Voor intensieve sporters zijn gebruiksgemak en een goede smaak van hun sportgezondheidsvoeding van groot belang geworden, constateert Geert Feys van Ingrizo als trend. “Er vindt een shift plaats.”
Body shakes, hoge eiwitconcentraten in poedervorm, worden extra aangevuld door lekkere tussendoortjes die voor het sporten gegeten worden. Ingrizo zet in op verschillende innovatieve concepten. “De markt van sportvoeding groeit bij ons jaarlijks met ongeveer 30%, aanzienlijk meer dan klassieke voeding”, zegt ceo Geert Feys bij Ingrizo, als leverancier gespecialiseerd in voedings- en gezondheidsingrediënten. “We zien steeds meer een overlap tussen beide segmenten. Functionele ingrediënten voor sportgezondheidszorg kunnen worden verwerkt in gangbare voeding. Naast wafels zijn dit bijvoorbeeld, smoothies, maar ook soep of gummy’s.”
Belangrijk is dat deze ingrediënten gemakkelijk gebruikt kunnen worden in porties per aanbevolen dagdosis en functioneel blijven zonder impact op de smaak en de textuur. De consument let weliswaar voor zijn gezondheid op de nutritionele samenstelling op het etiket, maar het product moet lekker blijven.
Collageeneiwitten
Vandaag de dag ziet Josephine Van Wambeke, technical sales engineer bij Ingrizo, een sterke groei in de range van collageeneiwitten, zoals Peptan. Niet alleen herstelt dit functionele dierlijke eiwit de spieren, maar zorgt ook voor een sneller herstel van weefsels. Dit resulteert ook in een snellere recovery van de atleet. Van Wambeke: “Het hoge eiwitgehalte, minstens 90%, en de unieke aminozurensamenstelling van de peptides resulteren in een snelle en goede biobeschikbaarheid voor actieve sporters, maar ook voor ouderen. Kwaaltjes worden voorkomen.”
Een ander interessant functioneel ingrediënt is het kraakbeenextract Colarix, dat de mobiliteit verbetert en gewrichtsklachten vermindert. Het extract is een matrix van collageeneiwitten en chondroitinesulfaat. Een dagelijkse dosering van 1 gram heeft een positief effect, zo blijkt uit een recente studie, zegt de technical sales engineer. “Tot slot zien we dat bij de formulatie van energieboosters steeds vaker wordt geopteerd voor een natuurlijke bron van cafeïne, geëxtraheerd uit de guarana plant. Zo blijkt dat de voedingssector een steeds evoluerend segment is. Ingrizo helpt bij formulaties die beantwoorden aan de vraag en noden van sporters.”
‘Donuts zijn nog steeds een groeiende markt’, zegt Pascale Dupont, Category & Brand Manager Pastry & Sweet treats bij Vandemoortele.
Consumenten zien door de ingrediëntenregelgeving op de verpakking nogal eens de bomen door het bos niet meer. Thierry Cattoir van Remarkable verwijst naar de ingrediëntenlijst en de logo’s. Hij pleit voor vereenvoudiging. Hij stelt ook vragen bij de uiteenlopende logo’s.
The ProteInn Club informeert, faciliteert en versnelt de ontwikkeling van bedrijven rond fermentatie-gebaseerde eiwitten. ‘De ontwikkelingen bieden hen veel opportuniteiten’, zegt Karen Verstraete van ILVO. Ze gaat ook in op enkele uitdagingen.
'Gezond eten lijkt al moeilijk genoeg. Vegan en vegetarische diëten maken dit alleen maar complexer', zegt Inge Coene van NICE. 'Voedingsmiddelen kunnen niet zomaar 1-op-1 vervangen worden.' Er is nood aan nutritionele richtlijnen voor alternatieve plantaardige producten, zoals in Nederland.