Brenntag versnelde de afgelopen jaren zijn evolutie van distributeur tot partner van voedingsbedrijven.
Brenntag versnelde de afgelopen jaren zijn evolutie van distributeur tot partner van voedingsbedrijven.
“We creëren niet alleen meerwaarde door samenwerking in productontwikkeling. Door zelf concepten te ontwikkelen, denken we mee met onze klanten in de voedingsindustrie”, zegt Diedrik Snoeck, Business Development Manager Food & Nutrition. “We zijn globaal georganiseerd en lokaal verankerd en werken nauw samen met onze internationale leveranciers.” De organisatie is volledig gericht op samenwerking in de waardeketen, verwijst Snoeck naar de 28 Food Application and Development Centers wereldwijd, waaronder in Loosdrecht voor de Benelux.
Wereldwijd werken ongeveer 750 technologen binnen de divisie Food & Nutrition. “Uiteraard werken ook de Food Application and Development Centers nauw samen”, vervolgt Snoeck. “Er is enorm veel kruisbestuiving in kennisuitwisseling om te voldoen aan de vragen van de klanten en in te spelen op de belangrijkste trends in de markten in de verschillende regio’s en voedingssectoren.”
Hij ziet als grootste gemene delers in de ingrediëntenmarkt: suiker- en vetreductie, vegan of plant based en clean labels. “Megatrends zijn natural, free from, indulgence, functioneel en gezond.” Een van de innovatieve concepten van Brenntag is de gelatinevrije PeaMellow. Het erwteneiwit draagt bij aan een luchtige en zachte textuur en een goede smaak van het product, die zowel kinderen als volwassenen aanspreekt. Dit voorbeeld illustreert meteen de integrale benadering bij de ontwikkeling van de concepten. “We selecteren en combineren de ingrediënten en aroma’s voor een innovatief aromaprofiel en optimaliseren de samenstelling en het proces vanuit een integrale benadering.” De Food Application and Development Centers zijn hiervoor uitgerust met state-of-the-art technologie en installaties in haar pilootfabrieken en moderne meetapparatuur voor kwaliteitscontroles van een compleet gamma aan voedingsproducten en dranken.
“Het is aangeraden om altijd een kritisch oog te blijven hebben voor je eigen producten en deze aan te passen aan de noden van de tijd indien gewenst”, benadrukt Marijke Adriaens van diepvriesbedrijf Fribona. “Voor de consument blijft smaak het belangrijkst. Bijsturen naar vooral een lekker en goed uitziend product is primordiaal.” Naast CEO is...
Wetenschappers van KU Leuven ontdekten hoe olie snacks binnendringt tijdens en na het frituren. Recente onderzoeksresultaten wijzen op geavanceerde frituurtechnieken die de olieabsorptie verminderen, evenals innovatieve methodes om de olie-opname tijdens het afkoelingsproces te beperken. Hierdoor kunnen gezonde snacks worden ontwikkeld zonder...
Voedingsbedrijven richten zich tegenwoordig op een breder scala van consumentengroepen. Volgens Julian Mellentin van New Nutrition Business, tijdens een event van Fenavian, biedt deze strategie aanzienlijke mogelijkheden om in te spelen op de diverse gezondheidsbehoeften en interesses van de consument. “Consumenten genieten van zowel dierlijke...
Met steun van financiële partners lanceert Start it @KBC het acceleratorprogramma Scale it Agro voor scale-ups met duurzame en innovatieve landbouwoplossingen voor de bedrijven in de land- en tuinbouwsector. Kjell Clarysse, programmadirecteur Scale it Agro, legt een en ander uit.