“Belangrijk is dat voedingsbedrijven hun producten niet anders voordoen dan ze zijn. Wees eerlijk over de samenstelling en misleidt de consument niet door voedings- en gezondheidsclaims”, zegt Elif Stepman van foodwatch.
“Belangrijk is dat voedingsbedrijven hun producten niet anders voordoen dan ze zijn. Wees eerlijk over de samenstelling en misleidt de consument niet door voedings- en gezondheidsclaims”, zegt Elif Stepman van foodwatch.
In Nederland en Duitsland -vooralsnog nog niet in België- reikt foodwatch jaarlijks het Gouden Windei uit een voedingsbedrijf dat het meest misleidende product van het jaar op de markt heeft. “Genomineerden passen vaak hun product aan naar aanleiding van de nominatie”, vertelt Elif Stepman, campagneleider bij deze kritische voedselwaakhond. “De vraag is telkens weer waar eindigt marketing en begint misleiding”, zegt zij. “Artikel 8 van de Algemene Levensmiddelenverordening EG 178/2002 verbiedt misleiding, maar wat dat is, is in de verordening niet altijd duidelijk.”
Hier komt volgens Stepman nog bij dat nationale overheden ruimte laten om aspecten als de naamstelling die samenhangt met de receptuur van producten zelf in te vullen. “Uitgangspunt is dat hierbij rekening wordt gehouden met de ‘verwachting van de consument’, maar de vraag is in hoeverre die consument wordt betrokken bij de wettelijke omschrijvingen en receptuur.”
Gezondheids- en voedingsclaims
De Europese Commissie is al een tiental jaren bezig met duidelijke regels voor gezondheids- en voedingsclaims, maar de finish is nog niet gehaald. Stepman zie wel verbeteringen. “Ongezonde energiedrankjes met cafeïne mogen niet meer worden aangeprezen met claims dat ze de concentratie en alertheid bevorderen.” Daartegenover vindt de consument in de supermarkt nog steeds talrijke producten met te veel suiker, vet en zout die zich toch een gezond imago aanmeten, zegt ze. “Een voorbeeld zijn ongezonde tussendoortjes die pronken met proteïneclaims of mierzoete vruchtendrank die wel zou voldoen aan je ‘dagelijkse vitaminebehoefte’.” Producenten mogen in principe zelf bepalen of zij voedings- en gezondheidsclaims op productverpakkingen plaatsen. EU-verordening Nr. 1924/2006, ook wel ‘de Claimsverordening’ regelt dit.
Claims mogen uitsluitend worden gebruikt als zij aan de hierin opgenomen eisen voldoen. Dit wordt bepaald door de Europese Commissie op advies van de EFSA. Voedingsclaims zeggen iets positiefs over de samenstelling van een product, zoals ‘bron van vezels’.
Gezondheidsclaims zijn onder te verdelen in generieke (algemene) claims, ziekterisicoreductieclaims (verlaging van een risicofactor van ziekte) en kinderclaims (gericht op gezondheid van kinderen). Gezondheidsclaims dienen vergezeld te worden van een tekst die een gezonde levensstijl benadrukt, de hoeveelheid die geconsumeerd dient te worden om het gewenste effect te bereiken.
“Voor ingrediëntenleveranciers en voedingsbedrijven zijn transparantie en heldere informatie van groot belang”, benadrukt Stepman. “Uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid voor de claims bij de voedingsbedrijven.”
Wetenschappers van Gembloux Agro-Bio Tech, behorend tot de Universiteit van Luik, hebben een studie uitgevoerd naar de invloed van extrusieparameters en oliegehalte op maïsmeelsnacks. Het onderzoek levert drie essentiële bevindingen op.
“Voedingsbedrijven kiezen voor circulair water als dit financieel voordeliger is dan regulier water, of als het kansen biedt om de productie uit te breiden”, weten Charlotte Boeckaert en Dirk Halet van VITO Kennispunt Water. Op 14 juli jl. lanceerde de Vlaamse Regering de Blue Deal 2.0.
“In de vlees- en charcuteriesector zien we dat consumenten vandaag niet enkel zoeken naar smaak, maar ook naar betekenis. Vlees is niet langer een anoniem product op het bord, maar maakt deel uit van een breder verhaal over authenticiteit, herkomst, en identiteit”, zegt Luc De Laet, zaakvoerder van De Laet & Van Haver. “Ambachtelijke bereidingen,...
Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) meldt dat Belgische voedingsbedrijven in 2024 in totaal 283 producten bij consumenten hebben teruggeroepen. Meer dan 70% van deze terugroepingen was gerelateerd aan chemische of microbiologische risico’s. Het autocontrolesysteem maakt voedingsbedrijven zelf verantwoordelijk voor...