25-26 SEPTEMBER 2024

Oekraïnecrisis zet logistieke keten onder druk

Nieuws

Oekraïnecrisis zet logistieke keten onder druk

09/06/2022

“Onze grote uitdaging is de logistieke keten te behouden”, zeggen Jo Verheye en Francis Crul, sales manager en procurement manager bij ingrediëntenleverancier Solina Group over de Oekraïnecrisis. “We focussen ons vooral op onze bestaande business in de voedingsindustrie.”

 

Solina Group is wereldwijd actief vanuit 34 productielocaties in Europa en Noord-Amerika en levert ingrediënten op maat van 18 duizend klanten in de voedingsindustrie, de food service, slagerijen en de kleinhandel in 75 landen. Het internationale aankoopteam van een veertigtal medewerkers, zoekt een groot deel van hun tijd alternatieve ingrediënten voor in het bijzonder zonnebloemolie en tarwe gebaseerde grondstoffen en daarvan afgeleide ingrediënten, als ook Dijon mosterd en koriander voor bijvoorbeeld sauzen, dressings en marinades.

 

© Solina

 

“Het gaat vooral om de nodige volumes te blijven vinden voor onze klanten”, benadrukt sales manager Jo Verheye. Dat is niet evident. “Voor de crisis stuurden we op tijd een order en kregen we al snel een bevestiging van de levering op de gevraagde datum. Dat is nu volledig veranderd. “Nu krijgen we pas een week op voorhand te horen wanneer grondstoffen zullen binnen komen. Voor onze productieplanning is dat niet optimaal.” Solina probeert dit op te lossen door de voorraden te verhogen, maar ook andere ingrediëntenleveranciers doen wellicht hetzelfde.

 

© Solina

 

Stijgende prijzen

Leveranciers doen hun best de contracten na te leven, is de ervaring van de beide managers. De stijgende grondstof- en energieprijs als gevolg van de Oekraïnecrisis gooien evenwel roet in het eten. Wanneer leveranciers hun contract willen opbreken omdat de energieprijzen parten beginnen te spelen, vraagt Solina dit te rechtvaardigen. “Wat is het aandeel van de energiekosten in de totale kosten voor de productie van de ingrediënten?” Hogere energieprijzen worden wel eens misbruikt om de prijzen te verhogen. Beide managers verwachten dat de consument uiteindelijk meer zal gaan betalen voor de producten die hij koopt. Ze zien ook een beweging naar goedkopere producten. Gevolg is dat voedingsbedrijven hun recepten gaan aanpassen en nog méér beroep gaan doen op hun ingrediëntenleveranciers.

 

www.solina.com

Gerelateerd nieuws

14/03/2024

Wat wil de consument morgen écht op zijn bord? Met deze uitdagende vraag gaan food bedrijven telkens opnieuw aan de slag om producten te ontwikkelen die tegemoetkomen aan de wensen van de bewuste consument.

14/03/2024

Eiwitverrijkte voedingsproducten geven convenience aan wie wil of wie best meer eiwit moet innemen. Doorgaans is het niet nodig om deze te consumeren.

14/03/2024

“We krijgen steeds meer vragen van onze klanten over het uitsluiten van kruiscontaminatie bij het mengen en verpakken van droge ingrediënten voor de voedingsindustrie”, zegt Domien Sierens van Food Blending. “Hygiëne en kwaliteitsborging staan voorop.”

14/03/2024

Maisonie lanceert tijdens de gastronomische vakbeurs Tavola, 17-19 maart, vier smaken desserts met extra eiwit. Twee zijn voedingskundig een bron van eiwit en twee zijn eiwitrijk, deelt Nathalie Van der Straeten alvast mee. Ook verklapt ze welke plantaardige eiwitten toe zijn gevoegd.

Deze website gebruikt cookies om u een betere ervaring te bieden terwijl u deze site bezoekt.