25-26 SEPTEMBER 2024

INTRAFOOD SEMINARIE 28/10/2021: DUURZAAM AANKOPEN

Nieuws

INTRAFOOD SEMINARIE 28/10/2021: DUURZAAM AANKOPEN

25/10/2021

Tijdens de Intrafood beurs is er op 28 oktober een seminarie over Duurzaam Aankopen. Deskundigen belichten de onderwerpen vanuit verschillende invalshoeken

Tijdens de Intrafood beurs is er op 28 oktober een seminarie over Duurzaam Aankopen. Deskundigen belichten de onderwerpen vanuit verschillende invalshoeken

 

Duurzaam aankopen begint bij de landbouwgrondstoffen

Duurzaam aankopen start bij de landbouwgrondstoffen. Bedrijven letten bij aankoopbeslissingen nog te vaak enkel op de prijs, kwaliteit en levertijd van een product. Een duurzaam aankoopbeleid betekent ook dat producten op sociale en milieuaspecten worden beoordeeld. Het opnemen van ketenverantwoordelijkheid via een duurzaam aankoopbeleid is dan ook een belangrijk onderdeel van maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo). Overleg en samenwerking met leveranciers leiden tot procesverbetering en een transparanter, efficiënter en gunstiger aankoopbeleid.

 

The Sustainable Trade Initiative

Diewertje Hendriks,  SDM Analyst bij IDH - The Sustainable Trade Initiative, geeft onder andere antwoorden op diverse vragen. Is duurzaam aankopen hetzelfde als gecertificeerde producten aankopen? Duurzaam aankopen is toch vooral duur? Ik heb geen zicht op hoe de  landbouwproducten die ik koop worden verbouwd, hoe kan ik dan zeker weten dat ze duurzaam verbouwd zijn? Wat heeft de aankomende due diligence wetgeving te maken met duurzaam aankopen? Hoe maak je duurzaam aankopen leuk voor je aankopers?

 

 

Beyond chocolate

Haar collega, Charles Snoek, Beyond Chocolate Program Manager, belicht de Belgische chocolade.  De rijke geschiedenis, de hoge kwaliteit en het uitzonderlijke vakmanschap in ons land zorgen er samen voor dat Belgische chocolade een bijzonder sterke reputatie heeft opgebouwd. Tegelijk wordt chocolade steeds vaker geassocieerd met hoge risico’s op vlak van kinderarbeid, ontbossing en extreme armoede. Eind 2018 maakten de sector, overheid, retail en NGO’s samen afspraken om duurzaamheidsaspecten te verankeren in het Belgisch vakmanschap. Het Beyond Chocolate partnerschap werd geboren met hoge ambities : leefbare inkomens mogelijk maken en ontbossing een halt toeroepen tegen 2030.

 

 

Belgische pralines

Global Marketing Director bij Neuhaus geeft inzicht hoe de uitvinder van de Belgische praline omgaat met duurzame aankopen. Hij toont de weg naar duurzaamheid van Neuhaus met de focus op de aankoop van ingrediënten en verpakkingen.

 

 

Koffie

Chocolade en koffie gaat goed samen. Michel Germanès, CEO van de Efico Group, legt uit dat kwaliteit en duurzaamheid de hoekstenen zijn van hun duurzaam aankopen beleid in een internationale omgeving. Als groene koffiespecialist, voert het bedrijf ruwe koffie in sinds 1926.De realisaties en uitdagingen en het belang van de ganse koffieketen komen aan bod.

 

 

Beginnen bij de bron: duurzaamheid in de keten

Tijmen de Vries van Schuttelaar en partners brengt onder de aandacht dat duurzaamheid een steeds belangrijker onderdeel in de strategie van organisaties. Hierbij is de inkoop van grondstoffen en goederen van groot belang, aangezien een groot deel van de impact zich in de keten afspeelt. Om de inkoop te verduurzamen en resultaat meetbaar te maken, is grip op de keten essentieel. Het sluiten van partnerships is hierbij een belangrijke voorwaarde.

 

 

Werken aan een meer ethische supply chain

Jelmen Haaze, secretaris van Belgian Alliance for Sustainable Palm Oil (BASP), bespreekt het belang van duurzame palmolie. De technische eigenschappen van palmolie maken het een essentieel basisingrediënt dat ons in staat stelt om klanten en consumenten te voorzien van de hoogwaardige producten die ze verwachten. Bovendien geeft palmolie een opbrengst per oppervlakte die vijf keer hoger ligt dan zonnebloem of koolzaad. Maar zelfs als palmolie een ideaal basisingrediënt is voor het voeden van groeiende populaties, moet de productie ervan duurzaam zijn, zodat we het in de toekomst kunnen blijven gebruiken.

 

 

U kunt het seminarieprogramma raadplegen via deze link.

 

 

Gerelateerd nieuws

14/03/2024

Wat wil de consument morgen écht op zijn bord? Met deze uitdagende vraag gaan food bedrijven telkens opnieuw aan de slag om producten te ontwikkelen die tegemoetkomen aan de wensen van de bewuste consument.

14/03/2024

Eiwitverrijkte voedingsproducten geven convenience aan wie wil of wie best meer eiwit moet innemen. Doorgaans is het niet nodig om deze te consumeren.

14/03/2024

“We krijgen steeds meer vragen van onze klanten over het uitsluiten van kruiscontaminatie bij het mengen en verpakken van droge ingrediënten voor de voedingsindustrie”, zegt Domien Sierens van Food Blending. “Hygiëne en kwaliteitsborging staan voorop.”

14/03/2024

Maisonie lanceert tijdens de gastronomische vakbeurs Tavola, 17-19 maart, vier smaken desserts met extra eiwit. Twee zijn voedingskundig een bron van eiwit en twee zijn eiwitrijk, deelt Nathalie Van der Straeten alvast mee. Ook verklapt ze welke plantaardige eiwitten toe zijn gevoegd.

Deze website gebruikt cookies om u een betere ervaring te bieden terwijl u deze site bezoekt.