Uit onderzoek van UCLL en KU Leuven blijkt dat consumenten bij het inschatten van hoe (on)gezond een voedingsproduct is, meer belang hechten aan de Nutri-Score dan de voedingswaardetabel op de verpakking.
Uit onderzoek van UCLL en KU Leuven blijkt dat consumenten bij het inschatten van hoe (on)gezond een voedingsproduct is, meer belang hechten aan de Nutri-Score dan de voedingswaardetabel op de verpakking.
De onderzoekers vroegen 398 volwassen deelnemers een inschatting te maken van hoe (on)gezond 20 Delhaize huismerkproducten zijn in vier categorieën, dranken, ijs, zuivelproducten en kant-en-klare maaltijden. De retailer leverde product visuals voor het project. 52% van de deelnemers waren vrouwen en de gemiddelde leeftijd van de deelnemers was 31 jaar.
Eye-tracking
Voor de voedingswaardebeoordeling van de 20 producten maakten de onderzoekers gebruik van zogenoemde eye-tracking-technologie. Een speciaal toestel detecteert de oogbewegingen van de deelnemers. “De data tonen aan dat hoe langer de deelnemers naar de Nutri-Score keken, hoe beter ze de nutritionele kwaliteit van de producten konden beoordelen. Visuele aandacht voor de voedingswaardetabel had helemaal geen impact op de beoordeling van de producten”, zegt onderzoeker Saar Bossuyt van UCLL.
Daarnaast bleek dat de leeftijd van de deelnemers en vertrouwdheid met de Nutri-Score een duidelijke impact hebben. “Oudere deelnemers waren minder nauwkeurig in het beoordelen van de nutritionele kwaliteit dan jongere deelnemers. Consumenten die al vertrouwd zijn met de Nutri-Score slaagden er eveneens beter in om de voedingswaarde van producten correct in te schatten”, licht Bossuyt toe.
Moeilijker in te schatten producten
Ook kwam uit het onderzoek naar voren dat het belang van de Nutri-Score groter is bij producten waarvan de voedingswaarde moeilijker in te schatten is: rijstpudding, scampi in lookboter of citroenlimonade. “Hiervoor zijn geen eenduidige karakteristieken”, zegt Bossuyt. “We vermoeden dat dit vooral producten zijn waarbij de aan- of afwezigheid van suikers of vetten en de aan- of afwezigheid van groenten/fruit niet overduidelijk zichtbaar zijn. “Voor de scampi is onderschat hoe ongezond de aanwezigheid van lookboter en de afwezigheid van groenten dit product maakt. Mogelijks hebben veel deelnemers geredeneerd “ok scampi, niet ongezond”, zonder verder na te denken over alle eigenschappen van dit product.”
De grote afbeelding van de citroen op de verpakking van de citroenlimonade deed veel deelnemers wellicht vergeten dat het een limonade met veel suiker is “Het is alsof je ‘een stuk fruit’ drinkt”, denkt Bossuyt. “Deelnemers schatten rijstpap ongezonder in dan het is, wellicht omdat ze vergeten dat het van nature arm aan vetten is. Dit is een voorbeeld van gebrek aan productkennis.”
“Het is aangeraden om altijd een kritisch oog te blijven hebben voor je eigen producten en deze aan te passen aan de noden van de tijd indien gewenst”, benadrukt Marijke Adriaens van diepvriesbedrijf Fribona. “Voor de consument blijft smaak het belangrijkst. Bijsturen naar vooral een lekker en goed uitziend product is primordiaal.” Naast CEO is...
Wetenschappers van KU Leuven ontdekten hoe olie snacks binnendringt tijdens en na het frituren. Recente onderzoeksresultaten wijzen op geavanceerde frituurtechnieken die de olieabsorptie verminderen, evenals innovatieve methodes om de olie-opname tijdens het afkoelingsproces te beperken. Hierdoor kunnen gezonde snacks worden ontwikkeld zonder...
Voedingsbedrijven richten zich tegenwoordig op een breder scala van consumentengroepen. Volgens Julian Mellentin van New Nutrition Business, tijdens een event van Fenavian, biedt deze strategie aanzienlijke mogelijkheden om in te spelen op de diverse gezondheidsbehoeften en interesses van de consument. “Consumenten genieten van zowel dierlijke...
Met steun van financiële partners lanceert Start it @KBC het acceleratorprogramma Scale it Agro voor scale-ups met duurzame en innovatieve landbouwoplossingen voor de bedrijven in de land- en tuinbouwsector. Kjell Clarysse, programmadirecteur Scale it Agro, legt een en ander uit.