‘Donuts zijn nog steeds een groeiende markt’, zegt Pascale Dupont, Category & Brand Manager Pastry & Sweet treats bij Vandemoortele.
In de jaren '80 introduceerde Vandemoortele dit product in Europa en is sindsdien marktleider. Het bedrijf produceert dagelijks meer dan een miljoen donuts onder het merk My Originals®. Ze zijn bereid met gistdeeg volgens authentiek Amerikaans recept. De Category & Brand manager somt drie drivers op waarom consumenten hiervoor kiezen: ‘Donuts zijn pure verwennerij; ze creëren kleine momenten van plezier. Het zijn lekkernijen die je kunt delen met vrienden, collega's... Ze maken het mogelijk om contact te maken en samen te genieten van leuke momenten. Donuts brengen momenten van samenzijn met het gezin, de familie en gezelligheid met zich mee.’
Groeiende categorie
Jongere generaties zijn belangrijke consumenten van deze producten, zegt Dupont over de groei van de categorie. Ze wijst ook naar de nieuwe voedingsgewoontes: een groeiende interesse voor verwennerijen. Donuts zijn ook meer en meer beschikbaar op diverse verkooppunten. ‘Als we rekening houden met deze insights en dat de smaak van chocolade heel toegankelijk is voor een breed publiek, komen we als snel uit bij een aantal nieuwe chocolade concepten die we op Broodway voorstelden.’
Nieuwe concepten
Tijdens Broodway lanceerde het voedingsbedrijf drie nieuwe varianten. MyDoony’s Filled Hazelnut is een rijkelijk gevulde donut met hazelnootcrème. De Mars® donut heeft de kracht van een iconisch merk dat de aantrekkelijkheid van het donutaanbod vergroot. Kenmerkend zijn de chocoladestukjes, het cacaodeeg en de Mars® karameltopping en het Mars® chocoladeglazuur. Voor Kerstmis is er de Limited Edition Christmas donut. Deze donut met chocoladesmaak is afgewerkt met rode en groene suikerparels en een kerstboomtekening om dit eindejaarsmoment te vieren.
Wetenschappers van Gembloux Agro-Bio Tech, behorend tot de Universiteit van Luik, hebben een studie uitgevoerd naar de invloed van extrusieparameters en oliegehalte op maïsmeelsnacks. Het onderzoek levert drie essentiële bevindingen op.
“Voedingsbedrijven kiezen voor circulair water als dit financieel voordeliger is dan regulier water, of als het kansen biedt om de productie uit te breiden”, weten Charlotte Boeckaert en Dirk Halet van VITO Kennispunt Water. Op 14 juli jl. lanceerde de Vlaamse Regering de Blue Deal 2.0.
“In de vlees- en charcuteriesector zien we dat consumenten vandaag niet enkel zoeken naar smaak, maar ook naar betekenis. Vlees is niet langer een anoniem product op het bord, maar maakt deel uit van een breder verhaal over authenticiteit, herkomst, en identiteit”, zegt Luc De Laet, zaakvoerder van De Laet & Van Haver. “Ambachtelijke bereidingen,...
Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) meldt dat Belgische voedingsbedrijven in 2024 in totaal 283 producten bij consumenten hebben teruggeroepen. Meer dan 70% van deze terugroepingen was gerelateerd aan chemische of microbiologische risico’s. Het autocontrolesysteem maakt voedingsbedrijven zelf verantwoordelijk voor...