Consumenten zien door de ingrediëntenregelgeving op de verpakking nogal eens de bomen door het bos niet meer. Thierry Cattoir van Remarkable verwijst naar de ingrediëntenlijst en de logo’s. Hij pleit voor vereenvoudiging. Hij stelt ook vragen bij de uiteenlopende logo’s.
‘Alleen essentiële informatie voor de consument hoort thuis op het etiket. De voedingswaarde kan korter want die is nu te gedetailleerd’, zegt Europees Merkengemachtigde Thierry Cattoir, oprichter en directeur van merkbureau Remarkable. ‘Bedrijven dekken zich in door alles te vermelden, in het bijzonder door de ontwikkeling van vegan en hybride producten. Dit leidt tot complexere etikettering.’

Opdracht voor overheid
In zijn ogen ligt hier een opdracht voor de overheid en de voedingsindustrie. ‘Wat moet de consument wel en wat niet weten. Is het belangrijk dat er ascorbinezuur of andere voor de consument moeilijk begrijpbare ingrediënten vermeld worden’, vraagt Cattoir zich af.
Een mooi voorbeeld hoe het wel kan, is babyvoeding. ‘Op de verpakking staan de relevante ingredienten in volgorde van belangrijkheid en de relevante informatie die belangrijk is voor de baby’, legt Cattoir uit. ‘Babyvoeding legt doorgaans de noodzakelijke bijdrage in de dagelijkse voedingsinname uit.’

Vele logo’s
Cattoir, die ook voorzitter is van de jury voor de Gouden Tavola’s, hekelt ook de wildgroei in allerlei logo’s op de verpakkingen. Dat gaat van logo’s over de samenstelling, gezondheid, duurzaamheid, milieu, herkomst, eerlijke prijs. ‘Het is niet altijd goed duidelijk welke organisaties of bedrijven achter de criteria van het logo zitten. Het certificeren wordt te vaak aan privéorganisaties overgelaten.’ Cattoir is van oordeel dat certificaten door de overheid erkend moeten zijn voor de geloofwaardigheid en het vertrouwen van de consument.

Keurmerkenwijzer
Hij verwijst naar Nederland waar de overheidsorganisatie Milieu Centraal de Keurmerkenwijzer ontwikkelde. Milieu Centraal is opgericht door de overheid. Vanwege haar onafhankelijke voorlichtingsrol ontvangt deze organisatie subsidies van verschillende ministeries. De Keurmerkenwijzer van Milieu Centraal geeft informatie over zo'n 300 keurmerken en logo’s. Milieu Centraal beoordeelt deze op basis van de informatie die beeldmerken op hun website publiceren hoe streng de eisen van de keurmerken en logo’s zijn. Bovendien wordt meegewogen hoe de controle op het voldoen aan de eisen geregeld is.
De voedings- en procesindustrie evolueert snel en digitalisering speelt daarin een sleutelrol. Het gaat niet alleen om technologie, maar om het creëren van slimme, verbonden processen die bedrijven helpen om efficiënter, veiliger en duurzamer te werken. Toch brengt deze digitale transformatie ook uitdagingen met zich mee, zoals het opzetten van...
Steeds meer consumenten zijn op zoek naar manieren om hun gezondheid en welzijn te behouden. Volgens Innova Market Insights vormt de toenemende focus op gezondheid een belangrijke megatrend die wereldwijd de voorkeuren van consumenten beïnvloedt. Volgens het rapport ‘Innova's Top Health & Nutrition Trends for 2026-Globally’ hebben zorgsystemen...
Het nieuwe voedingsmiddelenbewakingssysteem Nutrivigilantie van de FOD Volksgezondheid rapporteerde in 2024 voor het eerst 167 meldingen, waarvan er 130 zijn afgehandeld. Van deze meldingen was 84% afkomstig van producenten en distributeurs; de overige meldingen kwamen van burgers, overheidsinstanties en zorgverleners.
“Met het programma ‘Animal-free milk proteins’ willen we binnen een consortium niet alleen een doorbraak bereiken in de wetenschap, maar ook bijdragen aan de maatschappij door een duurzaam alternatief voor melkeiwitten te ontwikkelen”, stelt professor Kasper Hettinga van Wageningen Universiteit en Research (WUR).