30 SEPTEMBER &
1 OKTOBER 2026

Voldoen aan de behoeften van gezondheidsbewuste consumenten is een uitdaging

Nieuws

Voldoen aan de behoeften van gezondheidsbewuste consumenten is een uitdaging

06/09/2022

Het gespecialiseerde Foodology by Univar Solutions legt zich toe op de distributie- en technische innovatiebehoeften van de voedings- en ingrediëntenindustrie. Want voldoen aan de behoeften van de gezondheidsbewuste consumenten is zonder twijfel een uitdaging.

 

"Consumenten worden in feite bewuste voedingsdeskundigen en onderwijzen zichzelf over wat ze nodig hebben voor gezondheid en welzijn. Ze zijn waakzaam over de nutriëntendichtheid en functionaliteit van hun voedsel. We zullen binnenkort een combinatie van holistische gezondheid en zelfzorg zien in de voedings- en drankenmarkt als nooit tevoren, met een sterke focus op ingrediëntduurzaamheid en smaak, textuur en uitzicht", zegt Natalia McDonagh, hoofd marketing & technical sales voor voedingsingrediënten, EMEA van Foodology by Univar Solutions. Het team ondersteunt productontwikkelaars, inkopers, marketeers en brand owners om innovatie te bevorderen, productontwikkeling te versnellen en oplossingen van de volgende generatie te bieden. De consument van vandaag beoordeelt routinematig ingrediëntenlijsten en informeert zich over risico’s inzake productveiligheid, kwaliteit en traceerbaarheid. 

 


© Foodology by Univar Solutions

 

Trends

Bakkerij, snacks, dranken, zuivel en actieve voeding zijn enkele van de belangrijkste categorieën die de wens van de consument voor gezonde voeding beoordeelt. "De consumenten van vandaag zijn voortdurend op zoek naar clean labels, minder suiker, zout en vet, vezel- en eiwitverrijking en vlees- en zuivelvrije keuzes met een verbeterde zintuiglijke ervaring," zegt Natalia McDonagh.

 

Het 2022-rapport van Mintel over gezond eten suggereert dat de focus van de bedrijven de komende vijf jaar op een duurzame voedselvoorzieningsketen zal liggen en tegelijkertijd op de ontwikkeling van ingrediënten die voedselverspilling en -verlies tegengaan. Dit om de honger en voedselonzekerheid in de wereld te helpen verminderen.

 


© Foodology by Univar Solutions

 

Clean labels en een minimale ecologische voetafdruk zijn vereist. Zo is het verrijken van gebakken producten met eiwitten afkomstig van erwten- en bonenbronnen, die de minste uitstoot van broeikasgassen per gram eiwit bieden, zowel 'beter voor mij als beter voor de planeet’.

 

https://www.univarsolutions.com/foodology

Gerelateerd nieuws

09/09/2025

Wetenschappers van Gembloux Agro-Bio Tech, behorend tot de Universiteit van Luik, hebben een studie uitgevoerd naar de invloed van extrusieparameters en oliegehalte op maïsmeelsnacks. Het onderzoek levert drie essentiële bevindingen op.

09/09/2025

“Voedingsbedrijven kiezen voor circulair water als dit financieel voordeliger is dan regulier water, of als het kansen biedt om de productie uit te breiden”, weten Charlotte Boeckaert en Dirk Halet van VITO Kennispunt Water. Op 14 juli jl. lanceerde de Vlaamse Regering de Blue Deal 2.0.

09/09/2025

“In de vlees- en charcuteriesector zien we dat consumenten vandaag niet enkel zoeken naar smaak, maar ook naar betekenis. Vlees is niet langer een anoniem product op het bord, maar maakt deel uit van een breder verhaal over authenticiteit, herkomst, en identiteit”, zegt Luc De Laet, zaakvoerder van De Laet & Van Haver. “Ambachtelijke bereidingen,...

09/09/2025

Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) meldt dat Belgische voedingsbedrijven in 2024 in totaal 283 producten bij consumenten hebben teruggeroepen. Meer dan 70% van deze terugroepingen was gerelateerd aan chemische of microbiologische risico’s. Het autocontrolesysteem maakt voedingsbedrijven zelf verantwoordelijk voor...

Deze website gebruikt cookies om u een betere ervaring te bieden terwijl u deze site bezoekt.