30 SEPTEMBER &
1 OKTOBER 2026

Wat zijn de voedingstrends in 2023?

Nieuws

Wat zijn de voedingstrends in 2023?

15/12/2022

‘Redefining value’ is volgens Innova Market Insights de voornaamste trend in voeding. Door de politieke en economische situatie staan de bestedingen van consumenten onder druk. Ze willen waar voor hun geld.

 

Trend 1 - Redefining Value

Consumenten denken goed na voor welke producten ze extra willen betalen, nu de prijzen hoog zijn en de politieke situatie instabiel is. Volgens het onderzoeksbureau Innova Market Insights hebben consumenten meer geld over voor: 1. Vers; 2. Lokaal en 3. Gezondheidsbevordering. Ze hechten veel belang aan: voedselverspilling tegengaan, recyclen of producten die duurzaam verpakt zijn.

 

Trend 2 - Affordable Nutrition

Door de sterk stijgende kosten van voeding kiezen consumenten voeding die eenvoudig, voedzaam en betaalbaar is. Dit betekent: in bulk kopen, kiezen voor huismerken, zelf koken, minder luxe items kopen en minder kopen. Productontwikkeling moet zich volgens de consument richten op gezondheid (vindt 41% van de consumenten), betaalbaar (30%) en natuurlijk (28%).

 

 

 

Trend 3 - Generational Push

Gezondheid, betaalbaar en lekker zijn voor alle consumenten belangrijk. De volgorde verschilt wel per generatie. Gen Z vinden smaak belangrijker dan prijs. Millennials vinden prijs belangrijker dan smaak vanwege kinderen. En Gen X en babyboomers zetten gezondheid bovenaan; gezondheid is belangrijk voor oudere generaties.

 

Trend 4 - Plant-Based: Unlocking a New Narrative

De snelle groei van plantaardig loopt tegen een aantal belemmeringen aan. In de periode 2018-2020 steeg de markt 14% (omzet). Voor 2021-2023 is de verwachting +7%. De consument wil smaakvolle plantaardige producten met een goede textuur. Belangrijk is ook een goede prijs-kwaliteit verhouding en minder processing en kunstmatige ingrediënten.

 

 

Trend 5 - Farming the Future

De moderne consument heeft steeds interesse in innovatieve technologieën zoals verticale landbouw; plant breeding en regeneratieve landbouw. Deze positieve houding is toe te schrijven aan de kwaliteit van de producten en de duurzaamheid.

 

Trend 6 - Quick Quality

Twee derde van de consumenten wil op een eenvoudige en gemakkelijke wijze hun dagelijkse voedingsingrediënten binnenkrijgen via maaltijdpakketten. Belangrijk bij de keuze zijn echter allereerst de prijs, vervolgens de versheid en de gezondheid. De bereidingswijze en -tijd zijn minder van belang.

 

 

Trend 7 - Devouring Digital

Merken beginnen steeds meer het volledige potentieel van sociale media te gebruiken door het echte leven te verrijken met digitale ervaringen, bijvoorbeeld op Tiktok of Instagram. Dit wekt met name bij 18- tot 34-jarigen nieuwsgierigheid op en kan een merk een jonge uitstraling geven.

 

Trend 8 - Revenge Spending

Kleine pleziertjes hebben bij de consument een verhoogd effect nu de uitgaven voor luxe producten onder druk staan. De gemiddelde jaarlijkse groei in lanceringen van voedingsmiddelen en dranken met een limited-edition claim steeg de afgelopen 3 jaar met 30%.

 

Trend 9 - Unpuzzle Health

Consumenten willen op de verpakking meer te weten komen over de gezondheid, de ingrediëntenlijst en de voedingswaarde van een product. In Europa zijn eigen onderzoek, claims en de dokter of professionals de belangrijke informatiebronnen over de gezondheid van een product.

 

Trend 10 - Positively Imperfect

Openheid over de complexiteit van duurzaamheid wordt gewaardeerd door consumenten die niet verwachten dat merken 100% perfect zijn.

 

www.innovamarketinsights.com

 

 

 

 

Gerelateerd nieuws

09/09/2025

Wetenschappers van Gembloux Agro-Bio Tech, behorend tot de Universiteit van Luik, hebben een studie uitgevoerd naar de invloed van extrusieparameters en oliegehalte op maïsmeelsnacks. Het onderzoek levert drie essentiële bevindingen op.

09/09/2025

“Voedingsbedrijven kiezen voor circulair water als dit financieel voordeliger is dan regulier water, of als het kansen biedt om de productie uit te breiden”, weten Charlotte Boeckaert en Dirk Halet van VITO Kennispunt Water. Op 14 juli jl. lanceerde de Vlaamse Regering de Blue Deal 2.0.

09/09/2025

“In de vlees- en charcuteriesector zien we dat consumenten vandaag niet enkel zoeken naar smaak, maar ook naar betekenis. Vlees is niet langer een anoniem product op het bord, maar maakt deel uit van een breder verhaal over authenticiteit, herkomst, en identiteit”, zegt Luc De Laet, zaakvoerder van De Laet & Van Haver. “Ambachtelijke bereidingen,...

09/09/2025

Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) meldt dat Belgische voedingsbedrijven in 2024 in totaal 283 producten bij consumenten hebben teruggeroepen. Meer dan 70% van deze terugroepingen was gerelateerd aan chemische of microbiologische risico’s. Het autocontrolesysteem maakt voedingsbedrijven zelf verantwoordelijk voor...

Deze website gebruikt cookies om u een betere ervaring te bieden terwijl u deze site bezoekt.