30 SEPTEMBER &
1 OKTOBER 2026

“Belangrijk is dat de consument de producten tof en smakelijk vindt”

Nieuws

“Belangrijk is dat de consument de producten tof en smakelijk vindt”

20/06/2024

“Voedingsproducenten kunnen meer gezonde ingrediënten toevoegen. Door voedingsproducten te innoveren via de toevoeging van groenten, vruchten en volle granen als ingrediënt, krijgen consumenten vanzelf meer gezonde voedingsstoffen binnen”, zegt de hoofddiëtist Michael Sels van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen. “Belangrijk is wel dat de consument de producten tof en smakelijk vindt.”

 

“Natuurlijk is mijn rol hier in het ziekenhuis curatief. Wanneer een patiënt geconfronteerd wordt met een aandoening en daarvoor behandeling nodig heeft, dan spelen we daar met een passend dieet op in”, steekt hoofddiëtist Michael Sels van UZA van wal. “Bij heel veel pathologieën (ziekten, nvdr) weten we dat een patiënt beter en sneller revalideert als die beter gevoed is.”

 

Sels probeert zich in het debat te mengen als het gaat over de preventie van ziekten. Hij denkt dat de rol van voeding daar nog veel belangrijker kan zijn. Het momentum is er. “Voeding is soms de nieuwe religie geworden. In elke religie heb je profeten en heilige geschriften, en dan heb je extremisme. Ook in de voedingsreligie moet dat laatste bestreden worden, denk ik”, benadrukt Sels. “Meningen moeten getoetst worden met wetenschappelijke kennis.”

 

 

Voedingsgeletterheid

“Nog een heel grote uitdaging is het verbeteren van de voedselgeletterdheid. Als ik met mensen en patiënten spreek over wat zij zelf aan preventie kunnen doen, dan vertel ik dat groenten, fruit en volle granen goed zijn voor het lichaam. Telkens zie ik niemand van zijn stoel vallen. Mensen weten wel dat groenten, fruit en volle granen goed zijn voor ons. Maar als we gaan kijken naar de cijfers en naar de laatste voedselconsumptiepeiling,  dan merken we dat heel wat mensen daar toch niet toe komen. Maar 5% van de Belgen haalt de voedingsrichtlijn voor groenten en 10% eet voldoende fruit”, aldus Sels.

 

 

Productinnovaties

Hier ligt volgens Sels een opportuniteit voor de voedingsbedrijven: een shift naar een gezonder dieet door groente, fruit en vezels toe te voegen aan voedingsproducten, die niet alleen smakelijk, maar ook tof zijn. Dat is een ommezwaai. “Al ruim 25 jaar horen en lezen de consumenten wat er niet goed is in hun voeding. In de jaren negentig waren cholesterol, vet en transvetten de boosdoeners. Daarna vormden koolhydraten van aardappel, pasta en brood de demonen.”

 

Marketing

Met productinnovaties, zoals wraps of pasta, pannenkoeken, hybridevlees met groenten en/of vezels, zijn de bedrijven er echter nog niet, vervolgt Sels. “Voedingsbedrijven gaan met heel veel partijen moeten samenwerken en andersom. Het is niet alleen de overheid die de regels maakt, zoals de frisdrankautomaten in scholen verbannen of het promoten van de Nutri-Score. Ze hebben ook marketeers nodig, die ook gezonde producten meer op nummer één zetten in campagnes. Om zo mensen te overtuigen dat het ook leuk, lekker, innovatief en makkelijk kan zijn om gezondere keuzes te maken.”

 

 

 

Retail

Sels kijkt ook naar de retail. "Tot mijn verbazing zie ik dat in de winkelrekken met graanproducten, het aandeel producten met volkorenmeel veel kleiner is dan producten met witte meelsoorten. Bovendien liggen deze producten, zoals crackers, pasta’s of ontbijtgranen lager in het rek. De industrie zou moeten proberen om dergelijke producten beter zichtbaar in de rekken te krijgen, zodat ze beter in het zicht van de consument komen.”

Gerelateerd nieuws

09/09/2025

Wetenschappers van Gembloux Agro-Bio Tech, behorend tot de Universiteit van Luik, hebben een studie uitgevoerd naar de invloed van extrusieparameters en oliegehalte op maïsmeelsnacks. Het onderzoek levert drie essentiële bevindingen op.

09/09/2025

“Voedingsbedrijven kiezen voor circulair water als dit financieel voordeliger is dan regulier water, of als het kansen biedt om de productie uit te breiden”, weten Charlotte Boeckaert en Dirk Halet van VITO Kennispunt Water. Op 14 juli jl. lanceerde de Vlaamse Regering de Blue Deal 2.0.

09/09/2025

“In de vlees- en charcuteriesector zien we dat consumenten vandaag niet enkel zoeken naar smaak, maar ook naar betekenis. Vlees is niet langer een anoniem product op het bord, maar maakt deel uit van een breder verhaal over authenticiteit, herkomst, en identiteit”, zegt Luc De Laet, zaakvoerder van De Laet & Van Haver. “Ambachtelijke bereidingen,...

09/09/2025

Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) meldt dat Belgische voedingsbedrijven in 2024 in totaal 283 producten bij consumenten hebben teruggeroepen. Meer dan 70% van deze terugroepingen was gerelateerd aan chemische of microbiologische risico’s. Het autocontrolesysteem maakt voedingsbedrijven zelf verantwoordelijk voor...

Deze website gebruikt cookies om u een betere ervaring te bieden terwijl u deze site bezoekt.