Inspelend op de behoeften van de markt richt Ingrizo zich steeds meer op natuurlijke en duurzame ingrediënten voor gezonde voedingsproducten. “We werken mee aan de Europese Green Deal”, zegt Geert Feys, oprichter en directeur van dit bedrijf.
Inspelend op de behoeften van de markt richt Ingrizo zich steeds meer op natuurlijke en duurzame ingrediënten voor gezonde voedingsproducten. “We werken mee aan de Europese Green Deal”, zegt Geert Feys, oprichter en directeur van dit bedrijf. “We kiezen zo veel mogelijk voor gecertificeerde, duurzame producten. In ons applicatielabo ontwikkelen we innovatieve recepturen en concepten. We zoeken vooral naar goede synergiën tussen de verschillende ingrediënten.”
Het Nutri-Scorelabel helpt volgens Feys vooral de doorsnee consument om gezondere voedingskeuzes te maken. “Voor zowel de voedingsbedrijven als de ingrediëntenleveranciers is dit gezondheidslabel een zegen, omdat het opportuniteiten biedt voor doelgerichte productontwikkeling en innovaties”, vervolgt Emile Van Damme, technical sales engineer bij Ingrizo. “Voedingsbedrijven vragen ons advies over hoe ze hun producten verder kunnen verbeteren. Wij krijgen dan ook de mogelijkheid onze ingrediënten te introduceren.”
De mogelijkheden om de recepturen gezonder te maken, verschillen per voedingssector of applicatie. De Nutri-Score rekentool is voor hem een handig hulpmiddel de score van voedingsproducten te verlagen, bijvoorbeeld van C naar A. “De uitdaging is telkens weer het behouden van de smaak, het mondgevoel en de houdbaarheid van het product.”
Joséphine Van Wambeke, technical sales engineer voor Health, meldt dat het mogelijk is dat bedrijven dankzij hun productverbeteringen ook gezondheidsclaims op hun verpakking vermelden. Mede dankzij de coronacrisis is de consument zich niet alleen meer bewust van het belang van gezonde, duurzame voeding, maar ook van zijn levensstijl. “De vraag naar toevoeging van nutritionele ingrediënten neemt toe, zoals Peptan collageen peptiden, vitamines of colostrum, die onder meer de immuniteit van de consument versterken of een positief effect hebben op de spieren en gewrichten voor het gemakkelijk bewegen of sporten.”
Foto: Ingrizo
“Het is aangeraden om altijd een kritisch oog te blijven hebben voor je eigen producten en deze aan te passen aan de noden van de tijd indien gewenst”, benadrukt Marijke Adriaens van diepvriesbedrijf Fribona. “Voor de consument blijft smaak het belangrijkst. Bijsturen naar vooral een lekker en goed uitziend product is primordiaal.” Naast CEO is...
Wetenschappers van KU Leuven ontdekten hoe olie snacks binnendringt tijdens en na het frituren. Recente onderzoeksresultaten wijzen op geavanceerde frituurtechnieken die de olieabsorptie verminderen, evenals innovatieve methodes om de olie-opname tijdens het afkoelingsproces te beperken. Hierdoor kunnen gezonde snacks worden ontwikkeld zonder...
Voedingsbedrijven richten zich tegenwoordig op een breder scala van consumentengroepen. Volgens Julian Mellentin van New Nutrition Business, tijdens een event van Fenavian, biedt deze strategie aanzienlijke mogelijkheden om in te spelen op de diverse gezondheidsbehoeften en interesses van de consument. “Consumenten genieten van zowel dierlijke...
Met steun van financiële partners lanceert Start it @KBC het acceleratorprogramma Scale it Agro voor scale-ups met duurzame en innovatieve landbouwoplossingen voor de bedrijven in de land- en tuinbouwsector. Kjell Clarysse, programmadirecteur Scale it Agro, legt een en ander uit.