30 SEPTEMBER &
1 OKTOBER 2026

2021 JAAR VAN PLANTAARDIGE VOEDING

Nieuws

2021 JAAR VAN PLANTAARDIGE VOEDING

04/05/2021

Onze missie is voedingsbedrijven ‘future proof’ te maken in een snel veranderende consumentenmarkt”, benadrukt verkoopdirecteur Carl Vandermeulen van Snick Euroingredients. Innovaties komen best tot stand dankzij partnerships.

“Onze missie is voedingsbedrijven ‘future proof’ te maken in een snel veranderende consumentenmarkt”, benadrukt verkoopdirecteur Carl Vandermeulen van Snick Euroingredients. Innovaties komen best tot stand dankzij partnerships. Vertrouwen en integriteit zijn de basisvoorwaarden. “Meedenken met onze klanten in de voedingsindustrie en aanvoelen wat ze nodig hebben, vereist technische kennis en expertise. Onderzoek en ontwikkeling zijn de krachtige motor van onze toekomst. Onze voedingstechnologen slagen er in om creatieve, conceptuele en innovatieve oplossingen te bieden op maat”, weet de verkoopdirecteur. “Snick Euroingredients is een totaalleverancier. Een voordeel van het brede ingrediëntengamma is onze wendbaarheid.”

 

Marktontwikkelingen

“2021 gaat de geschiedenisboeken in als het jaar waarin plantaardige voeding definitief ingang vond bij het grote publiek”, vervolgt Vandermeulen. “Plant-based producten worden niet langer alleen door vegetariërs of veganisten gekocht, maar steeds meer door flexitariërs.” Uit marktonderzoek blijkt dat consumenten om diverse redenen voor deze producten kiezen. Flexitariërs laten zich vooral leiden door gezondheidsmotieven, maar ook door behoefte aan variatie in het eetpatroon. Vegetariërs en veganisten eten bewust geen vlees.

 

De voornaamste uitdagingen waar de voedingsproducenten en de leveranciers van de ingredienten voor staan, zijn een lekkere smaak en een aangename textuur. Vandermeulen: “Voor flexitariërs is het vooral belangrijk dat de vleesvervangers naar vlees smaken. De beleving moet dezelfde zijn. Voor vegetariërs en veganisten moeten de producten gewoon lekker en gezond zijn.” Hij adviseert bedrijven die mee willen surfen op deze trend vooral om volwaardige producten te ontwikkelen die passen in een gevarieerd eetpatroon.

Meer informatie via: www.snick.be/nl/home

Foto: Snick EuroIngredients

Gerelateerd nieuws

09/09/2025

Wetenschappers van Gembloux Agro-Bio Tech, behorend tot de Universiteit van Luik, hebben een studie uitgevoerd naar de invloed van extrusieparameters en oliegehalte op maïsmeelsnacks. Het onderzoek levert drie essentiële bevindingen op.

09/09/2025

“Voedingsbedrijven kiezen voor circulair water als dit financieel voordeliger is dan regulier water, of als het kansen biedt om de productie uit te breiden”, weten Charlotte Boeckaert en Dirk Halet van VITO Kennispunt Water. Op 14 juli jl. lanceerde de Vlaamse Regering de Blue Deal 2.0.

09/09/2025

“In de vlees- en charcuteriesector zien we dat consumenten vandaag niet enkel zoeken naar smaak, maar ook naar betekenis. Vlees is niet langer een anoniem product op het bord, maar maakt deel uit van een breder verhaal over authenticiteit, herkomst, en identiteit”, zegt Luc De Laet, zaakvoerder van De Laet & Van Haver. “Ambachtelijke bereidingen,...

09/09/2025

Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) meldt dat Belgische voedingsbedrijven in 2024 in totaal 283 producten bij consumenten hebben teruggeroepen. Meer dan 70% van deze terugroepingen was gerelateerd aan chemische of microbiologische risico’s. Het autocontrolesysteem maakt voedingsbedrijven zelf verantwoordelijk voor...

De Intrafood nieuwsbrief brengt 4x per jaar sectornieuws

Partners & Sponsors

Be Sup Logo W300 Fevia Logo Purple Rgb@2X Logo Ie Net Food Community W400 Download (1) IF24 Blanco DUYNIE LOGO Payoff RGB Cr Fidesse W300 Microsoftteams Image Prova W300

Deze website gebruikt cookies om u een betere ervaring te bieden terwijl u deze site bezoekt.