“Steeds meer voedingsbedrijven kopen mediterrane ingrediënten rechtstreeks bij de leveranciers”, zegt Richard Peper van foodbroker Don Pepe. “De importeur/distributeur slaan de voedingsbedrijven over. Dat scheelt in de kosten, maar dat niet alleen.”
“Steeds meer voedingsbedrijven kopen mediterrane ingrediënten rechtstreeks bij de leveranciers”, zegt Richard Peper van foodbroker Don Pepe. “De importeur/distributeur slaan de voedingsbedrijven over. Dat scheelt in de kosten, maar dat niet alleen.”
Don Pepe is meer dan 30 jaar actief als foodbroker op de mediterrane markt. “We beschikken over 30 jaar ervaring en kennen de trends in mediterrane voeding en ingrediënten”, zegt Richard Peper, zaakvoerder van Don Pepe. Hij is stellig van mening dat artikelen geproduceerd moeten worden waar ze oorspronkelijk vandaan komen. “Je krijgt daardoor de pure smaak, emotie en cultuur erin. Je proeft daarom het verschil ook. Dankzij onze persoonlijke, betrouwbare contacten met de producenten kennen we hun producten en blijven we op de hoogte van de laatste innovaties. We kunnen voedingsbedrijven hierin adviseren. We zijn altijd op zoek naar specifieke ingrediënten die zich onderscheiden in smaak en kwaliteit en meerwaarde geven aan een product.” Een belangrijk voordeel van samenwerken met Don Pepe is vooral de efficiëntie bij de inkoop en de lagere kosten voor de klanten. “Wij hebben geen voorraden.”
Productontwikkeling
Samen met voedingsbedrijven werkt Don Pepe binnen een co-creatieproject ook aan productontwikkeling. “Onze grootste kick is het ontwikkelen van een product dat een klant nog niet bedacht heeft, maar dat wel past binnen het productassortiment van het voedingsbedrijf”, vervolgt Peper. “We helpen bedrijven bij het verkrijgen van strategisch concurrentievoordeel door het ontwikkelen van vooruitstrevende producten die aansluiten bij de wensen van de doelgroep van het voedingsbedrijf.” Don Pepe stelt het bedrijf interessante ingrediënten en bijhorende recepten voor. Peper: “We kunnen desgewenst het volledige productontwikkelingstraject, van concept tot productintroductie, uit handen nemen van het voedingsbedrijf.” Uiteraard wordt rekening gehouden met een belangrijke trends als minder zout en clean labels. Een belangrijke troef van mediterrane producten is natuurlijk het gezonde imago.
“Het is aangeraden om altijd een kritisch oog te blijven hebben voor je eigen producten en deze aan te passen aan de noden van de tijd indien gewenst”, benadrukt Marijke Adriaens van diepvriesbedrijf Fribona. “Voor de consument blijft smaak het belangrijkst. Bijsturen naar vooral een lekker en goed uitziend product is primordiaal.” Naast CEO is...
Wetenschappers van KU Leuven ontdekten hoe olie snacks binnendringt tijdens en na het frituren. Recente onderzoeksresultaten wijzen op geavanceerde frituurtechnieken die de olieabsorptie verminderen, evenals innovatieve methodes om de olie-opname tijdens het afkoelingsproces te beperken. Hierdoor kunnen gezonde snacks worden ontwikkeld zonder...
Voedingsbedrijven richten zich tegenwoordig op een breder scala van consumentengroepen. Volgens Julian Mellentin van New Nutrition Business, tijdens een event van Fenavian, biedt deze strategie aanzienlijke mogelijkheden om in te spelen op de diverse gezondheidsbehoeften en interesses van de consument. “Consumenten genieten van zowel dierlijke...
Met steun van financiële partners lanceert Start it @KBC het acceleratorprogramma Scale it Agro voor scale-ups met duurzame en innovatieve landbouwoplossingen voor de bedrijven in de land- en tuinbouwsector. Kjell Clarysse, programmadirecteur Scale it Agro, legt een en ander uit.