Consumenten zien door de ingrediëntenregelgeving op de verpakking nogal eens de bomen door het bos niet meer. Thierry Cattoir van Remarkable verwijst naar de ingrediëntenlijst en de logo’s. Hij pleit voor vereenvoudiging. Hij stelt ook vragen bij de uiteenlopende logo’s.
‘Alleen essentiële informatie voor de consument hoort thuis op het etiket. De voedingswaarde kan korter want die is nu te gedetailleerd’, zegt Europees Merkengemachtigde Thierry Cattoir, oprichter en directeur van merkbureau Remarkable. ‘Bedrijven dekken zich in door alles te vermelden, in het bijzonder door de ontwikkeling van vegan en hybride producten. Dit leidt tot complexere etikettering.’
Opdracht voor overheid
In zijn ogen ligt hier een opdracht voor de overheid en de voedingsindustrie. ‘Wat moet de consument wel en wat niet weten. Is het belangrijk dat er ascorbinezuur of andere voor de consument moeilijk begrijpbare ingrediënten vermeld worden’, vraagt Cattoir zich af.
Een mooi voorbeeld hoe het wel kan, is babyvoeding. ‘Op de verpakking staan de relevante ingredienten in volgorde van belangrijkheid en de relevante informatie die belangrijk is voor de baby’, legt Cattoir uit. ‘Babyvoeding legt doorgaans de noodzakelijke bijdrage in de dagelijkse voedingsinname uit.’
Vele logo’s
Cattoir, die ook voorzitter is van de jury voor de Gouden Tavola’s, hekelt ook de wildgroei in allerlei logo’s op de verpakkingen. Dat gaat van logo’s over de samenstelling, gezondheid, duurzaamheid, milieu, herkomst, eerlijke prijs. ‘Het is niet altijd goed duidelijk welke organisaties of bedrijven achter de criteria van het logo zitten. Het certificeren wordt te vaak aan privéorganisaties overgelaten.’ Cattoir is van oordeel dat certificaten door de overheid erkend moeten zijn voor de geloofwaardigheid en het vertrouwen van de consument.
Keurmerkenwijzer
Hij verwijst naar Nederland waar de overheidsorganisatie Milieu Centraal de Keurmerkenwijzer ontwikkelde. Milieu Centraal is opgericht door de overheid. Vanwege haar onafhankelijke voorlichtingsrol ontvangt deze organisatie subsidies van verschillende ministeries. De Keurmerkenwijzer van Milieu Centraal geeft informatie over zo'n 300 keurmerken en logo’s. Milieu Centraal beoordeelt deze op basis van de informatie die beeldmerken op hun website publiceren hoe streng de eisen van de keurmerken en logo’s zijn. Bovendien wordt meegewogen hoe de controle op het voldoen aan de eisen geregeld is.
Wetenschappers van Gembloux Agro-Bio Tech, behorend tot de Universiteit van Luik, hebben een studie uitgevoerd naar de invloed van extrusieparameters en oliegehalte op maïsmeelsnacks. Het onderzoek levert drie essentiële bevindingen op.
“Voedingsbedrijven kiezen voor circulair water als dit financieel voordeliger is dan regulier water, of als het kansen biedt om de productie uit te breiden”, weten Charlotte Boeckaert en Dirk Halet van VITO Kennispunt Water. Op 14 juli jl. lanceerde de Vlaamse Regering de Blue Deal 2.0.
“In de vlees- en charcuteriesector zien we dat consumenten vandaag niet enkel zoeken naar smaak, maar ook naar betekenis. Vlees is niet langer een anoniem product op het bord, maar maakt deel uit van een breder verhaal over authenticiteit, herkomst, en identiteit”, zegt Luc De Laet, zaakvoerder van De Laet & Van Haver. “Ambachtelijke bereidingen,...
Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) meldt dat Belgische voedingsbedrijven in 2024 in totaal 283 producten bij consumenten hebben teruggeroepen. Meer dan 70% van deze terugroepingen was gerelateerd aan chemische of microbiologische risico’s. Het autocontrolesysteem maakt voedingsbedrijven zelf verantwoordelijk voor...