30 SEPTEMBER &
1 OKTOBER 2026

Primeur Tavola: Desserts met extra eiwit ontwikkeld voor personen die een eiwitrijke levensstijl volgen

Nieuws

Primeur Tavola: Desserts met extra eiwit ontwikkeld voor personen die een eiwitrijke levensstijl volgen

14/03/2024

Maisonie lanceert tijdens de gastronomische vakbeurs Tavola, 17-19 maart, vier smaken desserts met extra eiwit. Twee zijn voedingskundig een bron van eiwit en twee zijn eiwitrijk, deelt Nathalie Van der Straeten alvast mee. Ook verklapt ze welke plantaardige eiwitten toe zijn gevoegd.

 

Maisonie ontwikkelt in een klein team desserts volledig op maat van de klant, van verpakking tot het realiseren van de meest originele smaken. Het bedrijf levert aan de retailers, de food service en de detailhandel. Vanuit de constatering dat de markt gedomineerd wordt door repen en yoghurt met extra eiwit besloot het bedrijf de markt te verbreden met soortgelijke desserts op de markt te brengen. “Als doelgroep kiest het bedrijf voor mensen die een eiwitrijke levensstijl volgen, denk maar aan ouderen en sporters”, zegt Nathalie Van der Straeten, zaakvoerder van deze KMO. “We ontwikkelden alvast vier smaken: banaanmousse met brownie, aardbeimousse, karamelmousse en chocolademousse.”

 

 

Eiwitbron en -rijk

De eerste twee zijn eiwitrijk en de andere twee zijn een bron van eiwit. Eiwitrijk betekent dat meer dan 20% van de energiewaarde van het dessert van eiwit komt. Voor het eiwitbron dessert is de grens minstens 12%. Aan de  basisingrediënten wordt rijsteiwit en het bijzondere faba toegevoegd. “De desserts passen daardoor binnen een eiwitrijk voedingspatroon”, deelt de zaakvoerder mee.

 

 

Zorginstellingen en fitnesszalen

Van der Straeten verwacht dat de desserts in cups allereerst in de zorginstellingen en fitnesszalen te vinden zullen zijn. Daarnaast zullen de desserts ook verkrijgbaar zijn tussen de gebakje en de taarten in de retail. “Onze dessert zijn een smakelijk tussendoortje bij de koffie of bij de brunch of avondeten. We willen dit toegankelijk maken voor iedereen die nood heeft aan eiwitrijke voeding.” Heerlijke desserts maken en nieuwe smaken ontdekken, dat is Maisonie, besluit Van der Straeten.

 

www.maisonie.be

www.tavola.be

Gerelateerd nieuws

23/06/2025

“Het is aangeraden om altijd een kritisch oog te blijven hebben voor je eigen producten en deze aan te passen aan de noden van de tijd indien gewenst”, benadrukt Marijke Adriaens van diepvriesbedrijf Fribona. “Voor de consument blijft smaak het belangrijkst. Bijsturen naar vooral een lekker en goed uitziend product is primordiaal.” Naast CEO is...

23/06/2025

Wetenschappers van KU Leuven ontdekten hoe olie snacks binnendringt tijdens en na het frituren. Recente onderzoeksresultaten wijzen op geavanceerde frituurtechnieken die de olieabsorptie verminderen, evenals innovatieve methodes om de olie-opname tijdens het afkoelingsproces te beperken. Hierdoor kunnen gezonde snacks worden ontwikkeld zonder...

23/06/2025

Voedingsbedrijven richten zich tegenwoordig op een breder scala van consumentengroepen. Volgens Julian Mellentin van New Nutrition Business, tijdens een event van Fenavian, biedt deze strategie aanzienlijke mogelijkheden om in te spelen op de diverse gezondheidsbehoeften en interesses van de consument. “Consumenten genieten van zowel dierlijke...

23/06/2025

Met steun van financiële partners lanceert Start it @KBC het acceleratorprogramma Scale it Agro voor scale-ups met duurzame en innovatieve landbouwoplossingen voor de bedrijven in de land- en tuinbouwsector. Kjell Clarysse, programmadirecteur Scale it Agro, legt een en ander uit.

Deze website gebruikt cookies om u een betere ervaring te bieden terwijl u deze site bezoekt.