30 SEPTEMBER &
1 OKTOBER 2026

Half vlees en half groente past in eiwittransitie

Nieuws

Half vlees en half groente past in eiwittransitie

28/06/2023

“We beschikken over de technologie en de kennis om een gehaktachtig hybride vleesproduct met 50% vlees en 50% groente, te ontwikkelen en te produceren”, zegt Kristof Peeters van Equinox. Samen met telers van oesterzwammen werkte hij hier aan. “De steeltjes van de paddenstoelen zijn een restproduct dat voor de gewenste kwaliteit zorgt.”

 

“We spelen in op de eiwittransitie door het ontwikkelen van een hybride product met 50% vlees, dat binnen ons bedrijf past”, onderstreept Kristof Peeters, directeur en eigenaar van Equinox, gespecialiseerd in paardenvlees. We besloten het simpel te houden. De consument moet het gehaktachtig product begrijpen, zegt Peeters.  Verder moest het smakelijk en gezond en tegelijk een beleving zijn. Verschil met vleesgehakt mocht er niet zijn. Nog een vegetarisch product op de markt brengen, zag hij niet. "Ik geloof meer in een spinaziekaasburger dan in vegetarisch vlees."

 

 

Belangrijk is ook dat de naam van het product, ‘Meat the Champion’ voldoet aan de verwachting van het product." Het verse product wordt momenteel als halffabricaat vooral verkocht aan grootkeukens en detailhandelaren, die er bijvoorbeeld worsten en hamburgers mee maken.

 

Oesterzwamtelers

Peeters ontmoette de telers van oesterzwammen op een beurs van leveranciers van alternatieve eiwitten. Hij besloot tot een partnerschap. “Ik leerde dat de steeltjes van de paddenstoelen het meest interessant zijn voor ons product. De steeltjes zorgen voor de juiste textuur van het hybrideproduct. Bovendien sprak ons aan dat we een reststroom kunnen gebruiken. Dit sprak ons ook aan omdat we paardenvlees produceren. Normaal worden paarden niet gekweekt voor het vlees.”

 

 

Duurzaamheid

Op de vraag wat hij bedrijven zou adviseren die ook willen inspelen op de eiwittransitie, antwoordt Peeters:  “De eiwittransitie staat niet te discussie, zeker in de Westerse wereld, maar we moeten ook nadenken over de duurzaamheid van voeding in het algemeen. De consument verandert maar beperkt van wat hij of zij eet. Hij blijft vlees eten, maar met meer aandacht voor de kwaliteit en duurzaamheid van het product.”

 

www.equinox.be

Gerelateerd nieuws

23/06/2025

“Het is aangeraden om altijd een kritisch oog te blijven hebben voor je eigen producten en deze aan te passen aan de noden van de tijd indien gewenst”, benadrukt Marijke Adriaens van diepvriesbedrijf Fribona. “Voor de consument blijft smaak het belangrijkst. Bijsturen naar vooral een lekker en goed uitziend product is primordiaal.” Naast CEO is...

23/06/2025

Wetenschappers van KU Leuven ontdekten hoe olie snacks binnendringt tijdens en na het frituren. Recente onderzoeksresultaten wijzen op geavanceerde frituurtechnieken die de olieabsorptie verminderen, evenals innovatieve methodes om de olie-opname tijdens het afkoelingsproces te beperken. Hierdoor kunnen gezonde snacks worden ontwikkeld zonder...

23/06/2025

Voedingsbedrijven richten zich tegenwoordig op een breder scala van consumentengroepen. Volgens Julian Mellentin van New Nutrition Business, tijdens een event van Fenavian, biedt deze strategie aanzienlijke mogelijkheden om in te spelen op de diverse gezondheidsbehoeften en interesses van de consument. “Consumenten genieten van zowel dierlijke...

23/06/2025

Met steun van financiële partners lanceert Start it @KBC het acceleratorprogramma Scale it Agro voor scale-ups met duurzame en innovatieve landbouwoplossingen voor de bedrijven in de land- en tuinbouwsector. Kjell Clarysse, programmadirecteur Scale it Agro, legt een en ander uit.

Deze website gebruikt cookies om u een betere ervaring te bieden terwijl u deze site bezoekt.