30 SEPTEMBER &
1 OKTOBER 2026

Oekraïnecrisis zet logistieke keten onder druk

Nieuws

Oekraïnecrisis zet logistieke keten onder druk

09/06/2022

“Onze grote uitdaging is de logistieke keten te behouden”, zeggen Jo Verheye en Francis Crul, sales manager en procurement manager bij ingrediëntenleverancier Solina Group over de Oekraïnecrisis. “We focussen ons vooral op onze bestaande business in de voedingsindustrie.”

 

Solina Group is wereldwijd actief vanuit 34 productielocaties in Europa en Noord-Amerika en levert ingrediënten op maat van 18 duizend klanten in de voedingsindustrie, de food service, slagerijen en de kleinhandel in 75 landen. Het internationale aankoopteam van een veertigtal medewerkers, zoekt een groot deel van hun tijd alternatieve ingrediënten voor in het bijzonder zonnebloemolie en tarwe gebaseerde grondstoffen en daarvan afgeleide ingrediënten, als ook Dijon mosterd en koriander voor bijvoorbeeld sauzen, dressings en marinades.

 

© Solina

 

“Het gaat vooral om de nodige volumes te blijven vinden voor onze klanten”, benadrukt sales manager Jo Verheye. Dat is niet evident. “Voor de crisis stuurden we op tijd een order en kregen we al snel een bevestiging van de levering op de gevraagde datum. Dat is nu volledig veranderd. “Nu krijgen we pas een week op voorhand te horen wanneer grondstoffen zullen binnen komen. Voor onze productieplanning is dat niet optimaal.” Solina probeert dit op te lossen door de voorraden te verhogen, maar ook andere ingrediëntenleveranciers doen wellicht hetzelfde.

 

© Solina

 

Stijgende prijzen

Leveranciers doen hun best de contracten na te leven, is de ervaring van de beide managers. De stijgende grondstof- en energieprijs als gevolg van de Oekraïnecrisis gooien evenwel roet in het eten. Wanneer leveranciers hun contract willen opbreken omdat de energieprijzen parten beginnen te spelen, vraagt Solina dit te rechtvaardigen. “Wat is het aandeel van de energiekosten in de totale kosten voor de productie van de ingrediënten?” Hogere energieprijzen worden wel eens misbruikt om de prijzen te verhogen. Beide managers verwachten dat de consument uiteindelijk meer zal gaan betalen voor de producten die hij koopt. Ze zien ook een beweging naar goedkopere producten. Gevolg is dat voedingsbedrijven hun recepten gaan aanpassen en nog méér beroep gaan doen op hun ingrediëntenleveranciers.

 

www.solina.com

Gerelateerd nieuws

08/04/2025

“Croky-chips zijn bekend om zijn sterke smaken en knapperigheid. Deze eigenschappen zijn belangrijk, zeker gezien andere merken hun smaakintensiteit onlangs hebben verminderd”, zegt Matilde Taverniers van Roger and Roger.

08/04/2025

“We zijn verheugd om Factory of the Future Award 2025 te ontvangen. Het bevestigt onze inspanningen en motiveert ons om onze reis naar een duurzame en innovatieve toekomst verder te zetten”, beklemtoont Olivier Carlens, Site Manager van Puratos Lummen.

08/04/2025

Binnen het West-Vlaamse expertise- en innovatiecentrum NuHCaS-samenwerkingsverband werken onderzoekers en professionals uit verschillende disciplines in de voedings- en gezondheidssector samen om innovatie en kennisuitwisseling te bevorderen. Ellen Fierens van Flanders’ FOOD meldt dat het de ambitie is om deze samenwerking in 2025 uit te breiden...

08/04/2025

“De waarden van onze investeringsonderneming zijn voortgekomen uit het DNA van de familie Colruyt en haar jarenlange ervaring in duurzaam en op waarden gericht ondernemerschap”, aldus Hilde Van der Straeten, Investment Director van Korys. “We zijn ervan overtuigd dat het soms meer tijd vergt om duurzame waarde te creëren.”

Deze website gebruikt cookies om u een betere ervaring te bieden terwijl u deze site bezoekt.