Inspelend op de behoeften van de markt richt Ingrizo zich steeds meer op natuurlijke en duurzame ingrediënten voor gezonde voedingsproducten. “We werken mee aan de Europese Green Deal”, zegt Geert Feys, oprichter en directeur van dit bedrijf.
Inspelend op de behoeften van de markt richt Ingrizo zich steeds meer op natuurlijke en duurzame ingrediënten voor gezonde voedingsproducten. “We werken mee aan de Europese Green Deal”, zegt Geert Feys, oprichter en directeur van dit bedrijf. “We kiezen zo veel mogelijk voor gecertificeerde, duurzame producten. In ons applicatielabo ontwikkelen we innovatieve recepturen en concepten. We zoeken vooral naar goede synergiën tussen de verschillende ingrediënten.”
Het Nutri-Scorelabel helpt volgens Feys vooral de doorsnee consument om gezondere voedingskeuzes te maken. “Voor zowel de voedingsbedrijven als de ingrediëntenleveranciers is dit gezondheidslabel een zegen, omdat het opportuniteiten biedt voor doelgerichte productontwikkeling en innovaties”, vervolgt Emile Van Damme, technical sales engineer bij Ingrizo. “Voedingsbedrijven vragen ons advies over hoe ze hun producten verder kunnen verbeteren. Wij krijgen dan ook de mogelijkheid onze ingrediënten te introduceren.”
De mogelijkheden om de recepturen gezonder te maken, verschillen per voedingssector of applicatie. De Nutri-Score rekentool is voor hem een handig hulpmiddel de score van voedingsproducten te verlagen, bijvoorbeeld van C naar A. “De uitdaging is telkens weer het behouden van de smaak, het mondgevoel en de houdbaarheid van het product.”
Joséphine Van Wambeke, technical sales engineer voor Health, meldt dat het mogelijk is dat bedrijven dankzij hun productverbeteringen ook gezondheidsclaims op hun verpakking vermelden. Mede dankzij de coronacrisis is de consument zich niet alleen meer bewust van het belang van gezonde, duurzame voeding, maar ook van zijn levensstijl. “De vraag naar toevoeging van nutritionele ingrediënten neemt toe, zoals Peptan collageen peptiden, vitamines of colostrum, die onder meer de immuniteit van de consument versterken of een positief effect hebben op de spieren en gewrichten voor het gemakkelijk bewegen of sporten.”
Foto: Ingrizo
Wat wil de consument morgen écht op zijn bord? Met deze uitdagende vraag gaan food bedrijven telkens opnieuw aan de slag om producten te ontwikkelen die tegemoetkomen aan de wensen van de bewuste consument.
Eiwitverrijkte voedingsproducten geven convenience aan wie wil of wie best meer eiwit moet innemen. Doorgaans is het niet nodig om deze te consumeren.
“We krijgen steeds meer vragen van onze klanten over het uitsluiten van kruiscontaminatie bij het mengen en verpakken van droge ingrediënten voor de voedingsindustrie”, zegt Domien Sierens van Food Blending. “Hygiëne en kwaliteitsborging staan voorop.”
Maisonie lanceert tijdens de gastronomische vakbeurs Tavola, 17-19 maart, vier smaken desserts met extra eiwit. Twee zijn voedingskundig een bron van eiwit en twee zijn eiwitrijk, deelt Nathalie Van der Straeten alvast mee. Ook verklapt ze welke plantaardige eiwitten toe zijn gevoegd.