Factory of the Future Award 2025 te ontvangen. Het bevestigt onze inspanningen en motiveert ons om onze reis naar een duurzame en innovatieve toekomst verder te zetten”, beklemtoont Olivier Carlens, Site Manager van Puratos Lummen.
Sinds 1919 produceert Puratos Lummen ingrediënten voor bakkerij, patisserie en chocolade. Ondertussen levert de onderneming in meer dan 100 landen. Hun producten moeten van topkwaliteit zijn om lange afstanden te overbruggen. Daarom investeert Puratos Lummen sterk in digitale technologieën om de productieprocessen te verbeteren. Geavanceerde sensoren, automatisering en data-analyse worden gebruikt om de efficiëntie en kwaliteit te optimaliseren. Bovendien zet Puratos sterk in op voortdurende training en ontwikkeling voor hun medewerkers, de 'food heroes'. "Dankzij de inzet van onze 130 bekwame en flexibele medewerkers kunnen we efficiënter en effectiever werken", geeft Stefaan Keyzer, Continuous Improvement Manager bij Puratos, aan.
Duurzamere productie
Tegelijkertijd streeft het bedrijf naar een duurzamere productie, met als doel CO2-neutraal te zijn in 2025 en een waterbalans te bereiken tegen 2030, waarbij het evenveel water teruggeeft aan het milieu als het verbruikt. Capex manager Stijn Vanherrewegen legt uit: “We leverden de laatste jaren heel wat inspanningen op gebied van water en recupereren nu al meer dan 50% van ons waterverbruik.”
Meer onderscheidingen
De ingrediëntenproducent blinkt ook uit op het vlak van slimme en efficiënte productie: door het gebruik van milieuvriendelijke praktijken en innovatieve productietechnieken worden operaties effectiever en duurzamer. Het behouden van hoge standaarden in een uitgebreide toeleveringsketen is essentieel voor de wereldwijde activiteiten.
'Food Innovation for Good'
De prestaties van Puratos Lummen weerspiegelen de wereldwijde missie 'Food Innovation for Good'. Deze is gebaseerd op het idee dat voedselinnovatie een positieve impact kan hebben, klanten kan verrassen en kan bijdragen aan een gezondere planeet. Door het potentieel van voedsel te benutten, streeft het bedrijf ernaar gezondheid en welzijn te bevorderen, de smaak te verbeteren en bij te dragen aan een betere toekomst.
www.puratos.be/nl/puratos-lummen
www.agoria.be/nl/diensten/expertise/industrie-40/factories-of-the-future/make-the-future
Wetenschappers van Gembloux Agro-Bio Tech, behorend tot de Universiteit van Luik, hebben een studie uitgevoerd naar de invloed van extrusieparameters en oliegehalte op maïsmeelsnacks. Het onderzoek levert drie essentiële bevindingen op.
“Voedingsbedrijven kiezen voor circulair water als dit financieel voordeliger is dan regulier water, of als het kansen biedt om de productie uit te breiden”, weten Charlotte Boeckaert en Dirk Halet van VITO Kennispunt Water. Op 14 juli jl. lanceerde de Vlaamse Regering de Blue Deal 2.0.
“In de vlees- en charcuteriesector zien we dat consumenten vandaag niet enkel zoeken naar smaak, maar ook naar betekenis. Vlees is niet langer een anoniem product op het bord, maar maakt deel uit van een breder verhaal over authenticiteit, herkomst, en identiteit”, zegt Luc De Laet, zaakvoerder van De Laet & Van Haver. “Ambachtelijke bereidingen,...
Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) meldt dat Belgische voedingsbedrijven in 2024 in totaal 283 producten bij consumenten hebben teruggeroepen. Meer dan 70% van deze terugroepingen was gerelateerd aan chemische of microbiologische risico’s. Het autocontrolesysteem maakt voedingsbedrijven zelf verantwoordelijk voor...