“We beschikken over de technologie en de kennis om een gehaktachtig hybride vleesproduct met 50% vlees en 50% groente, te ontwikkelen en te produceren”, zegt Kristof Peeters van Equinox. Samen met telers van oesterzwammen werkte hij hier aan. “De steeltjes van de paddenstoelen zijn een restproduct dat voor de gewenste kwaliteit zorgt.”
“We spelen in op de eiwittransitie door het ontwikkelen van een hybride product met 50% vlees, dat binnen ons bedrijf past”, onderstreept Kristof Peeters, directeur en eigenaar van Equinox, gespecialiseerd in paardenvlees. We besloten het simpel te houden. De consument moet het gehaktachtig product begrijpen, zegt Peeters. Verder moest het smakelijk en gezond en tegelijk een beleving zijn. Verschil met vleesgehakt mocht er niet zijn. Nog een vegetarisch product op de markt brengen, zag hij niet. "Ik geloof meer in een spinaziekaasburger dan in vegetarisch vlees."

Belangrijk is ook dat de naam van het product, ‘Meat the Champion’ voldoet aan de verwachting van het product." Het verse product wordt momenteel als halffabricaat vooral verkocht aan grootkeukens en detailhandelaren, die er bijvoorbeeld worsten en hamburgers mee maken.
Oesterzwamtelers
Peeters ontmoette de telers van oesterzwammen op een beurs van leveranciers van alternatieve eiwitten. Hij besloot tot een partnerschap. “Ik leerde dat de steeltjes van de paddenstoelen het meest interessant zijn voor ons product. De steeltjes zorgen voor de juiste textuur van het hybrideproduct. Bovendien sprak ons aan dat we een reststroom kunnen gebruiken. Dit sprak ons ook aan omdat we paardenvlees produceren. Normaal worden paarden niet gekweekt voor het vlees.”

Duurzaamheid
Op de vraag wat hij bedrijven zou adviseren die ook willen inspelen op de eiwittransitie, antwoordt Peeters: “De eiwittransitie staat niet te discussie, zeker in de Westerse wereld, maar we moeten ook nadenken over de duurzaamheid van voeding in het algemeen. De consument verandert maar beperkt van wat hij of zij eet. Hij blijft vlees eten, maar met meer aandacht voor de kwaliteit en duurzaamheid van het product.”
De voedings- en procesindustrie evolueert snel en digitalisering speelt daarin een sleutelrol. Het gaat niet alleen om technologie, maar om het creëren van slimme, verbonden processen die bedrijven helpen om efficiënter, veiliger en duurzamer te werken. Toch brengt deze digitale transformatie ook uitdagingen met zich mee, zoals het opzetten van...
Steeds meer consumenten zijn op zoek naar manieren om hun gezondheid en welzijn te behouden. Volgens Innova Market Insights vormt de toenemende focus op gezondheid een belangrijke megatrend die wereldwijd de voorkeuren van consumenten beïnvloedt. Volgens het rapport ‘Innova's Top Health & Nutrition Trends for 2026-Globally’ hebben zorgsystemen...
Het nieuwe voedingsmiddelenbewakingssysteem Nutrivigilantie van de FOD Volksgezondheid rapporteerde in 2024 voor het eerst 167 meldingen, waarvan er 130 zijn afgehandeld. Van deze meldingen was 84% afkomstig van producenten en distributeurs; de overige meldingen kwamen van burgers, overheidsinstanties en zorgverleners.
“Met het programma ‘Animal-free milk proteins’ willen we binnen een consortium niet alleen een doorbraak bereiken in de wetenschap, maar ook bijdragen aan de maatschappij door een duurzaam alternatief voor melkeiwitten te ontwikkelen”, stelt professor Kasper Hettinga van Wageningen Universiteit en Research (WUR).