25-26 SEPTEMBER 2024

NUTRI-SCORE BELANGRIJKER DAN VOEDINGSWAARDETABEL

Nieuws

NUTRI-SCORE BELANGRIJKER DAN VOEDINGSWAARDETABEL

12/10/2021

Uit onderzoek van UCLL en KU Leuven blijkt dat consumenten bij het inschatten van hoe (on)gezond een voedingsproduct is, meer belang hechten aan de Nutri-Score dan de voedingswaardetabel op de verpakking.

Uit onderzoek van UCLL en KU Leuven blijkt dat consumenten bij het inschatten van hoe (on)gezond een voedingsproduct is, meer belang hechten aan de Nutri-Score dan de voedingswaardetabel op de verpakking.

 

De onderzoekers vroegen 398 volwassen deelnemers een inschatting te maken van hoe (on)gezond 20 Delhaize huismerkproducten zijn in vier categorieën, dranken, ijs, zuivelproducten en kant-en-klare maaltijden. De retailer leverde product visuals voor het project. 52% van de deelnemers waren vrouwen en de gemiddelde leeftijd van de deelnemers was 31 jaar.

 

Eye-tracking


Voor de voedingswaardebeoordeling van de 20 producten maakten de onderzoekers gebruik van zogenoemde eye-tracking-technologie. Een speciaal toestel detecteert de oogbewegingen van de deelnemers. “De data tonen aan dat hoe langer de deelnemers naar de Nutri-Score keken, hoe beter ze de nutritionele kwaliteit van de producten konden beoordelen. Visuele aandacht voor de voedingswaardetabel had helemaal geen impact op de beoordeling van de producten”, zegt onderzoeker Saar Bossuyt van UCLL.

 

Daarnaast bleek dat de leeftijd van de deelnemers en vertrouwdheid met de Nutri-Score een duidelijke impact hebben. “Oudere deelnemers waren minder nauwkeurig in het beoordelen van de nutritionele kwaliteit dan jongere deelnemers. Consumenten die al vertrouwd zijn met de Nutri-Score slaagden er eveneens beter in om de voedingswaarde van producten correct in te schatten”, licht Bossuyt toe.

 

Moeilijker in te schatten producten


Ook kwam uit het onderzoek naar voren dat het belang van de Nutri-Score groter is bij producten waarvan de voedingswaarde moeilijker in te schatten is: rijstpudding, scampi in lookboter of citroenlimonade. “Hiervoor zijn geen eenduidige karakteristieken”, zegt Bossuyt. “We vermoeden dat dit vooral producten zijn waarbij de aan- of afwezigheid van suikers of vetten en de aan- of afwezigheid van groenten/fruit niet overduidelijk zichtbaar zijn. “Voor de scampi is onderschat hoe ongezond de aanwezigheid van lookboter en de afwezigheid van groenten dit product maakt. Mogelijks hebben veel deelnemers geredeneerd “ok scampi, niet ongezond”, zonder verder na te denken over alle eigenschappen van dit product.”

 

De grote afbeelding van de citroen op de verpakking van de citroenlimonade deed veel deelnemers wellicht vergeten dat het een limonade met veel suiker is “Het is alsof je ‘een stuk fruit’ drinkt”, denkt Bossuyt. “Deelnemers schatten rijstpap ongezonder in dan het is, wellicht omdat ze vergeten dat het van nature arm aan vetten is. Dit is een voorbeeld van gebrek aan productkennis.”

 

Gerelateerd nieuws

14/03/2024

Wat wil de consument morgen écht op zijn bord? Met deze uitdagende vraag gaan food bedrijven telkens opnieuw aan de slag om producten te ontwikkelen die tegemoetkomen aan de wensen van de bewuste consument.

14/03/2024

Eiwitverrijkte voedingsproducten geven convenience aan wie wil of wie best meer eiwit moet innemen. Doorgaans is het niet nodig om deze te consumeren.

14/03/2024

“We krijgen steeds meer vragen van onze klanten over het uitsluiten van kruiscontaminatie bij het mengen en verpakken van droge ingrediënten voor de voedingsindustrie”, zegt Domien Sierens van Food Blending. “Hygiëne en kwaliteitsborging staan voorop.”

14/03/2024

Maisonie lanceert tijdens de gastronomische vakbeurs Tavola, 17-19 maart, vier smaken desserts met extra eiwit. Twee zijn voedingskundig een bron van eiwit en twee zijn eiwitrijk, deelt Nathalie Van der Straeten alvast mee. Ook verklapt ze welke plantaardige eiwitten toe zijn gevoegd.

Deze website gebruikt cookies om u een betere ervaring te bieden terwijl u deze site bezoekt.