Voedingsfabrikanten die willen benadrukken dat al hun ingrediënten en grondstoffen uit België komen en de producten ook in België maken, kunnen dit vrijwillig (!) nadrukkelijk op het etiket vermelden. Dit is voorzien in de EU Food Information to Consumer (FIC) Verordening 1169/2011.
© Shutterstock
Voedingsfabrikanten die levensmiddelen produceren die uit meer dan één ingrediënt zijn gemaakt, zijn zogenoemde ‘samengestelde’ producten. De Europese en daarmee ook de Belgische wetgeving is zo ingericht dat het land van oorsprong het land is waar de laatste belangrijke economische be- of verwerking heeft plaatsgevonden.
Geen verplichting
De Belgische federatie van de Belgische voedingsindustrie is om twee redenen geen voorstander van verplichte oorsprongetikettering, verduidelijkt Nicholas Courant, directeur communicatie bij FEVIA. “Ten eerste omdat verplichte oorsprongsetikettering het protectionisme in de hand kan werken en fundamenteel ingaat tegen de principes van de eengemaakte Europese markt. Ten tweede omdat consumenten weliswaar graag informatie over de oorsprong van voedingsproducten hebben, maar minder happig zijn om daarvoor meer te betalen.” Hij verwijst naar consumentenonderzoeken die aantonen dat consumenten primair voeding kiezen op basis van prijs, kwaliteit en smaak. “Gelukkig is er ook een tendens om meer aandacht aan duurzaamheid te schenken.”
Het beste van twee werelden
Vrijwillige oorsprongsetikettering is volgens Fevia het beste van twee werelden. “Voor consumenten die wel meer willen betalen voor informatie over de oorsprong voorziet de Europese Verordening duidelijk bescherming tegen misleiding en de producenten die zich willen onderscheiden kunnen dat vrijwillig doen”, benadrukt Courant. “Tegelijk komt de EU Verordening ook tegemoet aan de wensen van de meer prijsgevoelige consumenten en geeft het een werkbaar kader voor de voedingsproducenten die flexibel hun ingrediënten willen sourcen, om aan die vraag tegemoet te komen. Bovendien zijn bedrijven soms verplicht -bij incidenten rond voedselveiligheid of om politieke redenen- om hun ingrediënten van een andere oorsprong te sourcen.”
“Het is aangeraden om altijd een kritisch oog te blijven hebben voor je eigen producten en deze aan te passen aan de noden van de tijd indien gewenst”, benadrukt Marijke Adriaens van diepvriesbedrijf Fribona. “Voor de consument blijft smaak het belangrijkst. Bijsturen naar vooral een lekker en goed uitziend product is primordiaal.” Naast CEO is...
Wetenschappers van KU Leuven ontdekten hoe olie snacks binnendringt tijdens en na het frituren. Recente onderzoeksresultaten wijzen op geavanceerde frituurtechnieken die de olieabsorptie verminderen, evenals innovatieve methodes om de olie-opname tijdens het afkoelingsproces te beperken. Hierdoor kunnen gezonde snacks worden ontwikkeld zonder...
Voedingsbedrijven richten zich tegenwoordig op een breder scala van consumentengroepen. Volgens Julian Mellentin van New Nutrition Business, tijdens een event van Fenavian, biedt deze strategie aanzienlijke mogelijkheden om in te spelen op de diverse gezondheidsbehoeften en interesses van de consument. “Consumenten genieten van zowel dierlijke...
Met steun van financiële partners lanceert Start it @KBC het acceleratorprogramma Scale it Agro voor scale-ups met duurzame en innovatieve landbouwoplossingen voor de bedrijven in de land- en tuinbouwsector. Kjell Clarysse, programmadirecteur Scale it Agro, legt een en ander uit.