‘Donuts zijn nog steeds een groeiende markt’, zegt Pascale Dupont, Category & Brand Manager Pastry & Sweet treats bij Vandemoortele.
In de jaren '80 introduceerde Vandemoortele dit product in Europa en is sindsdien marktleider. Het bedrijf produceert dagelijks meer dan een miljoen donuts onder het merk My Originals®. Ze zijn bereid met gistdeeg volgens authentiek Amerikaans recept. De Category & Brand manager somt drie drivers op waarom consumenten hiervoor kiezen: ‘Donuts zijn pure verwennerij; ze creëren kleine momenten van plezier. Het zijn lekkernijen die je kunt delen met vrienden, collega's... Ze maken het mogelijk om contact te maken en samen te genieten van leuke momenten. Donuts brengen momenten van samenzijn met het gezin, de familie en gezelligheid met zich mee.’
Groeiende categorie
Jongere generaties zijn belangrijke consumenten van deze producten, zegt Dupont over de groei van de categorie. Ze wijst ook naar de nieuwe voedingsgewoontes: een groeiende interesse voor verwennerijen. Donuts zijn ook meer en meer beschikbaar op diverse verkooppunten. ‘Als we rekening houden met deze insights en dat de smaak van chocolade heel toegankelijk is voor een breed publiek, komen we als snel uit bij een aantal nieuwe chocolade concepten die we op Broodway voorstelden.’
Nieuwe concepten
Tijdens Broodway lanceerde het voedingsbedrijf drie nieuwe varianten. MyDoony’s Filled Hazelnut is een rijkelijk gevulde donut met hazelnootcrème. De Mars® donut heeft de kracht van een iconisch merk dat de aantrekkelijkheid van het donutaanbod vergroot. Kenmerkend zijn de chocoladestukjes, het cacaodeeg en de Mars® karameltopping en het Mars® chocoladeglazuur. Voor Kerstmis is er de Limited Edition Christmas donut. Deze donut met chocoladesmaak is afgewerkt met rode en groene suikerparels en een kerstboomtekening om dit eindejaarsmoment te vieren.
“Het is aangeraden om altijd een kritisch oog te blijven hebben voor je eigen producten en deze aan te passen aan de noden van de tijd indien gewenst”, benadrukt Marijke Adriaens van diepvriesbedrijf Fribona. “Voor de consument blijft smaak het belangrijkst. Bijsturen naar vooral een lekker en goed uitziend product is primordiaal.” Naast CEO is...
Wetenschappers van KU Leuven ontdekten hoe olie snacks binnendringt tijdens en na het frituren. Recente onderzoeksresultaten wijzen op geavanceerde frituurtechnieken die de olieabsorptie verminderen, evenals innovatieve methodes om de olie-opname tijdens het afkoelingsproces te beperken. Hierdoor kunnen gezonde snacks worden ontwikkeld zonder...
Voedingsbedrijven richten zich tegenwoordig op een breder scala van consumentengroepen. Volgens Julian Mellentin van New Nutrition Business, tijdens een event van Fenavian, biedt deze strategie aanzienlijke mogelijkheden om in te spelen op de diverse gezondheidsbehoeften en interesses van de consument. “Consumenten genieten van zowel dierlijke...
Met steun van financiële partners lanceert Start it @KBC het acceleratorprogramma Scale it Agro voor scale-ups met duurzame en innovatieve landbouwoplossingen voor de bedrijven in de land- en tuinbouwsector. Kjell Clarysse, programmadirecteur Scale it Agro, legt een en ander uit.