30 SEPTEMBER &
1 OKTOBER 2026

2021 JAAR VAN PLANTAARDIGE VOEDING

Nieuws

2021 JAAR VAN PLANTAARDIGE VOEDING

04/05/2021

Onze missie is voedingsbedrijven ‘future proof’ te maken in een snel veranderende consumentenmarkt”, benadrukt verkoopdirecteur Carl Vandermeulen van Snick Euroingredients. Innovaties komen best tot stand dankzij partnerships.

“Onze missie is voedingsbedrijven ‘future proof’ te maken in een snel veranderende consumentenmarkt”, benadrukt verkoopdirecteur Carl Vandermeulen van Snick Euroingredients. Innovaties komen best tot stand dankzij partnerships. Vertrouwen en integriteit zijn de basisvoorwaarden. “Meedenken met onze klanten in de voedingsindustrie en aanvoelen wat ze nodig hebben, vereist technische kennis en expertise. Onderzoek en ontwikkeling zijn de krachtige motor van onze toekomst. Onze voedingstechnologen slagen er in om creatieve, conceptuele en innovatieve oplossingen te bieden op maat”, weet de verkoopdirecteur. “Snick Euroingredients is een totaalleverancier. Een voordeel van het brede ingrediëntengamma is onze wendbaarheid.”

 

Marktontwikkelingen

“2021 gaat de geschiedenisboeken in als het jaar waarin plantaardige voeding definitief ingang vond bij het grote publiek”, vervolgt Vandermeulen. “Plant-based producten worden niet langer alleen door vegetariërs of veganisten gekocht, maar steeds meer door flexitariërs.” Uit marktonderzoek blijkt dat consumenten om diverse redenen voor deze producten kiezen. Flexitariërs laten zich vooral leiden door gezondheidsmotieven, maar ook door behoefte aan variatie in het eetpatroon. Vegetariërs en veganisten eten bewust geen vlees.

 

De voornaamste uitdagingen waar de voedingsproducenten en de leveranciers van de ingredienten voor staan, zijn een lekkere smaak en een aangename textuur. Vandermeulen: “Voor flexitariërs is het vooral belangrijk dat de vleesvervangers naar vlees smaken. De beleving moet dezelfde zijn. Voor vegetariërs en veganisten moeten de producten gewoon lekker en gezond zijn.” Hij adviseert bedrijven die mee willen surfen op deze trend vooral om volwaardige producten te ontwikkelen die passen in een gevarieerd eetpatroon.

Meer informatie via: www.snick.be/nl/home

Foto: Snick EuroIngredients

Gerelateerd nieuws

23/06/2025

“Het is aangeraden om altijd een kritisch oog te blijven hebben voor je eigen producten en deze aan te passen aan de noden van de tijd indien gewenst”, benadrukt Marijke Adriaens van diepvriesbedrijf Fribona. “Voor de consument blijft smaak het belangrijkst. Bijsturen naar vooral een lekker en goed uitziend product is primordiaal.” Naast CEO is...

23/06/2025

Wetenschappers van KU Leuven ontdekten hoe olie snacks binnendringt tijdens en na het frituren. Recente onderzoeksresultaten wijzen op geavanceerde frituurtechnieken die de olieabsorptie verminderen, evenals innovatieve methodes om de olie-opname tijdens het afkoelingsproces te beperken. Hierdoor kunnen gezonde snacks worden ontwikkeld zonder...

23/06/2025

Voedingsbedrijven richten zich tegenwoordig op een breder scala van consumentengroepen. Volgens Julian Mellentin van New Nutrition Business, tijdens een event van Fenavian, biedt deze strategie aanzienlijke mogelijkheden om in te spelen op de diverse gezondheidsbehoeften en interesses van de consument. “Consumenten genieten van zowel dierlijke...

23/06/2025

Met steun van financiële partners lanceert Start it @KBC het acceleratorprogramma Scale it Agro voor scale-ups met duurzame en innovatieve landbouwoplossingen voor de bedrijven in de land- en tuinbouwsector. Kjell Clarysse, programmadirecteur Scale it Agro, legt een en ander uit.

De Intrafood nieuwsbrief brengt 4x per jaar sectornieuws

Partners & Sponsors

Be Sup Logo W300 Fevia Logo Purple Rgb@2X Logo Ie Net Food Community W400 Download (1) IF24 Blanco DUYNIE LOGO Payoff RGB Cr Fidesse W300 Microsoftteams Image Prova W300

Deze website gebruikt cookies om u een betere ervaring te bieden terwijl u deze site bezoekt.