30 SEPTEMBER &
1 OKTOBER 2026

Oekraïnecrisis zet logistieke keten onder druk

Nieuws

Oekraïnecrisis zet logistieke keten onder druk

09/06/2022

“Onze grote uitdaging is de logistieke keten te behouden”, zeggen Jo Verheye en Francis Crul, sales manager en procurement manager bij ingrediëntenleverancier Solina Group over de Oekraïnecrisis. “We focussen ons vooral op onze bestaande business in de voedingsindustrie.”

 

Solina Group is wereldwijd actief vanuit 34 productielocaties in Europa en Noord-Amerika en levert ingrediënten op maat van 18 duizend klanten in de voedingsindustrie, de food service, slagerijen en de kleinhandel in 75 landen. Het internationale aankoopteam van een veertigtal medewerkers, zoekt een groot deel van hun tijd alternatieve ingrediënten voor in het bijzonder zonnebloemolie en tarwe gebaseerde grondstoffen en daarvan afgeleide ingrediënten, als ook Dijon mosterd en koriander voor bijvoorbeeld sauzen, dressings en marinades.

 

© Solina

 

“Het gaat vooral om de nodige volumes te blijven vinden voor onze klanten”, benadrukt sales manager Jo Verheye. Dat is niet evident. “Voor de crisis stuurden we op tijd een order en kregen we al snel een bevestiging van de levering op de gevraagde datum. Dat is nu volledig veranderd. “Nu krijgen we pas een week op voorhand te horen wanneer grondstoffen zullen binnen komen. Voor onze productieplanning is dat niet optimaal.” Solina probeert dit op te lossen door de voorraden te verhogen, maar ook andere ingrediëntenleveranciers doen wellicht hetzelfde.

 

© Solina

 

Stijgende prijzen

Leveranciers doen hun best de contracten na te leven, is de ervaring van de beide managers. De stijgende grondstof- en energieprijs als gevolg van de Oekraïnecrisis gooien evenwel roet in het eten. Wanneer leveranciers hun contract willen opbreken omdat de energieprijzen parten beginnen te spelen, vraagt Solina dit te rechtvaardigen. “Wat is het aandeel van de energiekosten in de totale kosten voor de productie van de ingrediënten?” Hogere energieprijzen worden wel eens misbruikt om de prijzen te verhogen. Beide managers verwachten dat de consument uiteindelijk meer zal gaan betalen voor de producten die hij koopt. Ze zien ook een beweging naar goedkopere producten. Gevolg is dat voedingsbedrijven hun recepten gaan aanpassen en nog méér beroep gaan doen op hun ingrediëntenleveranciers.

 

www.solina.com

Gerelateerd nieuws

09/09/2025

Wetenschappers van Gembloux Agro-Bio Tech, behorend tot de Universiteit van Luik, hebben een studie uitgevoerd naar de invloed van extrusieparameters en oliegehalte op maïsmeelsnacks. Het onderzoek levert drie essentiële bevindingen op.

09/09/2025

“Voedingsbedrijven kiezen voor circulair water als dit financieel voordeliger is dan regulier water, of als het kansen biedt om de productie uit te breiden”, weten Charlotte Boeckaert en Dirk Halet van VITO Kennispunt Water. Op 14 juli jl. lanceerde de Vlaamse Regering de Blue Deal 2.0.

09/09/2025

“In de vlees- en charcuteriesector zien we dat consumenten vandaag niet enkel zoeken naar smaak, maar ook naar betekenis. Vlees is niet langer een anoniem product op het bord, maar maakt deel uit van een breder verhaal over authenticiteit, herkomst, en identiteit”, zegt Luc De Laet, zaakvoerder van De Laet & Van Haver. “Ambachtelijke bereidingen,...

09/09/2025

Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) meldt dat Belgische voedingsbedrijven in 2024 in totaal 283 producten bij consumenten hebben teruggeroepen. Meer dan 70% van deze terugroepingen was gerelateerd aan chemische of microbiologische risico’s. Het autocontrolesysteem maakt voedingsbedrijven zelf verantwoordelijk voor...

Deze website gebruikt cookies om u een betere ervaring te bieden terwijl u deze site bezoekt.