“We stellen vast dat er een groeiende vraag is naar voeding op maat, onder meer door de vergrijzing van de bevolking. Lekkere en aangepaste voeding is essentieel in iedere levensfase”, zegt Jean de Bethune van de POM West-Vlaanderen, mede-initiatiefnemer van het nieuwe wetenschapscentrum Food Innovation Park.
“Voeding moet zorgen dat mensen gezond blijven, preventief en curatief”, zegt Jean de Bethune, voorzitter van de POM West-Vlaanderen. Het Food Innovation Park is een samenwerking met Flanders’ FOOD en Hogeschool Vives. “Voeding is bovendien heel belangrijk voor mensen die (chronische) aandoeningen hebben. Het gaat erom bedrijven kansen te geven door in te spelen op de markt dankzij toegepast onderzoek.” De ambitie van het nieuwe wetenschapscentrum in Roeselare is vooral het mobiliseren van kleine en middelgrote ondernemingen. Dit moet resulteren in de ontwikkeling van innovatieve producten. Het streven is ook het aangaan van samenwerkingen met internationale netwerken in de voedings- en de gezondheids- en zorgsector. Het nieuwe Food Innovation Park wil een open huis zijn voor alle betrokkenen.
Food Research en Development Hall
Het onderzoekgebouw omvat twee bouwlagen, goed voor in totaal duizend vierkante meter. De Food Research en Development Hall bestaat momenteel uit een state-of-the-art grootkeuken en een MicroWave Pilot voor academisch onderzoek en het testen van nieuwe microgolftechnologieën voor pasteuriseren, voorgaren en bakken en drogen van voedingsproducten en ingrediënten. In het gebouw zijn ook nieuwe labo’s van de Hogeschool Vives onder gebracht voor sensorisch, nutritioneel en microbiologisch onderzoek. Er is ook een fitnessruimte gericht op onderzoek naar het effect van voeding op de lichaamsamenstelling en gezondheidsparameters van de mens.
PROOF-project
Het eerste gebouw van het wetenschapsgebouw, dat op 1 maart dit jaar werd geopend, is een realisatie van het PROOF-project, ingediend binnen het Interreg Vlaanderen-Nederlandprogramma. POM West-Vlaanderen is projectleider.
“Het is aangeraden om altijd een kritisch oog te blijven hebben voor je eigen producten en deze aan te passen aan de noden van de tijd indien gewenst”, benadrukt Marijke Adriaens van diepvriesbedrijf Fribona. “Voor de consument blijft smaak het belangrijkst. Bijsturen naar vooral een lekker en goed uitziend product is primordiaal.” Naast CEO is...
Wetenschappers van KU Leuven ontdekten hoe olie snacks binnendringt tijdens en na het frituren. Recente onderzoeksresultaten wijzen op geavanceerde frituurtechnieken die de olieabsorptie verminderen, evenals innovatieve methodes om de olie-opname tijdens het afkoelingsproces te beperken. Hierdoor kunnen gezonde snacks worden ontwikkeld zonder...
Voedingsbedrijven richten zich tegenwoordig op een breder scala van consumentengroepen. Volgens Julian Mellentin van New Nutrition Business, tijdens een event van Fenavian, biedt deze strategie aanzienlijke mogelijkheden om in te spelen op de diverse gezondheidsbehoeften en interesses van de consument. “Consumenten genieten van zowel dierlijke...
Met steun van financiële partners lanceert Start it @KBC het acceleratorprogramma Scale it Agro voor scale-ups met duurzame en innovatieve landbouwoplossingen voor de bedrijven in de land- en tuinbouwsector. Kjell Clarysse, programmadirecteur Scale it Agro, legt een en ander uit.