Debic Vegantop, een nieuwe topping, is door productontwikkelaars gecreëerd op basis van kennis en expertise op het gebied van zuivelproducten. Dit resulteerde in een 100% plantaardig alternatief voor room voor het opkloppen en decoreren van bijvoorbeeld gebak. “De smaak is evenwel heel anders als onbewerkt product omdat men het vaak vergelijkt met room,” zegt Bettina Vanderstraeten van Debic.
“Vegan is ongetwijfeld een belangrijke trend op de markt. We kunnen niet achterblijven, maar vegan is en blijft een niche product”, steekt Bettina Vanderstraeten, market manager bij Debic van wal. “De groep vegetariërs en veganisten in België blijft stabiel. Consumenten zijn steeds meer flexitariërs.” Uit marktonderzoek weet zij dat 24% van de Belgen verklaart flexitariër te zijn. “Drie vierde van deze groep eet maar 1 tot maximaal 3 dagen per week vegan. Het aantal veganisten en vegetariërs stagneert dus momenteel, maar ze zijn er wel. Hoe het zich verder ontwikkelt in België valt af te wachten.
De consument is vooral bezig met gezondheid en smaak en minder met dierlijk of plantaardig.” Als zuivelbedrijf, onderdeel van FrieslandCampina, heeft Debic een schat aan kennis en expertise in room. Productontwikkelaars kunnen hier verder mee aan de slag voor de ontwikkeling van een zuivelalternatief. “Uiteraard komt hier de nodige trial en error bij kijken.” De uitdagingen liggen voor de hand: smaak en het mondgevoel.
Lactosevrij en meer
Het roomalternatief is het eerste product van Debic dat lactosevrij is, waardoor een nieuwe doelgroep bereikt kan worden. Een ander voordeel in vergelijking met room is volgens Vanderstraeten de hoge opklopbaarheid van de topping, 220%. “Dat de extreem witte topping geen zuivelsmaak heeft, spreekt ook een groep consumenten aan. De stabiliteit is beter bij hogere temperaturen. Afsluitend laat de market manager weten dat Debic ook een hybride topping zoals Debic Duo en Debic Végétop op de markt heeft. “Een deel van het melkvet is vervangen door plantaardige ingrediënten.”
Wetenschappers van Gembloux Agro-Bio Tech, behorend tot de Universiteit van Luik, hebben een studie uitgevoerd naar de invloed van extrusieparameters en oliegehalte op maïsmeelsnacks. Het onderzoek levert drie essentiële bevindingen op.
“Voedingsbedrijven kiezen voor circulair water als dit financieel voordeliger is dan regulier water, of als het kansen biedt om de productie uit te breiden”, weten Charlotte Boeckaert en Dirk Halet van VITO Kennispunt Water. Op 14 juli jl. lanceerde de Vlaamse Regering de Blue Deal 2.0.
“In de vlees- en charcuteriesector zien we dat consumenten vandaag niet enkel zoeken naar smaak, maar ook naar betekenis. Vlees is niet langer een anoniem product op het bord, maar maakt deel uit van een breder verhaal over authenticiteit, herkomst, en identiteit”, zegt Luc De Laet, zaakvoerder van De Laet & Van Haver. “Ambachtelijke bereidingen,...
Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) meldt dat Belgische voedingsbedrijven in 2024 in totaal 283 producten bij consumenten hebben teruggeroepen. Meer dan 70% van deze terugroepingen was gerelateerd aan chemische of microbiologische risico’s. Het autocontrolesysteem maakt voedingsbedrijven zelf verantwoordelijk voor...