Food Ingredients Technologies, gespecialiseerd in de ontwikkeling en productie van functionele mengelingen en hartige aroma’s, breidt haar service uit met advisering op het vlak van voedselveiligheid. Als onderdeel van de Turpaz Groep kunnen voedingsbedrijven nu ook bij het bedrijf terecht voor zoete aroma’s, zegt David Landau.
De corebusiness van deze ingrediëntenleverancier is het creëren van functionele en aromatische oplossingen voor voedingsbedrijven. “We zijn ‘hyperflexibel’ en leveren op maat van de klant”, zegt de oprichter en eigenaar van Food Ingredients Technologies David Landau. “Ons team van zes hoogopgeleide applicatiegerichte technologen is vertrouwd met de kwaliteit-, voedselveiligheid-, gezondheids- en duurzaamheidsaspecten en de wettelijke regelgevingen.”

© Food Ingredients Technologies
Voedselveiligheid-concept
Het bedrijf is doorgaans vanaf het begin betrokken bij de ontwikkelingsprojecten van haar klanten. “Dit schept een band van vertrouwen: bedrijven komen dan gemakkelijk naar ons toe als er nieuwe ontwikkelingen gepland zijn of kwaliteitsproblemen opgelost moeten worden”, deelt Landau mee. Voedselveiligheid maakt hier deel van uit. “Ons 3D Food Safety-concept is een holistische benadering van voedselveiligheid. We kijken in drie dimensies naar een product. Allereerst is er de samenstelling, waarvoor we vernieuwende ingrediënten aanbieden die beschermen tegen microbiële contaminatie. De tweede dimensie omvat de oppervlakten en de directe omgeving van het product, die ook kunnen beschermd worden via verscheidene methodes. Het derde niveau is de hygiëne van de installaties en de productie-omgeving”, zegt hij. Aan de basis ligt een gevaren- en risicoanalyse van het bedrijf, de producten en de processen. Andere nieuwe concepten van Food Ingredients Technologies zijn een, volgens Landau, unieke vegan burger zonder allergenen met Nutri-Score A en de Salt Booster, een natuurlijk aroma dat de zoutperceptie versterkt en zo een zoutverlaging met verschillende tientallen procenten toelaat.
Turpaz Groep
De Israëlische Turpaz Groep is wereldwijd gespecialiseerd in de ontwikkeling, productie en marketing van natuurlijke en synthetische, zoete en hartige smaken voor de voedingsmiddelen-, dranken- en zoetwarenindustrie. Landau: “Door deel uit te maken van deze onderneming verbreden we onze markt met zoete aroma’s voor met name de zuivel- en de bakkerijsector. Zoete aroma’s zijn nu goed voor 5% van onze verkoop. Op korte termijn willen we dit aandeel verviervoudigen door onderscheidende smaakoplossingen te bieden. De consument wil genieten van wat hij eet.”
De voedings- en procesindustrie evolueert snel en digitalisering speelt daarin een sleutelrol. Het gaat niet alleen om technologie, maar om het creëren van slimme, verbonden processen die bedrijven helpen om efficiënter, veiliger en duurzamer te werken. Toch brengt deze digitale transformatie ook uitdagingen met zich mee, zoals het opzetten van...
Steeds meer consumenten zijn op zoek naar manieren om hun gezondheid en welzijn te behouden. Volgens Innova Market Insights vormt de toenemende focus op gezondheid een belangrijke megatrend die wereldwijd de voorkeuren van consumenten beïnvloedt. Volgens het rapport ‘Innova's Top Health & Nutrition Trends for 2026-Globally’ hebben zorgsystemen...
Het nieuwe voedingsmiddelenbewakingssysteem Nutrivigilantie van de FOD Volksgezondheid rapporteerde in 2024 voor het eerst 167 meldingen, waarvan er 130 zijn afgehandeld. Van deze meldingen was 84% afkomstig van producenten en distributeurs; de overige meldingen kwamen van burgers, overheidsinstanties en zorgverleners.
“Met het programma ‘Animal-free milk proteins’ willen we binnen een consortium niet alleen een doorbraak bereiken in de wetenschap, maar ook bijdragen aan de maatschappij door een duurzaam alternatief voor melkeiwitten te ontwikkelen”, stelt professor Kasper Hettinga van Wageningen Universiteit en Research (WUR).