Food Ingredients Technologies, gespecialiseerd in de ontwikkeling en productie van functionele mengelingen en hartige aroma’s, breidt haar service uit met advisering op het vlak van voedselveiligheid. Als onderdeel van de Turpaz Groep kunnen voedingsbedrijven nu ook bij het bedrijf terecht voor zoete aroma’s, zegt David Landau.
De corebusiness van deze ingrediëntenleverancier is het creëren van functionele en aromatische oplossingen voor voedingsbedrijven. “We zijn ‘hyperflexibel’ en leveren op maat van de klant”, zegt de oprichter en eigenaar van Food Ingredients Technologies David Landau. “Ons team van zes hoogopgeleide applicatiegerichte technologen is vertrouwd met de kwaliteit-, voedselveiligheid-, gezondheids- en duurzaamheidsaspecten en de wettelijke regelgevingen.”
© Food Ingredients Technologies
Voedselveiligheid-concept
Het bedrijf is doorgaans vanaf het begin betrokken bij de ontwikkelingsprojecten van haar klanten. “Dit schept een band van vertrouwen: bedrijven komen dan gemakkelijk naar ons toe als er nieuwe ontwikkelingen gepland zijn of kwaliteitsproblemen opgelost moeten worden”, deelt Landau mee. Voedselveiligheid maakt hier deel van uit. “Ons 3D Food Safety-concept is een holistische benadering van voedselveiligheid. We kijken in drie dimensies naar een product. Allereerst is er de samenstelling, waarvoor we vernieuwende ingrediënten aanbieden die beschermen tegen microbiële contaminatie. De tweede dimensie omvat de oppervlakten en de directe omgeving van het product, die ook kunnen beschermd worden via verscheidene methodes. Het derde niveau is de hygiëne van de installaties en de productie-omgeving”, zegt hij. Aan de basis ligt een gevaren- en risicoanalyse van het bedrijf, de producten en de processen. Andere nieuwe concepten van Food Ingredients Technologies zijn een, volgens Landau, unieke vegan burger zonder allergenen met Nutri-Score A en de Salt Booster, een natuurlijk aroma dat de zoutperceptie versterkt en zo een zoutverlaging met verschillende tientallen procenten toelaat.
Turpaz Groep
De Israëlische Turpaz Groep is wereldwijd gespecialiseerd in de ontwikkeling, productie en marketing van natuurlijke en synthetische, zoete en hartige smaken voor de voedingsmiddelen-, dranken- en zoetwarenindustrie. Landau: “Door deel uit te maken van deze onderneming verbreden we onze markt met zoete aroma’s voor met name de zuivel- en de bakkerijsector. Zoete aroma’s zijn nu goed voor 5% van onze verkoop. Op korte termijn willen we dit aandeel verviervoudigen door onderscheidende smaakoplossingen te bieden. De consument wil genieten van wat hij eet.”
De perceptie van de consument van voedingsproducten is een randvoorwaarde waar de voedingsbedrijven kennis van moeten hebben en rekening moeten mee houden bij de productontwikkeling. Zij staan hierbij vaker voor een dilemma. “Voor een groot deel wordt de perceptie medebepaald door de communicatie van gezondheids- en voedingsinstanties. Zij...
“De uitdagingen van de aardappeltelers zijn de uitdagingen van ons.” Aan het woord is Leon Boer, directeur agro & supply chain bij Farm Frites. De aardappelproductenproducent heeft 5 productielocaties, waaronder één in Lommel in België. “Minstens even belangrijk als de energiekosten is de productefficiëntie in de keten.”
De eiwitbron voor alternatieve, vegan producten bestaat niet. Elke toepassing vereist andere functionaliteiten, smaken en nutritionele eigenschappen, benadrukt onderzoekster Keshia Broucke van ILVO en de Food Pilot, van de onderzoeksinstelling ILVO en het speerpuntcluster Flanders’ FOOD.
‘Redefining value’ is volgens Innova Market Insights de voornaamste trend in voeding. Door de politieke en economische situatie staan de bestedingen van consumenten onder druk. Ze willen waar voor hun geld.