“Onze grote uitdaging is de logistieke keten te behouden”, zeggen Jo Verheye en Francis Crul, sales manager en procurement manager bij ingrediëntenleverancier Solina Group over de Oekraïnecrisis. “We focussen ons vooral op onze bestaande business in de voedingsindustrie.”
Solina Group is wereldwijd actief vanuit 34 productielocaties in Europa en Noord-Amerika en levert ingrediënten op maat van 18 duizend klanten in de voedingsindustrie, de food service, slagerijen en de kleinhandel in 75 landen. Het internationale aankoopteam van een veertigtal medewerkers, zoekt een groot deel van hun tijd alternatieve ingrediënten voor in het bijzonder zonnebloemolie en tarwe gebaseerde grondstoffen en daarvan afgeleide ingrediënten, als ook Dijon mosterd en koriander voor bijvoorbeeld sauzen, dressings en marinades.
© Solina
“Het gaat vooral om de nodige volumes te blijven vinden voor onze klanten”, benadrukt sales manager Jo Verheye. Dat is niet evident. “Voor de crisis stuurden we op tijd een order en kregen we al snel een bevestiging van de levering op de gevraagde datum. Dat is nu volledig veranderd. “Nu krijgen we pas een week op voorhand te horen wanneer grondstoffen zullen binnen komen. Voor onze productieplanning is dat niet optimaal.” Solina probeert dit op te lossen door de voorraden te verhogen, maar ook andere ingrediëntenleveranciers doen wellicht hetzelfde.
© Solina
Stijgende prijzen
Leveranciers doen hun best de contracten na te leven, is de ervaring van de beide managers. De stijgende grondstof- en energieprijs als gevolg van de Oekraïnecrisis gooien evenwel roet in het eten. Wanneer leveranciers hun contract willen opbreken omdat de energieprijzen parten beginnen te spelen, vraagt Solina dit te rechtvaardigen. “Wat is het aandeel van de energiekosten in de totale kosten voor de productie van de ingrediënten?” Hogere energieprijzen worden wel eens misbruikt om de prijzen te verhogen. Beide managers verwachten dat de consument uiteindelijk meer zal gaan betalen voor de producten die hij koopt. Ze zien ook een beweging naar goedkopere producten. Gevolg is dat voedingsbedrijven hun recepten gaan aanpassen en nog méér beroep gaan doen op hun ingrediëntenleveranciers.
“Het is aangeraden om altijd een kritisch oog te blijven hebben voor je eigen producten en deze aan te passen aan de noden van de tijd indien gewenst”, benadrukt Marijke Adriaens van diepvriesbedrijf Fribona. “Voor de consument blijft smaak het belangrijkst. Bijsturen naar vooral een lekker en goed uitziend product is primordiaal.” Naast CEO is...
Wetenschappers van KU Leuven ontdekten hoe olie snacks binnendringt tijdens en na het frituren. Recente onderzoeksresultaten wijzen op geavanceerde frituurtechnieken die de olieabsorptie verminderen, evenals innovatieve methodes om de olie-opname tijdens het afkoelingsproces te beperken. Hierdoor kunnen gezonde snacks worden ontwikkeld zonder...
Voedingsbedrijven richten zich tegenwoordig op een breder scala van consumentengroepen. Volgens Julian Mellentin van New Nutrition Business, tijdens een event van Fenavian, biedt deze strategie aanzienlijke mogelijkheden om in te spelen op de diverse gezondheidsbehoeften en interesses van de consument. “Consumenten genieten van zowel dierlijke...
Met steun van financiële partners lanceert Start it @KBC het acceleratorprogramma Scale it Agro voor scale-ups met duurzame en innovatieve landbouwoplossingen voor de bedrijven in de land- en tuinbouwsector. Kjell Clarysse, programmadirecteur Scale it Agro, legt een en ander uit.