Tijdens de Intrafood beurs is er op 28 oktober een seminarie over Duurzaam Aankopen. Deskundigen belichten de onderwerpen vanuit verschillende invalshoeken
Tijdens de Intrafood beurs is er op 28 oktober een seminarie over Duurzaam Aankopen. Deskundigen belichten de onderwerpen vanuit verschillende invalshoeken
Duurzaam aankopen begint bij de landbouwgrondstoffen
Duurzaam aankopen start bij de landbouwgrondstoffen. Bedrijven letten bij aankoopbeslissingen nog te vaak enkel op de prijs, kwaliteit en levertijd van een product. Een duurzaam aankoopbeleid betekent ook dat producten op sociale en milieuaspecten worden beoordeeld. Het opnemen van ketenverantwoordelijkheid via een duurzaam aankoopbeleid is dan ook een belangrijk onderdeel van maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo). Overleg en samenwerking met leveranciers leiden tot procesverbetering en een transparanter, efficiënter en gunstiger aankoopbeleid.
The Sustainable Trade Initiative
Diewertje Hendriks, SDM Analyst bij IDH - The Sustainable Trade Initiative, geeft onder andere antwoorden op diverse vragen. Is duurzaam aankopen hetzelfde als gecertificeerde producten aankopen? Duurzaam aankopen is toch vooral duur? Ik heb geen zicht op hoe de landbouwproducten die ik koop worden verbouwd, hoe kan ik dan zeker weten dat ze duurzaam verbouwd zijn? Wat heeft de aankomende due diligence wetgeving te maken met duurzaam aankopen? Hoe maak je duurzaam aankopen leuk voor je aankopers?
Beyond chocolate
Haar collega, Charles Snoek, Beyond Chocolate Program Manager, belicht de Belgische chocolade. De rijke geschiedenis, de hoge kwaliteit en het uitzonderlijke vakmanschap in ons land zorgen er samen voor dat Belgische chocolade een bijzonder sterke reputatie heeft opgebouwd. Tegelijk wordt chocolade steeds vaker geassocieerd met hoge risico’s op vlak van kinderarbeid, ontbossing en extreme armoede. Eind 2018 maakten de sector, overheid, retail en NGO’s samen afspraken om duurzaamheidsaspecten te verankeren in het Belgisch vakmanschap. Het Beyond Chocolate partnerschap werd geboren met hoge ambities : leefbare inkomens mogelijk maken en ontbossing een halt toeroepen tegen 2030.
Belgische pralines
Global Marketing Director bij Neuhaus geeft inzicht hoe de uitvinder van de Belgische praline omgaat met duurzame aankopen. Hij toont de weg naar duurzaamheid van Neuhaus met de focus op de aankoop van ingrediënten en verpakkingen.
Koffie
Chocolade en koffie gaat goed samen. Michel Germanès, CEO van de Efico Group, legt uit dat kwaliteit en duurzaamheid de hoekstenen zijn van hun duurzaam aankopen beleid in een internationale omgeving. Als groene koffiespecialist, voert het bedrijf ruwe koffie in sinds 1926.De realisaties en uitdagingen en het belang van de ganse koffieketen komen aan bod.
Beginnen bij de bron: duurzaamheid in de keten
Tijmen de Vries van Schuttelaar en partners brengt onder de aandacht dat duurzaamheid een steeds belangrijker onderdeel in de strategie van organisaties. Hierbij is de inkoop van grondstoffen en goederen van groot belang, aangezien een groot deel van de impact zich in de keten afspeelt. Om de inkoop te verduurzamen en resultaat meetbaar te maken, is grip op de keten essentieel. Het sluiten van partnerships is hierbij een belangrijke voorwaarde.
Werken aan een meer ethische supply chain
Jelmen Haaze, secretaris van Belgian Alliance for Sustainable Palm Oil (BASP), bespreekt het belang van duurzame palmolie. De technische eigenschappen van palmolie maken het een essentieel basisingrediënt dat ons in staat stelt om klanten en consumenten te voorzien van de hoogwaardige producten die ze verwachten. Bovendien geeft palmolie een opbrengst per oppervlakte die vijf keer hoger ligt dan zonnebloem of koolzaad. Maar zelfs als palmolie een ideaal basisingrediënt is voor het voeden van groeiende populaties, moet de productie ervan duurzaam zijn, zodat we het in de toekomst kunnen blijven gebruiken.
U kunt het seminarieprogramma raadplegen via deze link.
Wetenschappers van Gembloux Agro-Bio Tech, behorend tot de Universiteit van Luik, hebben een studie uitgevoerd naar de invloed van extrusieparameters en oliegehalte op maïsmeelsnacks. Het onderzoek levert drie essentiële bevindingen op.
“Voedingsbedrijven kiezen voor circulair water als dit financieel voordeliger is dan regulier water, of als het kansen biedt om de productie uit te breiden”, weten Charlotte Boeckaert en Dirk Halet van VITO Kennispunt Water. Op 14 juli jl. lanceerde de Vlaamse Regering de Blue Deal 2.0.
“In de vlees- en charcuteriesector zien we dat consumenten vandaag niet enkel zoeken naar smaak, maar ook naar betekenis. Vlees is niet langer een anoniem product op het bord, maar maakt deel uit van een breder verhaal over authenticiteit, herkomst, en identiteit”, zegt Luc De Laet, zaakvoerder van De Laet & Van Haver. “Ambachtelijke bereidingen,...
Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) meldt dat Belgische voedingsbedrijven in 2024 in totaal 283 producten bij consumenten hebben teruggeroepen. Meer dan 70% van deze terugroepingen was gerelateerd aan chemische of microbiologische risico’s. Het autocontrolesysteem maakt voedingsbedrijven zelf verantwoordelijk voor...